Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: P0420 och dåligt laddtryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17

    P0420 och dåligt laddtryck

    Tjenare

    jag har så rackarns dåligt laddtryck på 9-5 Aeron -00. När jag mätte med ett OBD-verktyg så gick den aldrig över 0,7 Bar.

    I kväll testade jag att koppla bort waste-gate stryrningen och då minsann fanns det laddtryck. upp till 1,1 bar var inga problem. Nu förstår jag ju att det inte är bra att köra med WG-styrningen bortkopplad.

    Sen har jag fått P0420 (katalysator fel) och frågan är om bilen går i nån form av "fail safe" läge i och med det.

    Den är helt orignal för övrigt

    Nån som vet?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Nu har jag gjort lite vidare felsökning. Felkoden har jag fixat till, hade råkat kopplat ur en slang .
    Sen visade det sig att cobran hade hamnat lite snett nere vid turbon. Det kan nog ha dragit lite tjyvluft där. Jag kollade alla backventiler (dom blå), dom fungerade allihop.
    Justerade också in grundladdtrycket med klocka (Mityvac).

    Nu går bilen bättre, men fortfarande får jag inte riktigt upp laddtrycket. Den vill ogärna ladda över 0,9 bar.

    Det verkar som att laddstyrningen öppnar WG lite tidigt. Nu funderar jag på att försöka mäta när laddtrycksstyrningen går in. Det kanske är fel på "boost Control valven"

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Backventilerna kanske inte håller emot iaf???
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av micael Visa inlägg
    Den vill ogärna ladda över 0,9 bar.
    Den ska inte ladda mycket mer än så (1,0bar max). Är det kallt ute så laddar den mindre (effekten är ändå samma).

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Ja så kan det vara, men vad jag kan minnas har det gått mycket bättre än vad den gör nu. Mätaren går aldrig upp på rött, som den gjorde förut

    Backventilerna testade jag med 2,5 bar, så dom håller emot.

    Nu var jag ute och mätte när den öppnar WG och det kommer väldigt tidigt. Det kommer en väldigt svajigt tryck på drygt 0,5 väldigt tidigt.

    Då ställer man sig ju frågan om varför? Är det så att laddtrycksventilen är felaktig, eller är det så att ECU:n av nån anledning tycker att det är dags att öppna. Misständningar/spikningar, etc. Jag hör inget med blotta örat, men det betyder ju inte att det inte sker nån fultändning.

    the search continues.............

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vad har du i grundladdtryck då? Se till att den börjar öppna vid 0,45 bar om du inte har kollat det än.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Grundladdtrycket är kollat (se inlägg #2). Jag justerade det med en klocka och den börjar öppna vid 0,45.

    Jag kom på att tanten har ju samma BCV på sin bil. Så jag lånade den, men det gav ingen skillnad.

    Det kanske är bara så att bilen är gammal och turbon inte klarar att få till samma tryck längre. Det som irriterar mig att den går så inni hoppsan när man kopplar ur WG från BCV:n. Så lite mer "orr" borde den kunna prestera.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av micael Visa inlägg
    Det kanske är bara så att bilen är gammal och turbon inte klarar att få till samma tryck längre.
    Nej, motorstyrdonets mjukvara kompenserar för slitage på turbo, igensatta luftfilter och liknande grejer.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Så ett tänkbart scenario kan vara igensatta filter?

    Man kanske skulle vara så sjangtil att man bjöd den rackarn på lite nya filter. När jag tänker efter så var det nog ett tag sen den fick nåt sånt.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Osannolikt att det är luftfiltret, men inte omöjligt.

    Har du möjlighet att se luftmassaflöde via OBD? Det kan hjälpa oss att felsöka.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Japp, ska kolla det.

    Finns det nåt riktvärde att gå efter?

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Med plattan i mattan bör det nog vara uppemot 190 gram per sekund vid det varvtal där max-effekt finns.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Då ska jag kolla. jag tror dock att det ligger under det.

    Provade lite försiktigt i morse, men då var det lite för mycket trafik. Dock nådde jag aldrig över 100 gram/sec.

    Ska kolla i kväll, får ta med mig en Co pilot som kan hålla ett öga på displayen.

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    För att ta reda på ungefär hur många hästkrafter det är kan du multiplicera luftmassaflödet i gram per sekund med 1,2.
    100 * 1,2 = 120hk

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Nu har jag varit ute och testat lite. Min OBD-läsare uppdaterar ganska sällan, men det högsta värde jag lyckas nå upp till när det gäller gram luft i sekunden är 126.

    Detta känns ju som ganska mycket under 190 gram/sec.

    Har varit och investerat i lite nya filter så dom ska på i morgon.

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, det är ju för dåligt. Då har du inte mer än omkring 150hk i bilen just nu. Får se hur det blir med nytt filter, men jag tror inte det är lösningen. Då ska det vara ett riktigt fågelbo i filterhuset om det är det som ställer till det.

    Hur ser röken från bilen ut? Ryker lite, eller mycket? Blått eller vitt? Blå rökpuffar vid kallstart? Hur ser bränsleadaptionsvärdena (fuel trim) ut (läs ur med OBD)? Låter det av turbon när den snurrar igång? Tjuter den något? Kan du kolla laddtrycksadaption genom OBD?

    Läste att du fick 1,1bar med laddtrycksregleringen satt ur spel. Var det max, eller släppte du gasen? Egentligen borde det skena iväg ännu mer än 1,1bar tycker jag.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Har inte hunnit göra några fler tester.

    Den har inte rykt förut, men i morse fick den för sig att spotta ur sig en stadig rökpuff. Den kom ganska tidigt efter en kallstart. jag rullade iväg på ettan och kanske 15 sekunder efter start så gav den ett stort moln av blå/vit rök.

    Den laddar inte mer än 1,1 bar om man pressar den. Rycker gör den en del vid full belastning.

    Turbon är ju sliten, annars skulle ju de inte skicka rökpuffar. Men jag har också fått ett tipps om att testa en annan tändkasett.

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Dags att känna på turbon då, eller ännu bättre, mäta lagerspelet, om du har möjlighet till det.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Japp, så får det bli.

    Får skruva ner och mäta.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17
    Nu har man fasen inte turen med sig. Helt plötsligt fick Aeron för sig att den hade 160 graders kylvattentemp. Jag for ut och kollade om den kokade, men motorn tuffade på som vanligt, dock gick båda fläktarna. Den verkade inte gå alls varm. Väl hemma lät jag den stå och försökte starta den efter ett antal timmar. Då var den svårstartad som attsingen, men det hoppade igång till slut. Nu for mätaren upp i topp direkt för att sedan totalt ge upp och trilla ner och dö, samtidigt som motorlampan tändes.

    Termostaten böt jag för nån månad sen, så det var bara att ge sig på tempgivaren. Det gick ganska smidigt, även om det är trångt om saligheten där. Nu har tempmätaren lugnat ner sig, så nu kan man ge sig på turbon igen.

Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck
    Av bbytime i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •