Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vibrerande motor / Kamkedjetransmission NG9-3 B207

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Vibrerande motor / Kamkedjetransmission NG9-3 B207

    Hej!

    Har länge haft ett lite smått rasslande ljud från motorn (säkert ett år), men nu i helgen så har skiten gett upp. Motorn vibrerar märkbart mycket mer, och låter lite "klickande" under den första minuten den är igång. Min gissning är ju balansaxelkedjan som har hoppat en/flera kuggar. Det tråkiga är ju att de här bilarna är betydligt tjurigare att göra kedjebyten på än äldre 9-3 & 9-5. Är det någon som har koll på hur mycket jag "måste" åtgärda och hur mycket jag bör åtgärda?
    Jag kan skruva själv, men har inte överdrivet mycket tid vilket gjorde att jag hörde av mig till verkstad. 7400 för material & 8600 i arbete, för byte av alla kedjor och drev.

    Kan jag skruva bort och kontrollera skicket på kamkedjan (och i så fall kanske spara mig det jobbet att byta den)? Balansaxelgrejerna räknar jag med att byta oavsett. Om jag nu inte kan mäta skicket på kamkedjan så betyder väl det att jag inte heller kan göra jobbet själv eftersom det behövs specialverktyg?

    Bilen är, om ni inte redan läst det i rubriken, en ng9-3 årsm. 2004 med en B207L motor. 19 000 mil kom bilen utan att motorn behövde röras, för den som undrar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864
    Ta detta jag skriver nu med en nypa salt. Bara mina egna tankar och vad jag läst på nått engelsk Saab forum.

    Har förstått att delarna (kedjorna) till GM:s ecotec motor är samma som till b207. Det som skiljer är att kamdreven är flytande på saaben, medans den sitter med knocklar på de övriga motorerna. Tanken är att ett kit till GM motorn kanske kan passa på b207 blocket. Kostnad dryga 1000:- för kam- samt balanskit.

    Tror också att jag läst att det gick att bara byta balanskedjan.

    http://www.ebay.com/itm/Timing-Chain...9eb15b&vxp=mtr

    /Magnus

    EDIT: Länk till det engelska forumet. http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=205219
    Senast redigerat av lallas den 2014-04-01 klockan 22:34.
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Ska man byta kamkedja så behöver man verktyg för att låsa kammarna i rätt position.

    Runt 10k går det att få jobbet gjort för inkl. allt material.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Ska man byta kamkedja så behöver man verktyg för att låsa kammarna i rätt position.

    Runt 10k går det att få jobbet gjort för inkl. allt material.

    Mvh
    Om jag förstått det rätt, behövs inte dessa specialverktyg för att låsa kammarna om man köper kitet från bay, då detta har styrning på sina kamdrev. Styrningen skall tydligen finnas på kamaxlarna redan.

    "-camshaft drive sprockets (as mentioned, using the kit sprockets, the special Saab cam alignment tools are NOT needed. Just set the engine to #1 TDC on compression stroke with crank pulley mark aligned. The new sprockets have marks that'll align with the coloured links on the new timing chain."

    https://www.youtube.com/watch?v=XkOaf2Rhq1c

    /Magnus
    Senast redigerat av lallas den 2014-04-02 klockan 22:59.
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Filmen visar ju ett låsningsverkyg, även om det inte är Saabs egna.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Filmen visar ju ett låsningsverkyg, även om det inte är Saabs egna.

    Mvh
    Helt rätt. Men filmen visar två metoder att montera kamdreven, varav det med låsningsverkyg är metod nr två.

    Hoppas bara på att filmen kan underlätta för trådskaparen om vad som behöver göras och vilka verktyg som krävs.

    /Magnus
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Tack för alla svaren!

    Efter att ha läst lite i tråden lallas länkat till så tror jag att jag ska göra ett "snålbyte", jag byter bara de delar av balansaxeldrivningen som är dåliga såvida jag inte hittar något annat "spännande" när jag öppnar transkåpan. Men som jag fattat det så är det ingen som har bytt kamkedja på de här bilarna pga den blivit dålig?
    Och för den som vill veta så kostar en flång ny motor från Storbritanien 13 000 kr inklusive frakt.

    //Wille

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag har bytt pga raserad släpa till kamtransmissionen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Okej, så ditt tips är att byta allt när man ändå är igång?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Felet är hittat, jag måste byta minst balansaxelspännare + styrningen. Frågan är, anser någon här att jag bör byta mer när jag ändå har sakerna nere?
    Kamkedjan känns tight och fin, ser ut att vara långt kvar för spännaren att gå ut. Det enda som känns osäkert är väl möjligtvis balansaxelkedjan. Låt mig höra era åsikter om vad ni skulle gjort i det här läget


  11. #11
    Hej hur gick det för dig? Bytte du hela kittet eller bara plastskenen?

    Behöver man byta spännaren?
    Antar att detta går att göra utan att ta bort kedjorna?

    Har ytterst små vibrationer i min när man varvar men vet inte om det beror på hoppad kedja men detta hårda oregelbundna tickande känns igen.
    Senast redigerat av storlyftkran den 2014-04-23 klockan 08:44.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Jag bytte bara plastskenan, mest för att de hade ett så härligt pris på spännaren (1800 kr) och ett helt kitt (7300 kr). Ansåg att 441 kr för en plastskena får räcka, funkar inte det så är det mer prisvärt att köpa ny motor. Men den låter fortfarande lite "spännande", och det har den gjort sedan jag köpte den för ett år sedan. Jag antar att det är balansaxelkedjan, för allt utom den verkade vara i gott skick. Det går att byta skena och spännare utan att ta bort något mer, det svåraste är att få allt i rätt läge igen efter att kedjan kuggat över. Men vibrationerna gick inte att ta fel på, det känns rätt så rejält. Har man kört med motorn utan vibrationerna så märker man dem direkt om det är något galet.

  13. #13
    Ok tog loss kåpan igår och det va precis samma som på din bild, dock så hade plastskenen försvunnit ner i tråget. Åker nog på att byta spännaren då locket och fjädern hade ploppat ur!
    Men såg att mekonomen hade ett kit med balansaxelkedja, spännare, drev och skenor för 2400kr så det kan ju vara ett alternativ!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Det har jag missat helt, kan du länka?
    Och bara så du vet så måste du släppa på kamkedjan för att byta balansaxelkedja

  15. #15

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Ja att NeoBrothers hade var jag fullt medveten om, det som var intressant var om Mekonomen verkligen hade till B207.
    Och anledningen till att jag inte valde NeoBrothers kit var dels att det började ticka iväg i pris, dels också att deras inte är 100% originaldelar.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    bara nyfiken, varför går dessa av, är de slitna, eller är det dålig kvalitet så de brister... eller är det något ryck som gör att det blir en påkänning på denna?

    hur ofta händer det? känns som rappad balanskedja, servopumpens oring och, på de motorer de förekommer, sekundärluftpump är det som man får intryck av går sönder på dessa motorer när man läser på forumet? turboras verkar få, likaså att kedjorna faktiskt är slut?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av willeh Visa inlägg
    Felet är hittat, jag måste byta minst balansaxelspännare + styrningen. Frågan är, anser någon här att jag bör byta mer när jag ändå har sakerna nere?
    Kamkedjan känns tight och fin, ser ut att vara långt kvar för spännaren att gå ut. Det enda som känns osäkert är väl möjligtvis balansaxelkedjan. Låt mig höra era åsikter om vad ni skulle gjort i det här läget

    Jag Hadde bytt allt, om man ändå kommit såhär långt. Men det fins undantagsfall. Om resten ser riktigt bra ut, och då menar jag inte bara ok utan riktigt bra, då hade jag bytt bara det som är trasigt.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Anledningen till att jag inte bytte mer var att jag känner att byta hälften är helt meningslöst, då är man ändå inte 100-safe utan man har bara lagt massor av pengar på att göra ett halvdant jobb. Skulle jag byta allt så ska det vara originaldelar, då jag har svårt att tro att det finns "no-name"-delar som håller samma eller högre kvalité. Som sagt så är det över 7000 kr i material, på det en väldigt massa timmars arbete + att jag måste ha andra kamdrev än original om jag nu inte köper Saabs specialverktyg för ca 2-3000 kr. Då är det enklare att byta motor + att då har jag en "reservdelsmotor", vilket som sedan är mest ekonomiskt försvarbart ska jag inte svara på. Men jag byter hellre en komplett enhet än pillar med det där om det inte skiljer så mycket i pris.

  20. #20
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Gammal tråd jag vet! Men hittade detta på tuben som kanske kan vara intressant för en del?
    9-3 SS 1,8t -04

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage, motor/växellåda NG9-3 B207 6vxl.
    Av Jojjekb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-09-04, 16:55
  2. Rasslande och tickande vid varm motor NG9-3 B207
    Av Johanen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-02-10, 19:07
  3. [LÖST] Oljeläckage motor NG9-3 B207
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-09, 09:59
  4. Hastighet på kylfläkt NG9-3 B207
    Av hammaren70 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-07-28, 11:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •