Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Stramare chassie till Saab ng9-3, vad välja?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71

    Post Stramare chassie till Saab ng9-3, vad välja?

    Hej,

    Jag har beslutsångest, läst ett par trådar i ämnet och är fortfarande inte helt övertygad.
    Jag har en Saab 9-3 Kombi MY08 Biopower med Maptun trim Steg 1+, som har gått drygt 17000 mil, häromdagen small höger framfjäder av (std chassi). Självklart känner man att det är dags att ta dag i det degiga chassit, och min tanke är att byta dämpare, fjädrar och ev bussningar.
    Jag vill ha fastare chassi, inte för hårt och obekvämt. Upplever original aero chassi som att dämparna är "ythårda" (har en annan 9-3 MY05 med Eibach och original aerodämpare, och är inte riktigt nöjd med det. Fjädrarna verkar riktigt bra, men min tolkning efter bytet är att dämparna är den "svaga" punkten ), därför funderar jag inte på original sportchassi.

    Jag vill inte sänka bilen, har nya aero fjädrar fram i garaget, tänkte använda dom (mild sänkning 10mm), och funderar på att köpa aero fjädrar bak. Egentligen skulle jag vilja ha ner fronten mer än baken, men då blir det sänkfjädrar, typ eibach och det tänkte jag hoppa över. Eller kan man ha aero fjäder fram och std fjäder bak?
    Stötdämpare: Förslag - Gula Koni Sport eller Einbach B6. Vissa säger att Bilstein är överlägsna, framförallt vid hård körning, men att de är hårda och det "skrämmer" mig lite. Många verkar nöjda med Gula koni och tycker att det är fast, men fortfarande bekvämt.
    Kommer inte att köra på bana, utan det är en familjebil, med lite roliga förbättringar för att ha det lite roligare bakom ratten :-) Är det Gula Koni som gäller?

    Funderar även på att se över bussningarna i fram och bakvagn. Hur bra är powerflex bussningar? Jag vill inte ha in mer ljud i kupén eller dålig komfort, blir det skillnad på detta med lila powerflex? Jag förstår att chassiet i sig blir fastare, men är det värt det?
    Bör man byta alla bussningar, eller finns det några som ger upp före någon annan som regel? Ganska många bussningar i bakvagnen...

    Många frågor på en gång...

    Tack på förhand!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av hecke09 Visa inlägg
    Egentligen skulle jag vilja ha ner fronten mer än baken, men då blir det sänkfjädrar, typ eibach och det tänkte jag hoppa över.
    Det går utmärkt att kapa fjädrar litegrann för att finjustera höjden. Fjädern blir ju motsvarande hårdare vilket kompenserar den kortare längden. Fast det funkar ju inte om fjädrarna har nån spektakulär form i ändarna såklart, vet inte hur framfjädern på 9-3 ser ut.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Finns ju även Hirschfjädrar som bara sänker 20mm (10mm på en Aero). Lagom kompromiss kanske.
    Men Koni eller Bilstein? Det är nog mer en smaksak.
    Hirsch rekomenderar sedan sina sportfjädrar i kombination med std sportchassi för bästa kompromiss väghållning/komfort.

    Stutsigheten du upplever på din M/05
    Hårdare bussningar kommer självklart ge dig mer vägljud och hårdare slag över tex broskarvar och potthål jmf med orginal.
    Om det blir för mycket för dig kan bara du svara på...

    Kapa fjädrar är ju bonnmeck och inget man borde göra på en M/08 om det inte är stoll-låga stance-looken man är ute efter.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417
    vill man ha riktigt rolig körkänsla så kan jag rekomendera att byta främre bärarmsbussningar fram..Ökade styrresponsen extremt mycket..Vad jag kommer ihåg så märkte jag ingen större skillnad i vägljud eller att den kändes stötigare..det ända som fick lida var att baken inte hängde med fronten när man tog kurvor i hög fart .
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Kapa fjädrar är ju bonnmeck och inget man borde göra på en M/08...
    Så hur gör du om du tex vill justera ner bilen 10 mm i fram? Köper alla sänksatser du kan hitta och provar dej fram? Ger upp?

    Du får gärna förklara vad som blir det rent tekniska problemet om man tar av säg ett halvt varv på framfjädrarna.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Direkta Visa inlägg
    vill man ha riktigt rolig körkänsla så kan jag rekomendera att byta främre bärarmsbussningar fram..Ökade styrresponsen extremt mycket..Vad jag kommer ihåg så märkte jag ingen större skillnad i vägljud eller att den kändes stötigare..det ända som fick lida var att baken inte hängde med fronten när man tog kurvor i hög fart .
    Intressant! Tack för all feedback!
    Vilka bussningar i bakvagnen är mest kritiska? Är typ det nr 15 & 16 enl powerflex bild på speedparts hemsida?
    Någon som vet vilka bussningar som brukar slitas ut fortast?

  7. #7
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Så hur gör du om du tex vill justera ner bilen 10 mm i fram? Köper alla sänksatser du kan hitta och provar dej fram? Ger upp?

    Du får gärna förklara vad som blir det rent tekniska problemet om man tar av säg ett halvt varv på framfjädrarna.
    Fjädrarna är ju progressiva så kapar du dom förstör du ju hela funktionen. Sen tror jag inte att fjädern passar i skålen heller då varven blir större om du kapar av dom.

    Ska man sänka köper man fjädrar gjorda för ändamålet.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    Fjädrarna är ju progressiva så kapar du dom förstör du ju hela funktionen. Sen tror jag inte att fjädern passar i skålen heller då varven blir större om du kapar av dom.

    Ska man sänka köper man fjädrar gjorda för ändamålet.
    Jag har försökt hitta hur framfjädrarna på ng9-3 ser ut, och det verkar som att dom smalnar av i båda ändarna och då funkar det ju inte att kapa, helt korrekt.

    Däremot mer generellt förstör man ju inte något, kapar man ett halvt varv av den tätt rullade änden (den mjuka) blir fjädern marginellt hårdare, förmodligen inom tillverkningstoleransen för fjädern. Gängse vardagsbilist kommer inte att märka nån skillnad, det är liksom inte en formel 1 bil vi pratar om.
    Senast redigerat av kingback den 2014-04-03 klockan 09:54.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417
    det undrar jag med...Jag har inte bytt några bussningar bak än
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Så hur gör du om du tex vill justera ner bilen 10 mm i fram? Köper alla sänksatser du kan hitta och provar dej fram? Ger upp?
    Vill du kunna få sänkning efter eget tycke & smak? Gör som jag gjort till mina ng9-3, köp höjdjusterbara coilovers. Easy as that.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Vill du kunna få sänkning efter eget tycke & smak? Gör som jag gjort till mina ng9-3, köp höjdjusterbara coilovers. Easy as that.
    Köp, köp, köp...

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Köp, köp, köp...
    ??????????

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Vill du kunna få sänkning efter eget tycke & smak? Gör som jag gjort till mina ng9-3, köp höjdjusterbara coilovers. Easy as that.
    Ja, du har rätt om man är ute efter mycket sänkning! Men det är inte jag, jag vill inte sänka mycket alls på den här bilen. Du har riktigt trevliga bilar! :-)

    Jag har förtvivlat svårt att bestämma mig över dämpare, det är prismässigt lockande att välja original sportchassi, men jag har som sagt konstaterat på min andra 9-3a (Caben, 05an) att jag tycker att den är lite ythård. Fungerar underbart på landsväg, men hård i stan. Men detta är inte enkelt att komma runt...
    Jag har förstått efter lite googling att vissa använder sig av tex Koni FSD dämpare (tex abbot) för att få ett behagligare chassi, men ändå fast. Tydligen är det många i Storbritannien som klagar på att original sportchassi är för hårt på deras vägar, och vill byta till något mjukare men ändå fast och vissa väljer då tex Abbots lösning. Andra väljer Gula Koni Sport och justerar dom åt det "mjukare" hållet.
    Vad enkelt det hade varit om man kunde provköra bilar med de olika chassisättningar man är intresserad av :-)

    Enl test i tidningar så har ju NEVS 9-3an ett lite mjukare sportchassi, så de har kanske använt någon marknads chassi som är lite snällare avstämt. Synd att man inte kan få tag på det för en bra peng :-)

    Just nu lutar jag trots allt åt original sportchassi eftersom man då kan komma över kompletta fjäderben för en human peng, mao man byter ut alla lager etc mot nya och det är inte fel på en bil som har rullat långt, och så får jag "acceptera" den "hårdhet" som blir. Vi får se var det landar...

    Tack för all feedback, det hade varit enkelt om det fanns någon "patent" lösning eller man kunde provköra alternativen :-)


    Nu återstår snart bara att reda ut bussningsproblematiken, vilka slits fortast och är mest lämpliga att byta ut?
    Tack till "Direkta" som hade intressant input ang främre länkarmsbussning! Jag hade samma tanke som du har erfarenhet av, att man ska nog styva upp i bägge ändar, otrevligt om bakvagnen blir för "lätt" på foten :-)
    Ingen annan som har bra input ang bakvagnen ?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av hecke09 Visa inlägg
    Intressant! Tack för all feedback!
    Vilka bussningar i bakvagnen är mest kritiska? Är typ det nr 15 & 16 enl powerflex bild på speedparts hemsida?
    Någon som vet vilka bussningar som brukar slitas ut fortast?
    Byter du 15 & 16 till bussningar av styvare typ så kommer du att förstöra Reaxs-funktionen och få en mer understyrd balans.
    Reaxs bygger på en viss eftergivlighet i just dessa bussningar.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Belker Visa inlägg
    Byter du 15 & 16 till bussningar av styvare typ så kommer du att förstöra Reaxs-funktionen och få en mer understyrd balans.
    Reaxs bygger på en viss eftergivlighet i just dessa bussningar.
    Tack för ett bra och informativt svar!

    Jag pratade med SDCC igår och de hade erfarenheten att det mest är bananstagen (övre bakre länkarm) och toe in stagen (tvärstag) som slits, tänkte att den infon ev kunde hjälpa någon mer.
    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0t -97 CHASSIE Upg.funderingar
    Av egilviking i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 14:17
  2. Hjälp mig välja min nästa SAAB (ca -88 till -95)
    Av Alexander B i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 18:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •