Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Funderingar om stereo i nyköpt saab 9-5 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Funderingar om stereo i nyköpt saab 9-5 -03

    Hej,

    Jag köpte nyss en 9-5:a från KVD. Den hade inte längre kvar oginalstereon så jag vet inte vilken modell jag hade.

    De har satt i en no-name cd och det är ganska fult med ett stort hål...

    Jag skulle gärna byta den mot nått som är mer estetiskt. Frågan är om ja ska sätta i en orginal eller en annan eftermarknads enhet.

    Jag tror de har suttit en AS1 i den då jag bara kan se högtalare i instrumentbrädan och bakdörrarna. Det är för övrigt bara de i bakdörrarna som låter.
    Bilen har vart tjänstebil på tullverket så de har säkert haft en massa polisutrustning i bilen.

    Vad jag vill ha hjälp med är
    Kan jag sätta i en Saab orginal AS1 stereo eller måste den paras med bilen?
    Kan jag på nått enkelt sätt köpa en eftermarknadsenhet som passar hyffsat och få rattknapparna att funka?
    Funderar på om man kanske ska bygga en bil-pc för att få systemet skalbart med film bak för ungarna osv.... Gamla datorer har jag i massor nämligen

    Tacksam för all hjälp har googlat och sökt så det snurrar i huvudet.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej och välkommen till STCS

    Kombi eller sedan?
    Du kan kolla om det sitter något slutsteg bakom klädseln till höger om passagerarens fötter samt lyfta på högtalargallren i instrumentbrädan och se efter om originalgrejorna sitter kvar (Saab logo och artnr)
    Notera då vad de har för artnr så kan vi kanske lista ut vad hu haft.

    Finns inget av originalet kvar finns ingen anledning att gå på den lösningen enl. mig.
    Det finns det som ser bra ut och är dubbel-DIN och har navigator etc.
    Finns mycket skrivet i forumet för ljud, sök och sök också efter Saab 9-5 på garaget och kika vad folk har.


    P.S. Om du redigerar din profil och signatur med bil och ort så underlättar det mycket.
    T.ex. så kanske någon i din närhet har gjort det du efterfrågar och du kan få lyssna och kika.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Herman, det är ju en tråd från förra året?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Mysko, använder nästan uteslutande "Aktivitetsflöde" så gamla trådar borde inte dyka upp.
    Det van nog inte vara i hans huvud det snurrade till


    Går och ställer sig i fyskämmshörnet

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej, tänkte att jag lånar denna tråden. Jag har köpt en 9-5 sedan med as1-systemet. Nu vill jag uppgradera det med att byta ut högtalarna och sätta in nya med en ny stereo och en baslåda. Så min fråga är hur är smidigaste sättet att börja? Hur krångligt är det att dra nya kablar till framdörrarna och hatthyllan? Är paketet länken nåt att ha? http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=4727
    /Måns

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej Måns och du är också välkommen till STCS

    Tips! Om du redigerar din profil med ort och lägger till en signatur med info om din bil så blir postandet enklare (frivilligt så klart)

    Vad har du för årsmodell på din 9-5?

    Skriver man AS1 brukar det vara före faceliften med jag frågar ändå. De nyare AS1 heter Popular och är på 70W
    Göran Larson har skrivit en mycket bra FAQ on ljudet i våra bilar, läs den om du inte gjort det.
    Där har du kablar och färger bla.

    Tänker du rycka ur och kasta huvudenheten den i soptunnan, om inte så behöver man skilja den från bilen om den skall gå att använda i en annan bil (-98 > -05)
    Jag skulle klippa kablaget och återanvända det för bakdörrar om du skall ha högtalare där. I brädan fram är det inga problem att dra nytt.
    Till framdörrarna behöver du stift/hylsor för att kunna använda genomföringarna som finns, det borde gå att köpa på Saab
    Hur krångligt? Ja det beror väl mycket på dina kunskaper och tillgång till rätt verktyg.

    Billebro skulle inte jag köpa någon dag i veckan, har sett/lyssnat på mycket skräp därifrån.
    MDS eller BRL kanske är ett bättre ställe att kika på.
    Allt hänger ju på budgeten
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hej Måns och du är också välkommen till STCS

    Tips! Om du redigerar din profil med ort och lägger till en signatur med info om din bil så blir postandet enklare (frivilligt så klart)

    Vad har du för årsmodell på din 9-5?

    Skriver man AS1 brukar det vara före faceliften med jag frågar ändå. De nyare AS1 heter Popular och är på 70W
    Göran Larson har skrivit en mycket bra FAQ on ljudet i våra bilar, läs den om du inte gjort det.
    Där har du kablar och färger bla.

    Tänker du rycka ur och kasta huvudenheten den i soptunnan, om inte så behöver man skilja den från bilen om den skall gå att använda i en annan bil (-98 > -05)
    Jag skulle klippa kablaget och återanvända det för bakdörrar om du skall ha högtalare där. I brädan fram är det inga problem att dra nytt.
    Till framdörrarna behöver du stift/hylsor för att kunna använda genomföringarna som finns, det borde gå att köpa på Saab
    Hur krångligt? Ja det beror väl mycket på dina kunskaper och tillgång till rätt verktyg.

    Billebro skulle inte jag köpa någon dag i veckan, har sett/lyssnat på mycket skräp därifrån.
    MDS eller BRL kanske är ett bättre ställe att kika på.
    Allt hänger ju på budgeten
    Tack för svaren! Jag har bara precis skapat kontot här på sidan så det kommer en del uppdateringar i profilen. Men bilen är iallafall så är det en -98.

    Nä det är lite grejen också att där sitter ingen original huvudenhet så är lite osäker på vilken version jag har. Så i nuläger sitter där en Clarion DRB4375R som vad det verkar som har suttit där länge.. och det är första gången jag gör en sån här sak men har en hel del förkunskaper, och verktyg är inga problem. Mer det att jag har hört på andra håll att det ska va ett helvete att dra kablaget till hatthyllan bland annat.

    Okej men då skrotar jag idén om billebro. Min budget är väl att jag vill hålla det under fyra tusen, och då få ett bra ljud i bilen och en huvudenhet med aux/bluetooth.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Innan du gör något annat kan det kanske vara en idé att lyfta av ena dörrsidan och kolla om det finns kablage framdraget i dörren.

    Till Hatthyllan bak lär det väl inte vara så svårt att dra kablage!?, Det är väl bara att lossa dörrlisterna och lägga kablage under mattan.
    I min -00 har jag dragit grov strömkabel och 2st lågnivåkanaler under mattan.
    Det är överföringar till dörrar som är lite mariga om man inte vet hur man skall göra.


    Och är budgeten begränsad skulle jag fokusera på framsystemet för att ev senare komplettera där bak för du har ju örona vända framåt, eller hur.

    Höhö, googlade på "Clarion DRB4375R" och fick upp en bekant apparat, hade en sån i min Audi 100 innan jag återgick till Saab 2002

    Köp en schysst huvudapparat som har inbyggd förstärkare på typ 4x50w och som har lågnivå utgångar (front+rear som du kan använda i framtida utbyggnader)
    3,5" i brädan + 6,5" or för basen i dörrarna fram. Baslåda i all ära men det är bortkastat om det låter skit fram så det kan du ta när det ramlar in mer cash.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Innan du gör något annat kan det kanske vara en idé att lyfta av ena dörrsidan och kolla om det finns kablage framdraget i dörren.

    Till Hatthyllan bak lär det väl inte vara så svårt att dra kablage!?, Det är väl bara att lossa dörrlisterna och lägga kablage under mattan.
    I min -00 har jag dragit grov strömkabel och 2st lågnivåkanaler under mattan.
    Det är överföringar till dörrar som är lite mariga om man inte vet hur man skall göra.


    Och är budgeten begränsad skulle jag fokusera på framsystemet för att ev senare komplettera där bak för du har ju örona vända framåt, eller hur.

    Höhö, googlade på "Clarion DRB4375R" och fick upp en bekant apparat, hade en sån i min Audi 100 innan jag återgick till Saab 2002

    Köp en schysst huvudapparat som har inbyggd förstärkare på typ 4x50w och som har lågnivå utgångar (front+rear som du kan använda i framtida utbyggnader)
    3,5" i brädan + 6,5" or för basen i dörrarna fram. Baslåda i all ära men det är bortkastat om det låter skit fram så det kan du ta när det ramlar in mer cash.
    okej, hur lyfter jag av dom? inte riktigt blivit klok på det..

    Och det här med framsystemet förstår jag helt ditt resonemang. Men nåt tips på en schysst huvudenhet? i nuläget så har jag varken aux eller Bluetooth men det är ju ett önskemål så man kan spela lite spotify.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av monsa Visa inlägg
    okej, hur lyfter jag av dom? inte riktigt blivit klok på det..
    Borde finnas en del guider på div hemsidor eller youtube, men bakom handtaget du stänger dörren med finns 2 skruvar, lossa halva plasthandtaget så ser du dem. i dörröppningshandtaget finns en skruv till bakom ett plastlock och så lossar man clipsen i nederkant först och lyfter dörrsidan lite uppåt över låsknappen och häktar av den.

    Ang. huvudenhet så har jag själv inte undersökt marknaden på några år så jag tror andra har bättre koll på vad och varför.
    Sätt upp din kravspec innan du börjar leta.
    Pris
    Storlek
    Effekt
    Media/ingångar
    utgångar
    övriga funktioner och lull lull
    För egen del skulle jag sätta upp krav på utseende i mörker och möjlighet att dimma tillsammans med instrumenteringen/Night panel för jag hatar när det lyser som ett horhus i blått och rött med hoppande delfiner i displayen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61
    De senaste åren har jag kört HU från alpine och kan varmt rekommendera dem. Har byggt och tävlat i en hel drös 9-5 och 9-3 så lite koll har man allt. Som det skrevs innan ta loss dörrsidan och kolla om det är fördraget men även om det ens är hål taget bakom gallret (dra för Guds skull inte i gallret för det går sönder direkt)
    En spelare som låter riktigt trevligt är http://www.lwa.nu/product/alpine-cde-183bt
    Och som framsystem skulle jag kika på
    http://www.lwa.nu/product/digital-designs-cs6-5 Då det låter helt okej drivet av en huvudenhet. Men rekommenderar att du i framtiden köper ett steg och deicer det på för det finns inte en enda maskin som lämnar effekten som står på dem tyvärr utan e rena glädje siffror.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
    Som det skrevs innan ta loss dörrsidan och kolla om det är fördraget men även om det ens är hål taget bakom gallret (dra för Guds skull inte i gallret för det går sönder direkt)
    Kablaget kan ju va draget från fabrik om man har tur, hålet bakom gallret tar man upp när behovet uppstår.
    Och som sagt gallren är i ömtålig plast som många tror man kan ta loss utan att la loss dörrsidan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Nyköpt Saab, sökerstylingtips
    Av Huskers i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 16:05
  2. saab 9-3 stereo byte funderingar
    Av Erik_92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 12:05
  3. Stereo/navi-funderingar kring min 9-3 2.0t -05
    Av Lundmark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 23:52
  4. Nyköpt Saab 9000 T
    Av ZaaaaP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 14:50
  5. Funderingar, byte av stereo
    Av MartinB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •