Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lämpligt pris på OG9-3 2002a, tackam för blockettips

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Lämpligt pris på OG9-3 2002a, tackam för blockettips

    Har tänkt lägga ut min bil på blocket denna veckan. (lagt ut den här på forumet men inte fått napp än; http://forum.saabturboclub.com/showt...kick-P-10-000)

    Kör rätt många mil per år, och får en bil via jobbet som blir (för att vara en ny bil) rätt förmånligt, totalt sett...
    Skulle gärna sparat denna saab, men har redan min cabbe som jag hellre vill ha kvar så... finns inte plats att ha bilen på...

    Min bedöming är att den för sitt miltal är ovanligt fin och välunderhållen. Den är servad, skattad och besiktigad fram till oktober på detta året, har bra däck.

    "Polar" modellen hade ju de vettiga tillbehören (ACC, fjärrlås, elspeglar/rutor etc), men inget "lull-lull" som kjolpaket eller lädersäten, så den kanske inte är så attraktiv här på forumet...

    Säljer bilar väldigt sällan och tar tacksamt emot annonseringstips.

    Vad är lämpligt att sätta ut bilen för med nedan att ta i beaktning?

    Jag vill gärna få bilen såld hyggligt snabbt, samtidigt vill jag inte skänka bort den.

    Jag vill inte att massor av folk ska ringa och fråga om sista priset eller annat.

    Jag vill inte visa den för massor av folk (bilen är fräsch så med rätt pris hoppas jag att första seriösa spekulant slår till).

    Jag slipper helst massa prut och diskussioner, OM det funkar att ha "rätt pris" direkt?!?

    Själv tycker jag, med tanke på bilar som ligger ute på blocket, att 10.000 är ett jäkligt bra pris. Bilarna som kostar 6-7.000 verkar ha olika grader av defekter...

    Måste man på blocket "gå ut högt" och pruta, eller kan man sätta det pris man vill ha och slippa prut?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Jag tycker det låter som ett lågt pris men sista kompis prutare kan ändå dyka upp så räkna med det. Begär 11000kr för den och tala o vänligt men bestämt att du ska ha 10.000kr för den.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Folk älskar att pruta så jag skulle snarare höja ännu mer, typ 15-16kkr och skriva billigare vi snabb affär.
    Understryk gärna att den är fin och välskött för när man kommer till begagnade bilar över 10år och speciellt med många mil så är skicket helt avgörande för slutpriset.

    Har själv kikat på Blocket efter ersättare för mina föräldrars 9-3 -98 2.0T 185hk då den är lite rostig samt vxl-lådan glappar i utgående axel/läckage
    De jag sett när jag letat efter en likadan OG9-3 -01 - -03 så ligger flera som jag tycker är attraktiva som begär kring eller strax över 20kkr med färre mil än 15k när skicket är bra.
    Bra skick signalerar = Väl skött bil som troligtvis lever längre än en dåligt skött bil.
    Och sätter du priset för högt så att ingen hör av sig kan du sänka och det verkar vissa gilla.
    Att pruta på bil är något svensken törs och känner sig stolt över när de lyckas med, Fattas det däremot 2kr när de handlar mjölk skäms de som en hund om de skulle pruta i kön på ICA.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Gärna lite för högt pris än för lågt som sagt om du sätter ut annons på Blocket

    Skriv en bra och tydlig annons, se till att lägg ut telefonnummer (vill du inte skylta med ditt eget har Blocket ett tillfälligt nummer för 30kr extra). Bra bilder är viktigt, kosta på och lägg upp flera bilder direkt i annonsen. Har du en riktig kamera så använd den, det märks skillnad även om mobilkameror är väldigt mycket bättre idag än de var för 10år sen. Ta med precis allt som är bytt, gärna datum och mätarställning när det byttes.

    Hur länge är den besiktad? Nybesiktad gör såklart den mest attraktiv på marknaden, om den skall in på besiktning snart så kan det löna sig och besikta den först.

    Att du har både bra sommar och vinterdäck är ett stort plus, många kollar faktiskt skick på däck då det är ganska dyrt och köpa 4st eller kanske t om 8st nya. Det kan ju i vissa fall va lika mycket som bilens värde/inköpspris...

    En riktigt bra skriven annons med bra bilder gör stor skillnad, ordna det och höj priset så kan jag nästan lova att du kommer få den såld. Många vill inte heller åka så långt för att köpa en bil vilket kan göra att det priset du får för bilen är mycket högre i din kommun just för att det bor någon där som behöver en fin bil och inte vill åka 40mil för att hämta den andra som kanske finns på Blocket och är 5000kr billigare, du fattar vad jag menar. Det "lokala" priset kan med andra ord vara högre än priser man ser på Blocket rent generellt, det beror såklart lite på vart i Sverige man bor. I ditt fall så finns det väl kanske ganska bra utbud på Saab 9-3 i/runt Stockholm så detta kanske inte fungerar lika bra för dig, men det är värt att ha det i åtanke i alla fall.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Tack för alla tips.

    Ska nog lyda rådet att höja priset något för att sen kunna låta folk pruta...

    Bilen har ju gått långa men många (27500) mil... tror det skrämmer vissa... men den ser inte ut att gått så långt, allt är väldigt fräscht, jag är sån som parkerar längst bort på stormarknaden för att slippa dörruppslag osv... jag har underhållit skarven vid hundbenen, så det är bättrat med färg där, förutom stenskott är detta enda stället som rostat... men som sagt är det fixat löpande så har aldrig varit rejält rostigt, rätt snyggt gjort dock ej proffsklass... Besiktigad och skattad är den som sagt till oktober har jag för mig...

    Kan 13.500:- vara vettigt? Billigare vid snabb affär. (gillar inte det ordet, tror det lockar "sista priset", men det kanske man får acceptera).

    Kan man lägga till;

    Visar gärna bilen för seriösa köpare som är ute efter en bil som stämmer med beskrivningen inkl priset. Vid enkel och snabb affär finns viss prutmån på plats med pengar i handen.

    Har du för avsikt att försöka pruta mycket, skriv då ett mail eller skicka ett sms vad du kan tänka dig ge så återkommer jag om det är intressant. Jag prutar inte per telefon.

    Bilder, ja, jag borde väl ta fram systemkameran, men vill få ut annonsen imorrn och kommer inte ha tid att ta nya bilder innan dess... Jag inbillar mig att mina bilder ändå tillhör den bättre hälften, trots mobilkamera... (finns ju i länken ovan)

    Själv är jag lite tveksam till de som skriver "kostat på bilen 40.000 senaste året". Då känns det lite som om det är just därför man säljer, att man tror det ska fortsätta så...
    Jag har haft någon reparation per år, klassiska saabfel; torkfilter på ACn, servorör, spindelleder/bärarmar, bakbromsar (skivor + ok), bränslepump... men det är utspritt över flera år...

    Bilen är nytvättad, ordentligt städad invändigt så allt känns fräscht, helt och rent, så den som kommer och tittar och inte är rädd för en bil som gått långt och tycker prisnivån är ok tror jag slår till.

    Det är välan bara att försöka helt enkelt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Lägg inte till den text du föreslår, skriv istället: "billigare vid snabb affär, pris diskuteras på plats". Begär det du föreslår och den gräns du sätter på 10 papp är ett mycket bra pris för en av marknadens bästa bilar. jo det stämmer jag har en nästan likadan og9-3

  7. #7
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Nu ska man tydligen skriva "pris diskuteras på plats". Är det för att man vill sälja sina varor lokalt eller? Har man långt och åka och inte vill ge en mer än en viss summa så åker man ju inte alls när det står så. Själv diskuterar jag hellre priset per telefon både när jag säljer och köper.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  8. #8
    Skriv "rätt" pris direkt. Kan du sälja den för 10 000 kr, skriv det. Möjligtvis 12 000 kr. Skippa all text utom fakta.

  9. #9
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Så mycket snack över telefon men det är "slanten i vanten som gäller". Den som är seriöst intresserad kommer och tittar på grejerna medan alla dessa som har långsamt bara ringer och snackar. Om det som i det här fallet är för dyrt med 13.000:- så att man inte åker då har man inte råd med 10.000:- heller.

    För min egen del vill jag se grejerna innan jag dealar. Hur ska jag annars veta att jag inte bjuder för mycket?

  10. #10
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Så mycket snack över telefon men det är "slanten i vanten som gäller". Den som är seriöst intresserad kommer och tittar på grejerna medan alla dessa som har långsamt bara ringer och snackar. Om det som i det här fallet är för dyrt med 13.000:- så att man inte åker då har man inte råd med 10.000:- heller.

    För min egen del vill jag se grejerna innan jag dealar. Hur ska jag annars veta att jag inte bjuder för mycket?
    Jag håller inte med. Man kan absolut ha 10.000kr på fickan, eller kontot men inte 13000kr. Jag menar inte att man ska köpa den osedd men jag tycker att man lika gärna kan vara överens om den obligatoriska prutmånen redan innan man åker. Hittar man sedan brister som kanske både säljare och köpare inte hade förväntat sej så får ju båda ta ett nytt ställningstagande. Problemet är egentligen just den där obligatoriska prutmånen som alltid ska finnas med. Bor man 1km bort har man absolut inget att förlora på att åka och titta och ta prisdiskussionen på plats men bor man 25 mil bort så hamnar man i ett jäkla trist läge om man hoppats på en 20% prissänkning men säljaren spelar på att spekulanten åkt 25 mil och bara vill pruta 50kr. Nä jag tycker helt klart att det är mera ärligt att kunna uppge ett pris redan på telefon.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Kan avsluta tråden med att det fungerade bra, jag fick in ett antal prisförslag under de 13500 jag satte ut bilen för, givetvis binder man sig ju inte för att ta den, däremot kan man ju "beta av" spekulanterna i ordning efter vad de vill ge, mot att först visa för nån som vill pruta 5.000kr...

    Jag håller med om att det är helt ok att diskutera skick och pris per telefon eller mail, det jag ville slippa var alla de man hört om som ringer och bjuder 5.000 kronor sista priset. Ringer man och frågar om skick och saker så är det givetvis helt ok att prata pris. Det man inte vill är ju att per telefon pruta 2.000 för att sedan när personen kommer få pruta 2.000 till för ytterligare saker han hittar... Åker nån långt så får man ju spela med öppna kort från båda sidor. Sen blir det ju så att den som har nära, kommer snabbt, har pengar i handen och inte verkar vara krånglig är den som är lättast sälja till...

    jag satte ut bilen för 13.500, eftersom batteriet sått oanvänt ett tag var det rätt trött, så jag hade räknat med att berätta detta och kanske få pruta några hundra för det. Sen skrapade det lite om bakbromsarna (trots jag bytte skivor, ok etc förra sommarn), köparn bjöd då 11.000 vilket ju trots allt var 1000kr mer än jag från början tänkt mig... Båda dessa saker stod inte i annonsen... Skrapande bromsar hade jag faktiskt glömt bort...

    Bilen var mycket fräsh, i princip rostfri och tajt - men gått 27.500 mil... jag tror köparn gjorde ett bra köp, nog svårt hitta fräschare 9-3 i den prisklassen... Jag slapp prata med mer än en person i telefon...

    Är nöjd med försäljningen. Kunde nog fått nån eller några tusenlappar till, men då hade mer tid säkert behövt läggas på att visa bilen... Dock la jag rätt många timmar att tvätta ur och dammsuga inredning, tvätta bilen, se över så allt var i ordning...

    Tack för tips iallafall! Hade jag lagt ut den för 10.000 som jag hade tänkt så hade jag nog likafullt fått pruta och försäljningen hade inte gått snabbare. Från jag var klar att visa bilen så var den såld på en timme (var upptagen hela förmiddagen och kunde inte svara på mail/samtal).

    Lite av detta med att få en enkel affär kommer sig av att jag sålde en segelbåt förra sommarn. Efter att ha visat båten säkert 10-gånger till folk som funderade och velade mellan allt från husvagnar, motorbåtar till sommarstugor och knappt varit i en segelbåt samt att jag tog ledigt från jobbet en eftermiddag för att segla med en som "bestämt sig men bara ville prova båten" men sen "kom på" att båten var för stor för hans båtplats (den växte tydligen under provseglingen?!?) så var jag så less på att visa båten men tillslut fick jag den såld iallafall... Så jag ville inte drabbas av detta igen...
    Senast redigerat av risig9000 den 2014-03-29 klockan 22:14.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Såld på forumet eller Blocket?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    såld på blocket, hade vart roligare att sälja till nån på forumet, men nu såg jag lite sent att jag fått PM innan jag la ut annonsen, men jag var helt inställd på att ge forumet fram till fredag och fredagen hade jag inte tid att kolla datorn utan fokuserade på att få till bilder och annons under fredagen... haft mkt på jobbet och hemma och ville helst få bilen såld innan jag får den nya då jag har tajt med parkering...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Trevligt att du fick den såld, och att du fick lite mer än du tänkt lägga ut den för innan.
    Läser man alla inlägg om att göra upp pris innan, eller först när man sett den etc. så kan man bara dra slutsaten att vi är alla olika och förmodligen vill den som säljer ha att göra med någon som resonerar likadant som en själv, det är ju inte så konstigt.

    Jag själv lär väl behöva annonsera ut mina föräldrars 9-3 -98 2.0T 185hk då jag hittade en dito ersättare fast 4år nyare till på Blocket som de hämtar på måndag.
    Och jag köpte en bil på Blocket för knappt 3 veckor sedan, ~30mil att åka, jag bjöd över utannonserat pris och betalade 10% omedelbums på torsdagskvällen för att understryka "Jag tar den", (Det fanns en spekulant som förmodligen ville ha den och kunde komma och kika lite på lördag) men det är som dalabenny säger men det är "slanten i vanten som gäller"
    Den visade sig senare vara obesiktigad och avställd! Jag hämtade henne på Fredagkvällen med rykande färskt blankt papper .
    Hon smeker vägen som en dröm i vårsolen, jag tror jag är lite nykär och hon är kusligt lik RZ's Svarten
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Lämpligt att trimma?
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 10:12
  2. Lämpligt turbo?
    Av Anmoniax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •