Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Startmotor Saab 9-5 årsmodell 2000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Startmotor Saab 9-5 årsmodell 2000

    Hej, tror att min startmotor börjar göra sitt.. Bilen har dem senaste dagarna blivit betydligt segare i starten och när motorn går igång så hörs ett skönt skrapande ljud i några sekunder (startmotorn?).. Var på skroten och fick ge 500kr för en som gått 6000mil och suttit på en årsmodell 2005. Kommer denna att passa på min årsmodell 2000? Är det svårt att byta startmotorn, kan man komma åt den utan att behöva lyfta upp bilen?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Hej, tror att min startmotor börjar göra sitt.. Bilen har dem senaste dagarna blivit betydligt segare i starten och när motorn går igång så hörs ett skönt skrapande ljud i några sekunder (startmotorn?).. Var på skroten och fick ge 500kr för en som gått 6000mil och suttit på en årsmodell 2005. Kommer denna att passa på min årsmodell 2000? Är det svårt att byta startmotorn, kan man komma åt den utan att behöva lyfta upp bilen?

    Tacksam för svar!

    Har inte gjort nån forskning på om den passar eller ej men känns som den borde göra det.
    Du måste lyfta bilen fungerar utmärkt med en vanlig garagedomkraft, lite trångt o jäkligt är det men det går, har för mig man får skruva bort en bult i växellådan för att komma åt den översta skruven på startmotorn. Tog väl runt 30-40 min och då hade jag aldrig bytt startmotor innan.
    mvh
    Saab = se allas avundsjuka blickar.!
    kör 93 Aero ss - 04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Jo den ska passa men eventuellt kommer du uppleva att den "nya" startmotorn är lite segare mot vad din gamla var för 2002 bytte Saab till mitsubishi-startmotor istället för innan då Bosch var märket. Boschmotorn var lite snabbare har jag förstått det som.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000) LÖST
    Av Mr_MAd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 17:34
  2. Saab 9-5 Aero problem (Startmotor)
    Av nyllet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 17:26
  3. Bromsar bak saab 9-3 årsmodell:2000
    Av davidpiaggio1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •