Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Spån i oljan vid bilen första oljebyte. Normalt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -

    Spån i oljan vid bilen första oljebyte. Normalt?

    Bytte ett oljefilter på en ny bil idag och skar upp filtret (jag gjorde ett extra oljebyte själv, vill inte köra 3000 mil på första oljan)

    Det finns lite spån i filtret, antar att detta kan vara normalt då det är första filtret, bör jag vara orolig? en till två i 1 mm storleken och en hel del väldigt små spån altså inga överdrivna mängder... Kan ju liksom inte se om det är från motorn eller tillverkningen...

    Skulle kanske bara ha slängt filtret.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Vad är det för bil? Hur många mil innan oljebyte?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Det är faktisk inte en saab, det är en Cayman,981, 1500 mil, men jag antar att mycket kanske är från produktionen. Ett minimalt korn (de ser ju värre ut än vad de är ty de glänser lite) per veck i filtret... Antar att det är i princip oberoende av bil och att det kanske är normalt, två små fragment fortfarande under mm är också där. Har faktiskt aldrig gjort detta på saaben jag har, kanske ser liknande ut när bilen är ny.

    Det satt överhuvudtaget ingenting på magneten på pluggen.



    Är det kanske ide att byta filtret snart igen bara för att ha koll?

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567
    Dålig rubrik och felplacerad tråd, så jag fixade det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220
    Har hört från lite ställen att helt nya bilar från fabrik har en lite annan olja en den man normalt häller i detta just för inkörningen av motorn, så att byta olja förtidigt i en ny bil kanske man ska undvika.
    Hur sant detta är låter ja vara osagt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Har hört från lite ställen att helt nya bilar från fabrik har en lite annan olja en den man normalt häller i detta just för inkörningen av motorn, så att byta olja förtidigt i en ny bil kanske man ska undvika.
    Hur sant detta är låter ja vara osagt.

    Mvh
    Den är fylld med Mobil 1, 0W 40 från verk och jag har fyllt castrol / Aral supertronic 0W40...också klassad A40, har samma olja till Saaben 93 ss 04.

    Det du säger är nog faktiskt dumheter tom.
    Och om man har en annan olja för att köra in motorn med skall den med största säkerhet inte följa med 3000 mil utan kanske 500-1000 mil.
    Förr bytte man oftast första olja väldigt tidigt men det har man skippat nu.

    På min nästa (om 5-10 år) bil tänker jag iaf byta filter efter 500 mil utan oljebyte bara för att ha koll, eller blir det en elbil måntro.

    Jag hade någon på jobbet som har haft en massa bilar och han har läst fltret i morse, det mycket små kornen är från ev prodution och några små spånor, platta kommer från ramen vid lagrerna, detta är normalt när motorn kör in sig... Han sa att det tom ser riktigt bra ut.


    PS Förresten när började SAAB med dexos 5w30 olja? I min bok står 0W30 alt 0W40 ev 5W40, känns fel att gå ner till 30 olja efter 21000 mil.
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-03-28 klockan 11:30.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av exilturbo Visa inlägg
    PS Förresten när började SAAB med dexos 5w30 olja? I min bok står 0W30 alt 0W40 ev 5W40, känns fel att gå ner till 30 olja efter 21000 mil.
    Om jag vore du skulle jag köra vidare på din gamla. Att byta typ av olja på en gammal bil kan ställa till problem, och det är inget fel på den du kört tidigare.

    Edit: Fel av mig! ARAL SuperTronic 0W40 har inte det gamla klassningskravet heller, dvs. GM-LL-A-025 så det är inte säkert den är lämplig alls.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-03-28 klockan 11:36.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Edit: Fel av mig! ARAL SuperTronic 0W40 har inte det gamla klassningskravet heller, dvs. GM-LL-A-025 så det är inte säkert den är lämplig alls.
    Nu var det nog i Porschen han hällde den oljan...

    A40 är porsches klassning.

    Edit: Såg nu att TS också hällde samma olja i en Saab ss. Kan ju bli fel om den inte uppfyller GM-krav.... Du har rätt.
    Fredrik J

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Opps, har gått mer än 10000 mil med 0W40 från Aral / Castrol och verkar må fint, drar ingen olja, oljan ser fin ut, bilen är 21000 mil... Nå ja så fel kan den inte ha varit.

    Kanske men bara kanske skulle ta denna från biltema när den gamla tar slut och kanske bara ta den i Saaben... Går iofs till båda.

    (Den har båda klassningarna) och kostar 599 kr för 10 L, då kan man byta ofta vart 1000ende Mil utan att skämmas, fast då bör jag ställa Porschen vid temperaturer under 25 gr C enligt Porsche (de förutspråkar 0W oljor under -25 gr) fast jag är beredd att ta risken (när händer detta om man bor i södra sverige eller söderut), är ju ändå skit att start en bil utan värmare i dessa temperaturer.

    ... / Hel- och semisyntetisk / Helsyntetisk motorolja 5W–40

    Helsyntetisk motorolja 5W–40
    Helsyntetisk motorolja 5W–40
    Helsyntetisk motorolja av lågfriktionstyp som minskar bränsleförbrukningen. Rekommenderas till 4-taktsmotorer, bensin eller diesel, som används i extrem kyla såväl som i varmt klimat.

    Har mycket bra lågtemperaturegenskaper som säkerställer smörjningen vid kallstart i extrem kyla.
    Den syntetiska basoljan ger lång livslängd och är därför lämplig till fordon som körs hårt och med långa oljebytesintervaller.
    Rekommenderas till nya och äldre personbilar och mindre transportfordon med eller utan turbo.
    Kan blandas med andra motoroljor.

    Möter följande specifikationer: API SN/CF, ACEA A3/B3/B4, MB 229.3/229.5, BMW LL-01, VW 502.00/505.00, Porsche A40, RN 0700/0710, MB 226.5, GM-LL-025-B..

    Dokument

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är en jäkla skillnad mellan olika oljor i kallt klimat. Är det minus 20 grader så kan en bra 0W40-olja nå fram till alla smörjpunkter i motorn på ca. 5 sekunder men en olja av sämre kvalitet med sämre pumpbarhet i kallt tillstånd kan ta så mycket som 30 sekunder innan den har nått fram till alla smörjpunkter i motorn. Det blir en jäkla skillnad på slitage då, och man ska tänka på att ca. 70% av en genomsnittlig motors totala slitage kommer från kallstarter.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av exilturbo Visa inlägg
    Kanske men bara kanske skulle ta denna från biltema när den gamla tar slut och kanske bara ta den i Saaben... Går iofs till båda.

    (Den har båda klassningarna) och kostar 599 kr för 10 L,
    Jag köpte 4 liter Mobil1 5w-40 på Jula i Uddevalla för 259kr i höstas. Egentligen köpte jag 16 liter men du vet säkert vad jag menar...
    Fredrik J

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag köpte 4 liter Mobil1 5w-40 på Jula i Uddevalla för 259kr i höstas. Egentligen köpte jag 16 liter men du vet säkert vad jag menar...
    Billigt... Mobil 1 verkar annars vara lite dyrare...

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är skillnad på Mobil1 och Mobil1. När jag sprungit omkring hos Jula har jag aldrig sett att de har de finaste varianterna av Mobil1.
    Kollar man på deras hemsida ser jag att den finaste de har är Mobil1 Peaklife 5W50 för hutlösa 179kr per liter.
    Jag brukar köpa NewLife 0W40 för 100kr litern i femlitersdunkar, och det är en finare olja, troligtvis det bästa Mobil1 har att erbjuda. Den hittar man inte i Julas sortiment.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Det var Peaklife 5w50 A40.
    Man sålde den för 259kr/4liter som öppningserbjudande på Jula i Uddevalla i höstas.
    Det är samma olja som Porsche Center häller i och tar 225kr/liter för...
    Fredrik J

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det var Peaklife 5w50 A40.
    Man sålde den för 259kr/4liter som öppningserbjudande på Jula i Uddevalla i höstas.
    Det är samma olja som Porsche Center häller i och tar 225kr/liter för...
    Ja, det är värst vad man kan göra för att få folk att tro att oljan är bättre, dvs dyrt pris... Här kör jag vidare med Aral supertronic 0W40 (klassad också A40, 95 Euro för 20 L) saknas bara att den slutar säljas och bara säljs som Castrol Edge (samma smörja) men dyrare...

    Kan dock inte förstå att alla bil märken skall ha sina egna oljor, det kan ju knappast vara stor skillnad,det borde ju vara större skillnad mellan olika bilmodeller än märken kan tyckas, typ jag såg någon stans att någon olja samma viskositet fanns i minst 5 olika tappningar för olika fabrikat,för citroen,vw,mercedes, det luktar lite branding om det hela. Men jag har i princip bestämmt mig att båda bilarna skall ha 0W oljor då det mesta slitaget kommer vid kallstarter, och jag får väl se när jag byter på saaben frmåt hösten om det blir castrol (aral) eller Mobil 1 new life 0w40.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Mobil 1 ESP är väl deras "senaste" olja?
    0w-40 varianten är Dexos2-klassad till skillnad från NewLife 0w-40 som kanske inte ens är GM-LL-A-025/GM-LL-B-025, Mobil1 har ju en riktig slamkrypare i sin text...
    Enligt ExxonMobil är Mobil 1 New Life 0W40 av följande kvalitetsnivå:
    ...
    SAAB
    OPEL GM-LL-A-025; GM-LL-B-025
    ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vad försöker du säga Wigglo? Att NewLife 0W40 inte är certifierad enligt GM-LL-A/B-025?
    Tror inte de hade fått skriva så om den inte vore klassad...
    Jag anser iallafall att det är en av de finaste oljor vi kan bjuda våra Saab'ar på och för mig personligen är det förstahandsvalet.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Vad försöker du säga Wigglo? Att NewLife 0W40 inte är certifierad enligt GM-LL-A/B-025?
    Tror inte de hade fått skriva så om den inte vore klassad...
    Jag anser iallafall att det är en av de finaste oljor vi kan bjuda våra Saab'ar på och för mig personligen är det förstahandsvalet.
    Jag säger ingenting, läs själv och tolka...
    http://www.mobil1.se/motorolja/new-l...ikationer#tabs
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, nu när du länkade blev det tydligt
    Ser ut som att den inte fått klassningen men tillverkaren själv anser den uppfyller kraven.
    Hursomhelst så kommer jag fortsätta köra den utan att oroa mig.

    Edit: ESP 0W40 har ju klassningen dexos2 som du skrev tidigare men de enda fördelarna jag ser med ESP framför NewLife har att göra med miljöutsläpp, inte prestanda. Kolla på TBN så är det stor fördel NewLife.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-04-02 klockan 18:32.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Kan ju hända att dom inte vill betala för klassningen längre, eller hur det nu går till.
    Jag är rätt säker på att den har haft GM-LL-A-025/GM-LL-B-025 förut.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. Hur lång tid (mil) efter oljebyte har oljan blivit svart?
    Av tallbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 14:03
  2. Bilen drar mer än normalt
    Av m0set i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 09:20
  3. Törs jag köra bilen med vatten i oljan?
    Av Lagbrant i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •