Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: P0340, P1312 och P1334 OG9-5

  1. #1

    P0340, P1312 och P1334 OG9-5

    Hejsan min bil gick tyvärr inte egenom sbp tre st felkoder på motorn hittades P0340,P1312,P1334..
    Bilen hackar vid gaspådrag är det möjligt att det är tändkassetten som är sönder? när jag serva den för en månad sen var den fel fri enligt auto com dvs samma som bp har.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Byt tändkassett och tändstift så ska du se det blir bättre. Extremt viktigt att du använder rätt sorts tändstift. Kontrollera instruktionsboken och lita absolut inte på försäljarna, det händer ofta att de säljer fel typ till Saab-ägare som får problem pga. det.

  3. #3
    tändstiften är nya från maptun till steg 1 bla samma som jag fick från speedparts med trimmet

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Byt tändkassett och tändstift så ska du se det blir bättre. Extremt viktigt att du använder rätt sorts tändstift. Kontrollera instruktionsboken och lita absolut inte på försäljarna, det händer ofta att de säljer fel typ till Saab-ägare som får problem pga. det.
    Jag känner igen det där. Min 9-3 Aero -00 skall ha NGK PFR 7H-10 enligt instruktionsboken. Svenska bil sålde PFR 6H-10 till mig. När jag upptäckte det och ville byta kunde de inte få fram rätt tändstift utan rekommenderade Mekonomen. Där var det inget problem att beställa rätt tändstift, de levererades dagen efter. I bilen som servats hos Svenska bil de första 6000 milen satt också fel tändstift och de var helt vita vilket betyder att de gått för varma.

    Vad skönt det var när Svenska bil berättade att "den förlängda motorgarantin kan du nog glömma för en bil så gammal". Vad bra sade jag då finns det ingen anledning att lämna bilen till er för service. Det kunde han inte bemöta. Sedan dess har jag sluppit klantskallarna.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag känner igen det där. Min 9-3 Aero -00 skall ha NGK PFR 7H-10 enligt instruktionsboken. Svenska bil sålde PFR 6H-10 till mig. När jag upptäckte det och ville byta kunde de inte få fram rätt tändstift utan rekommenderade Mekonomen. Där var det inget problem att beställa rätt tändstift, de levererades dagen efter. I bilen som servats hos Svenska bil de första 6000 milen satt också fel tändstift och de var helt vita vilket betyder att de gått för varma.

    Vad skönt det var när Svenska bil berättade att "den förlängda motorgarantin kan du nog glömma för en bil så gammal". Vad bra sade jag då finns det ingen anledning att lämna bilen till er för service. Det kunde han inte bemöta. Sedan dess har jag sluppit klantskallarna.
    Den rekommendationen har ju ändrats i efterhand och bilen ska ha PFR6H-10.
    Så vem är klantskalle nu?
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Den rekommendationen har ju ändrats i efterhand och bilen ska ha PFR6H-10.
    Så vem är klantskalle nu?
    Ja, den rekommendationen har ändrats för senare årsmodeller vilket var vad Svenska bil gick på. De höll med om att det som angavs i min instruktionsbok sannolikt var korrekt. Så vem är klantskalle tror du?

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nu är ju skillnaden på dessa två stift minimal och jag är säker på att båda fungerar, så måste vi verkligen kalla varandra klantskallar?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nej, det kanske är dumt. Ber om ursäkt för det. Färgen på stiften indikerade överhettning. Det var fel stift både enligt boken och enligt verkligheten.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Detdär med stiftens värmetal kan bero på vem som sitter bakom ratten också. Den som kör gasen i botten hela dagarna kan behöva högre värmetal än den som ligger och kör lugnt med farthållaren långa sträckor. Men visst, generellt ska man följa instruktionsboken. Lite olyckligt att det finns två rekommendationer från officiellt håll dock.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ja, den rekommendationen har ändrats för senare årsmodeller vilket var vad Svenska bil gick på. De höll med om att det som angavs i min instruktionsbok sannolikt var korrekt. Så vem är klantskalle tror du?
    Okej, kan du då specificera vilka årsmodeller detta gäller? Jag antar att du har grund för ditt påstående med uppgifter från WIS/EPC.
    Jag har dock precis för mig att sjuorna helt utgick och ersattes av sexorna för alla årsmodeller.
    Så var det för B205E (150 hk), där man gick från sju till sex p.g.a. sotiga stift.
    Men jag är troligen klantskalle.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Detdär med stiftens värmetal kan bero på vem som sitter bakom ratten också. Den som kör gasen i botten hela dagarna kan behöva högre värmetal än den som ligger och kör lugnt med farthållaren långa sträckor.
    Så sant så.
    Signaturlös

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    I instruktionsboken står:

    2,0i ____________________________ NGK BCP 5EV (Ädelmetall)
    2,0t Ecopower och 2,0 Turbo 185 hk ___ NGK BCPR 7ES-11
    Viggen och 2,0 Turbo 205 hk_________ NGK PFR 7H-10

    I Haynes finns information som tyder på att rekommendationen ändrats för senare årsmodeller. Så här står det i Haynes:

    B205R:
    MY 2000....................NGK PFR 7H-10
    MY 2000 1/2-on.........NGK PFR 6H-10

    De har en ganska lång lista över de olika motorerna. Även för B205L och B235R har värmetalet ändrats under år 2000 respektive 1999 enligt Haynes. Det framgår inte när halva modellåret inträffade. Min bil är tillverkad 1999-09 så den bör höra till första halvan. Den kritvita färgen stiften visade tydligt att 6 var fel värmetal. Jag borde kanske titta hur stiften ser ut nu efter drygt 1000 mil.

    Jag har inte tillgång till WIS eller EPC. Jag tror att jag kan lita på instruktionsboken vilket dessutom styrks av verkligheten.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    I instruktionsboken står:

    2,0i ____________________________ NGK BCP 5EV (Ädelmetall)
    2,0t Ecopower och 2,0 Turbo 185 hk ___ NGK BCPR 7ES-11
    Viggen och 2,0 Turbo 205 hk_________ NGK PFR 7H-10

    I Haynes finns information som tyder på att rekommendationen ändrats för senare årsmodeller. Så här står det i Haynes:

    B205R:
    MY 2000....................NGK PFR 7H-10
    MY 2000 1/2-on.........NGK PFR 6H-10

    De har en ganska lång lista över de olika motorerna. Även för B205L och B235R har värmetalet ändrats under år 2000 respektive 1999 enligt Haynes. Det framgår inte när halva modellåret inträffade. Min bil är tillverkad 1999-09 så den bör höra till första halvan. Den kritvita färgen stiften visade tydligt att 6 var fel värmetal. Jag borde kanske titta hur stiften ser ut nu efter drygt 1000 mil.

    Jag har inte tillgång till WIS eller EPC. Jag tror att jag kan lita på instruktionsboken vilket dessutom styrks av verkligheten.
    Och så här står det i EPC:


    Signaturlös

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Fast att en del står som NLS betyder ju kanske inte med säkerhet att man ändrat specifikationerna, snarare att de inte tyckte det spelade någon roll och därför bara lagerhöll en av dessa och att man då kunde använda densamma till båda.
    Mig veterligt (men jag kan ha missat det!) så finns det ingen servicebulletin som påpekar att man skall använda 6-stiften istället för 7-stiften.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast att en del står som NLS betyder ju kanske inte med säkerhet att man ändrat specifikationerna, snarare att de inte tyckte det spelade någon roll och därför bara lagerhöll en av dessa och att man då kunde använda densamma till båda.
    Mig veterligt (men jag kan ha missat det!) så finns det ingen servicebulletin som påpekar att man skall använda 6-stiften istället för 7-stiften.
    Nu handlade det mest om huruvida personalen på Svenska Bil är klantskallar eller inte, när dom rekommendar kunden att använda dom stift som finns i sortimentet och som SAAB föreskriver i EPC, istället för dom stift som utgått. Intressant i trådens sammanhang är ändå att felkoderna P1312 och P1334 kan sättas på grund av sotiga stift, även om dom för det mesta beror på felaktig TK.
    Signaturlös

  15. #15
    det var inte tändkassetten utan helt enkelt monterat fel stift bytade och felkoden slocknade 200 kr istället för 2000:- för kassett

Liknande ämnen

  1. Tejpbit i insuget P0340, P1312 och P1334 OG9-5
    Av Redwabbit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-10-12, 19:51
  2. [LÖST] Felkoder P0340, P1106, P1312, P1334 OG9-5 BioPower -06
    Av Hasse-91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2019-04-04, 21:53
  3. [LÖST] Felkod P0340 (P1312 ch P1334) OG9-5 B2x5
    Av ricka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 10:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •