Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ljus i mätarhus har slutat fungera

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -

    Ljus i mätarhus har slutat fungera

    Hej!

    Jag har en Saab 9-5 sedan från -99 som ljuset bakom hastighetsmätaren har slocknat delvis. I samma veva så gick ljuset höger fram sönder. Ljuset fram är bytt och fungerar igen. Hur fixar jag ljuset i hastighetsmätaren?

    Vill tillägga att jag precis har haft nere hela instrumentbrädan. Dock märkte jag upp alla sladdar och allt ska vara korrekt inkopplat. Behöver jag riva allt igen för att demontera hela hastighetsmätaren?

    MVH Tobbe



  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Ser nästan ut som night panel är aktiverad. Detta om varvräknaren är släckt och det är dags att tanka bilen vill säga. I så fall så kommer 160 - 240 tända sig när du närmar dig 140 km/h. Då du haft nere hela panelen låter det dock rimligare att någon kabel inte hamnat riktigt rätt. Om du har möjlighet så testa om sista delen tänds vid högre hastighet. Är ju något mindre besvärligt än att riva halva bilen...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag hittade nyss en tidigare tråd om detta. Det är tydligen en lampa som har gått sönder. Är det någon som vet vilka lampor man ska köpa för att byta ut dem?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Ser nästan ut som night panel är aktiverad. Detta om varvräknaren är släckt och det är dags att tanka bilen vill säga. I så fall så kommer 160 - 240 tända sig när du närmar dig 140 km/h. Då du haft nere hela panelen låter det dock rimligare att någon kabel inte hamnat riktigt rätt. Om du har möjlighet så testa om sista delen tänds vid högre hastighet. Är ju något mindre besvärligt än att riva halva bilen...
    Bilen hade faktiskt inte mycket tank kvar men jag tankade den precis innan lampan slutade att fungera. Jag har provat sätta på/av nightpanel men det lyser fortfarande inte. Jag ska prova ta en sväng och se vad som händer. Vet du annars vilka sladdar det kan vara? Eventuellt någon säkring?

    Tack för ditt svar!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag var nyss ute en runda med bilen. Det hände inget när jag slog av eller på nightpanel vid högre hastigheter. säkringer för DICE är också hel. Verkar helt enkelt vara en lampa som har gett upp. Frågan är vad det är för lampa som jag måste beställa hem.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Lampan har artikelnummer 9505538 och/eller 5375266. Närmaste verkstad med lite saabkunskap borde kunna ta hem en lampa till dig.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Man tackar!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag har så på min -01 fast de tänt från 150 och uppåt e de riva loss allt som gäller??

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Japp. Du måste få bort mätarhuset för att kunna byta diod.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Det är inte så farligt som man tror, bytte lampor i min igår och det tog typ en timme från början till slut, hade gjort det en gång förut. Knepigaste är att få ut stereon och sedan att få ut hela instrument-täckskivan, med tålamod så går det fint. Var försiktig med luftutblåsen i instrumentpanelen bara, du behöver inte ta loss dem men de är utsatta när du ska krångla ut skivan från sina fästen.

    Edit: Har du lampor förresten? Jag har skördat ett gäng från en annan instrumentpanel om du behöver några stycken, PMa isåfall.
    Senast redigerat av Taxweiler den 2015-07-30 klockan 23:52.

Liknande ämnen

  1. Ikonförklaringarna har slutat att fungera för mig
    Av Per L i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 14:30
  2. Backsensorer mm har slutat fungera, 9-5
    Av Linus9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-30, 19:58
  3. [LÖST] Blinkers slutat att fungera OG9-5
    Av Agaton.sax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 23:06
  4. Kupéfläkt slutat fungera (9-5)
    Av Steelis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 22:37
  5. Stereo som slutat fungera...
    Av Brottarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •