Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vandrande hastighet vid farthållare. (+ orolig tomgång)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    5

    Vandrande hastighet vid farthållare. (+ orolig tomgång)

    Hallå där.

    Min käre Saab 9-3 2.0t -01 är lite grinig.
    När bilen kallstartas så brukar tomgången vilja vandra både upp och ner. Efter att jag har släppt gasen och frikopplat så kan den kommer ner ända mot 400-500varv, vilket brukar resultera i att den dör ibland.
    Men detta händer bara när bilen är kall. När den är varmkörd så är den helt som vanligt.
    Har kört med detta problem ganska länge, och har då upptäckt att det är värre om det är lite varmare ute, då den betedde sig mer normalt under vintern.
    Kopplade även in farthållare på kärleken nu i våras, och upptäckte då att hastigheten med farthållaren inkopplad vandrade +- 2km/h.
    Har bytt stift, filter, bränslefilter, luftmassemätare men problemet kvarstår.
    Jag har inte kollat spjällhuset, om jag måste rengöra det, är det med en tandborste och startgas då? Måste det kopplas bort helt? Eller hur gör man det? (Sökt men inte hittat något)
    Kan även tillägga att jag har en lite föraning att bilen kan vara chippad, då det känns som den har för mycket krut för att vara original, är dock inte säker. Kan det vara något kallstartsprogram som spökar? Finns det något billigt / enkelt sätt att kolla upp det på?
    Någon som känner igen sjukdomen och vet hur jag ska bota den?

    Otroligt tacksam för svar.
    Med vänliga hälsningar

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Skulle tro att spjällhuset är problemet. Om du vill ge dig på ett rengöringsförsök så skulle jag plocka bort det från motorn. Då kommer du åt överallt.

Liknande ämnen

  1. Vandrande tomgång på bileländet 9000cse2,3t
    Av JkpgMackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •