Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Spacers till Saab ng9-3, hur påverkar det chassigeometrin?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71

    Spacers till Saab ng9-3, hur påverkar det chassigeometrin?

    Hej,

    Är det någon som vet vilka negativa konsekvenser användandet av spacers kan ge? I framvagn ska man akta sig för att bygga utåt pga att man ändrar styrspindelvinkeln och det får oftast negativa konsekvenser med nervös styrning och ökat slitage på leder & bussningar (om jag har fattat rätt). Men är det verkligen ett problem vid små ändringar, tex 5 mm?

    I bak skulle jag vilja lägga på typ 10mm spacers, kör med 8,5*18 fälgar med ET 40, och tycker de är för långt in i hjulhuset.
    Påverkar det negativt även bak? Bakvagnen på ng9-3 medstyr vid kurvtagning och flyttar du ut belastningen (mha spacers) antar jag att du kan få förändrat uppträdande och vinklar vid kurvtagning, eller är jag ute och cyklar nu?

    Någon som kan detta med chassi som kan stötta ?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    263
    Medlem#
    9188
    Att köra med spacers måste motsvara som att köra samma fälg fast lägre ET bara?
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Ja, så ser jag på det!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Hej,
    Nu kan jag inte uttala mig om just ng9-3 men kör med med 20+mm spacers på min 9000 utan några som helst problem. Varken märkt något slitagemässigt eller någon spårkänslighet.
    Den roterande massan flyttas utåt vilket säkerligen i det långa loppet kan slita lite mer på leder, bussningar and whatnot. Men det kommer inte rasa dagen efter du monterar spacers, tvivlar på att du ur servicesynpunkt ens kommer märka av det.
    Angående styrgeometrin så brukar det oftast vara att man monterar bredare fälgar i samband med spacers vilket från orginalfälgar säkerligen ger en klart märkbar skillnad, men med en i övrigt korrekt inställd hjulgeometri bör du inte märka någon större skillnad med eller utan spacers.

    Mvh

  5. #5
    5 - 10 mm spacers tror jag inte är nåt problem alls, så jäkla känsligt är det inte. Jag kör med 15 mm spacers fram och bak på min 9-5 -05 (original 17x7" fälgar med ET49) och märker ingen skillnad alls på hur den är att köra. Eventuellt ökat slitage får vi väl se hur det blir..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Spacers till 9000?
    Av Hedley i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 01:56
  2. Spacers 4/108 till 5/110 - Hållbarhet?
    Av AxlSam i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 11:46
  3. Spacers till Saab 9000. tillåtet?
    Av Carl-pedal i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 19:56
  4. Spacers till 9-3 SS
    Av Fore04 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 17:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •