Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Förlorat laddtryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Förlorat laddtryck

    Hej har kanske en dum fråga men är tacksam för alla svar.. Jag bytte nyligen topp och kamkedjasats plus lite annat på min Saab 9-3 Aero. . Och efter jag har skruvat ihop allt igen så får jag inte upp laddtrycket tidigare låg det på 1.5 ca och nu får jag knappt upp det i 1.0.. Desutom så om jag kör lite hårdare med bilen runt 4000rpm så börjar den gå orent och motorcyklar börjar blinka men slocknar efter någon minut .. Någon som har varit med om något liknande eller som vet vad det kan vara... Tacksam för alla svar..

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Alexlindkvist Visa inlägg
    Hej har kanske en dum fråga men är tacksam för alla svar.. Jag bytte nyligen topp och kamkedjasats plus lite annat på min Saab 9-3 Aero. . Och efter jag har skruvat ihop allt igen så får jag inte upp laddtrycket tidigare låg det på 1.5 ca och nu får jag knappt upp det i 1.0.. Desutom så om jag kör lite hårdare med bilen runt 4000rpm så börjar den gå orent och motorcyklar börjar blinka men slocknar efter någon minut .. Någon som har varit med om något liknande eller som vet vad det kan vara... Tacksam för alla svar..


    Att din "motorlampa" (antar att det inte är motorcyklar som blinkar ) blinkar påvisar att du har kraftiga misständningar som är katalysatorskadliga. Kan mycket väl vara så att dina misständningar hänger ihop med "borttappad" prestanda. Börja med att felsöka dina misständningar och jobba dig framåt den vägen

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Tala också om vad det är för 9-3 Aero. Det är en väldig skillnad på en og9-3 och en ng9-3...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Okej får börja med det.. Det är en 9-3 Aero -01..

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Alexlindkvist Visa inlägg
    Okej får börja med det.. Det är en 9-3 Aero -01..
    Den ska normalt inte ladda mer än cirka 1,0 bar. Är den trimmad, och isåfall, hur är den trimmad?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ja den är trimmad,chipad och mappad hos Bsr vet inte så mycket l trimmat det ända jag vet är att det är ett steg 3 chip.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Nu har jag tittat upp felkoden på min bil och en heter p1300 och betyder "Misständning på mer än en cylinder" . Framför allt gäller det cyl 2 och 4.. Har provat med att byta tändkasset och stift men inget hjälpte. . Kollade även upp bränsletrycket och det låg över 3.5...

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    I vilken driftssituation låg det på över 3,5 bar?
    Original ska bränsletrycket vara 3,0bar + laddtrycket (rättare sagt övertrycket i insuget).
    Exempel: 3,0+0,8=3,8bar om man laddar 0,8 // eller 3,0-0,6=2,4bar på tomgång.
    Eftersom den är trimmad så kan bränsletrycket vara förändrat.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Den var inte ens i drift utan bara med tändningen påslagen..

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det var konstigt!
    Jag kollade på BSR's hemsida och det ingår ingen bränsletrycksregulator i något av deras trimsteg så du ska förmodligen ha original 3,0bar.
    Jag skulle nog testa att byta bränsletrycksregulator.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Okej då får jag nog prova det men hur skulle det påverka att den misständer? Och varför bara på 2 cylindrar och inte bara 1 el alla. .

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Högt bränsletryck kommer göra så du får fel bränsle/luft förhållande. Det blir för mycket bränsle och för lite luft och då blir blandningen svårantänd, därav misständningar. Har man tillräckligt fet blandning så kommer inte ens ett åsknedslag tända den.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Okej men är det inte lite lustigt att det bara är på 2 cylindrar och inte på alla då.. Kan det inte vara spridarna istället?

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Alexlindkvist Visa inlägg
    Kan det inte vara spridarna istället?
    Spridarna påverkar inte bränsletrycket om det är det du menar. Om det trycket du skrev tidigare stämmer så är det uppenbarligen fel.

    Har du kontrollerat motorns kompression?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ja det trycket jag skrev 3.5 bar stämmer..Ja det ligger på 13 kg.. Nää tänkte bara att det kanske var spridarna iom att bara cylinder 2 och 4 miständer. .
    Senast redigerat av Alexlindkvist den 2014-04-05 klockan 22:15.

Liknande ämnen

  1. 9-3ss automat förlorat drivningen...
    Av risig9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-11-22, 22:19
  2. 900 turbo -98, plötsligt förlorat laddtryck (Turbo krångel)
    Av Kylgubben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 11:42
  3. Förlorat körkortet.......
    Av yksi i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •