Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Broms tappar tryck vid motorstart

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21

    Broms tappar tryck vid motorstart

    Hej,
    Jag har en Saab 9-3 ver1 -99.
    Jag har haft bilen avställd och stående runt ett år, när jag skulle dra igång bilen igen så upptäckte jag att bromsarna inte var de bästa.
    När jag gjorde inbromsningar så kunde jag trycka bromspedalen i botten, bilen bromsade men det var knappt. Jag fick höra en en kompis att när bilen har stått stilla länge så kan gummipackningar i huvudbromscylindern torka.
    Jag åkte till skroten och fick en begagnad, byte den och gjorde luftade ordentligt,använde mig av Luftman. När motorn är avstängd kan jag nu pumpa upp tryck på 2-3 tryck på pedalen, men när jag sedan startar bilen sjunker pedalen djupt.

    När jag provkör så funkar bromsarna ganska bra, men de tar ganska så djupt.

    Är det någon som vet om det är något fel eller ska den sjunka så djupt?

    Jag har varit inne på om det skulle kunna vara något fel på bromsservon eller någon ventil för bromsförstärkningen.

    Tacksam för svar!

    /Kimpa

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Att pedalen sjunker vid start är normalt på bilar med bromsservo - när motorn startas går ju bromsservopumpen igång och då ändras trycket i systemet. Då behöver sjunker bromspedalen. Matnyttig läsning:

    http://www.korkortsverige.se/a/bromsservo

    Bromsservo finns sedan lång tid tillbaka på i princip alla bilar. Den enda bil jag kört som inte har bromsservo är en Volvo amazon från 1964.

    Däremot så ska inte du behöva trycka pedalen långt ner innan bromsarna tar, så ska det inte vara.
    Senast redigerat av jellybear den 2014-03-31 klockan 12:03.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Tack för svar.
    Att bromspedalen ska sjunka lite är jag medveten om, men i detta fallet så sjunker den ganska djupt, inte hela vägen ner i botten men inte långt ifrån.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Finns det något sätt att göra så att bromsen tar högre upp, så att den reagerar tidigare?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Tror du har luft kvar.Det kan vara svårt att få ut luften ibland speciellt när man byt huvudcylinder (den ska helst luftas i bänk innan).
    Prova att trycka bromsvätska bakvägen med en ny oljekanna.
    Det har fungerat för mig när det krånglat. Sen har du alltid risken att huvudcylinder du köpte är felaktig (begagnat är begagnat)
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Men om huvudcylindern var dålig, då skulle jag väl inte kunna pumpa upp trycket? Har förövrigt provat ett flertal olika cylindrar och det är samma resultat.
    Tror inte den är problemet.

    Kan du förklara mer hur man går tillväga om man ska fylla bromsvätska bakvägen?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Ingen annan som har något förslag? Jag har luftat bromsarna typ 100 ggr, med luftman(funkar förövrigt riktigt bra). huvudcylindern fungerar, är jag helt säker på, bromsarna tar och det är inget konstigt i själv bromsögonblicket, bromsarna tar väldigt långt ner, skulle vilja ha att det nyper direkt.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    du kanske skulle ha felsökt något innan du bytte cylindern? Nog för att bilar tar skada av att stå för länge men inte lär packningar i huvudcylindern torka sönder direkt. Möjligen att de fastnar och ger avtryck och tokig funktion.
    Men i vilket fall som helst så skulle jag nog kika på skivorna fram. Ibland rostar de sönder i ventileringen så de "fjädrar".

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Jag luftade bromsarna flera gånger innan, så lite felsökning gjorde jag nog allt. bromsskivorna hade inte rullat många mil innan bilen ställdes undan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Men det ska jag absolut göra. Tack StefanM

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av kimpz Visa inlägg
    Men om huvudcylindern var dålig, då skulle jag väl inte kunna pumpa upp trycket? Har förövrigt provat ett flertal olika cylindrar och det är samma resultat.
    Tror inte den är problemet.

    Kan du förklara mer hur man går tillväga om man ska fylla bromsvätska bakvägen?
    .

    Huvudcylinder innehåller två kretsar antigen kan en krets läcka och du kan pumpa eller så är inte trycket tillräckligt högt när du luftar, så att den läcker när det blir motstånd.
    Du fyller en oljekanna med bromsvätska, sätter på en slang som fylls innan det sätts på nippeln på bromsoket. sedan pumpar du vätska så att bromsvätskebehållaren fylls bakvägen. Kolla bara att det inte rinner över.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    .

    Huvudcylinder innehåller två kretsar antigen kan en krets läcka och du kan pumpa eller så är inte trycket tillräckligt högt när du luftar, så att den läcker när det blir motstånd.
    Du fyller en oljekanna med bromsvätska, sätter på en slang som fylls innan det sätts på nippeln på bromsoket. sedan pumpar du vätska så att bromsvätskebehållaren fylls bakvägen. Kolla bara att det inte rinner över.
    Tack det ska jag prova. är detta sätt säkrare?

    Jag har även hört mig runt och fått berättat för mig att om man får luft in i ABS'en så kan det bli liknande konstig heter. Någon som har erfarenhet av detta?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Jag hade en bil med det ABS som var svår att lufta efter att byt huvudcylinder. Men genom att trycka bromsvätska bakvägen, så att bromsarna fungerade hjälpligt så åkte jag ut på hal grusväg och bromsade så ABS fick jobba och sedan hem och lufta igen. Sen funkade bromsarna, fast detta fungerade för mig inga garantier. Om det var den extra luftningen eller bromsningen på grusväg eller att bilen kom ner från pallbockar som gjorde att luften åkte ur kan jag inte svara på.
    Senast redigerat av Kudashi den 2014-03-31 klockan 16:10.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Jag hade en bil med det ABS som var svår att lufta efter att byt huvudcylinder. Men genom att trycka bromsvätska bakvägen, så att bromsarna fungerade hjälpligt så åkte jag ut på hal grusväg och bromsade så ABS fick jobba och sedan hem och lufta igen. Sen funkade bromsarna, fast detta fungerade för mig inga garantier. Om det var den extra luftningen eller bromsningen på grusväg eller att bilen kom ner från pallbockar som gjorde att luften åkte ur kan jag inte svara på.
    Ok, får ta en sväng och bromsa utav bara helvete då och testa igen, man har ju blivit en jävel på att lufta iaf.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Lyft bilen och ta av hjulen.
    Tryck ihop alla bromsok med ex en stor polygrip.
    Om det inte är helt nya skivor och belägg så kommer detta trycka bromsvätska bakvägen genom ABS och huvudcylinder.
    Pumpa ut och upprepa ett par gånger.
    Detta kan hjälpa, men även denna procedur kan orsaka att det rinner över;-)
    Är beläggen nästan nya så kanske du kan försöka hitta några slitna.
    Är ju ändå lättare än det du redan gjort iaf.
    Pumpa INTE ut bromsarna utan belägg (kolvarna hoppar ur då)

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Att bara ha en luftman och själv lufta tycker inte jag är tillräckligt bra.
    Ta någon till hjälp och pumpa lugnt 3-4ggr och håll kvar med fast/bestämt tryck på pedalen (men du och öppna nippeln ytterst snabbt/kort (ett lärkvingeslag) så att vätska kommer ut.
    Pedalen skall då sjunka men inte helt i botten, då hade du nippeln öppen för länge.
    Luftman hjälper till att öka trycket och förhindra att det går bakvägen.
    På nippeln skall du självklart ha en transparant slang ansluten som mynnar i en spillflaska, slangen skall dras uppåt från nippeln så ev. bubblor stiger lättare.
    När man börjar ser man om det kommer bubblor eller smuts och man kan sluta när det inte gör det längre och man bör hålla koll på nivån i burken så att du inte tömmer den för då får man börja om.
    Att motionera kolvarna som RALLYCROSS säger är bra ibland då cylindrarna rör sig ytterst lite i normalfallet, Att lirka i en träkloss eller liknande istället för belägget om beläggen är nya/tjocka är bra för att förhindra att trycka ur kolvarna ur oken. Håll fingrarna borta för det är stora krafter. Och man kör en cylinder i tagen tills den går lätt fram och tillbaka.
    Luftning gör man efter att ev. ha motionerat cylindrarna.

    Och byter man bromsvätska som du kanske bör om bilen stått ett år så tänk på att kopplingen delar vätskebehållare med bromsarna på flera Saabar, bl.a. 9-5 och säkert på 9-3 också, så den bör du byta/lufta samtidigt. Lite trickigare att de nivån dock.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS Visa inlägg
    Lyft bilen och ta av hjulen.
    Tryck ihop alla bromsok med ex en stor polygrip.
    Om det inte är helt nya skivor och belägg så kommer detta trycka bromsvätska bakvägen genom ABS och huvudcylinder.
    Pumpa ut och upprepa ett par gånger.
    Detta kan hjälpa, men även denna procedur kan orsaka att det rinner över;-)
    Är beläggen nästan nya så kanske du kan försöka hitta några slitna.
    Är ju ändå lättare än det du redan gjort iaf.
    Pumpa INTE ut bromsarna utan belägg (kolvarna hoppar ur då)

    MVH / Peter

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Att bara ha en luftman och själv lufta tycker inte jag är tillräckligt bra.
    Ta någon till hjälp och pumpa lugnt 3-4ggr och håll kvar med fast/bestämt tryck på pedalen (men du och öppna nippeln ytterst snabbt/kort (ett lärkvingeslag) så att vätska kommer ut.
    Pedalen skall då sjunka men inte helt i botten, då hade du nippeln öppen för länge.
    Luftman hjälper till att öka trycket och förhindra att det går bakvägen.
    På nippeln skall du självklart ha en transparant slang ansluten som mynnar i en spillflaska, slangen skall dras uppåt från nippeln så ev. bubblor stiger lättare.
    När man börjar ser man om det kommer bubblor eller smuts och man kan sluta när det inte gör det längre och man bör hålla koll på nivån i burken så att du inte tömmer den för då får man börja om.
    Att motionera kolvarna som RALLYCROSS säger är bra ibland då cylindrarna rör sig ytterst lite i normalfallet, Att lirka i en träkloss eller liknande istället för belägget om beläggen är nya/tjocka är bra för att förhindra att trycka ur kolvarna ur oken. Håll fingrarna borta för det är stora krafter. Och man kör en cylinder i tagen tills den går lätt fram och tillbaka.
    Luftning gör man efter att ev. ha motionerat cylindrarna.

    Och byter man bromsvätska som du kanske bör om bilen stått ett år så tänk på att kopplingen delar vätskebehållare med bromsarna på flera Saabar, bl.a. 9-5 och säkert på 9-3 också, så den bör du byta/lufta samtidigt. Lite trickigare att de nivån dock.
    Tack så mycket, ska testa detta. Återkommer om hur det gick, bli eventuellt till helgen.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Jag var till en pensionerad bilmekaniker i helgen och han sattes sig i bilen och kände på bromspedalen, han behövde bara några tryck för att komma fram till att det förmodligen var huvudcylindern som var kass. Har nu bytt 3 st begagnade, nu blir det av att köpa mig en sprillans ny! nån som vet nått bra ställe man kan köpa huvudbromscylindrar hyfsat billigt?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Lyfter lite. Löste det sig?

    Hade liknande problem på en bil som stått länge. Drog på mig en 2a på besiktningen pga "rörelsereserv för kort". Bytte huvudcylinder, bromsservo och abs-aggregat, men inget av detta gjorde nån skillnad. Bytte bromsoken fram, ingen skillnad. Till sist bytte jag belägg och skivor och då blev känslan som den ska. De gamla beläggen såg ok ut, inte spruckna eller fransiga eller synbart svällda. Skivorna såg också ok ut. Lite rost i kanterna men inget allvarligt. Ibland är det för enkelt...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Lyfter lite. Löste det sig?

    Hade liknande problem på en bil som stått länge. Drog på mig en 2a på besiktningen pga "rörelsereserv för kort". Bytte huvudcylinder, bromsservo och abs-aggregat, men inget av detta gjorde nån skillnad. Bytte bromsoken fram, ingen skillnad. Till sist bytte jag belägg och skivor och då blev känslan som den ska. De gamla beläggen såg ok ut, inte spruckna eller fransiga eller synbart svällda. Skivorna såg också ok ut. Lite rost i kanterna men inget allvarligt. Ibland är det för enkelt...

    Mvh
    Nu var det ett tag sen jag kollade på det, har inte köpt någon ny cylinder än. Lämnade in bilen igår till verkstaden så nu hoppas jag att de kan lösa det. återkommer senare med vad som va dåligt!
    /Kim
    Saab 9-3 ver. 1 -99

  20. #20
    Sugmotor Blaafarans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Löste sig problemet sitter i samma sits...
    Saab 2.3t sedan
    Saab 9-5 2.3t kombi
    Saab 9-5 aero -00
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-Saab-9-5-Aero

Liknande ämnen

  1. turbo tappar tryck
    Av Simon123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 02:10
  2. rycker/tappar tryck saab 9-3sc 06a
    Av Stoffe08 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 22:13
  3. tappar tryck
    Av unbeliever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 21:59
  4. Problem: 900 T8 -81 tappar oljetryck vid broms
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 17:40
  5. ABS/broms pumpen pumpar upp tryck ofta!?
    Av wesse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-10, 08:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •