Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Läcker bromsvätska OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    nej inget specielt att tänka på och tanken satt kvar,bara jäkligt trångt förbi tanken.nu köpte jag kopparrör,jag började med att bestämma vart jag skulle ha skarven,tyckte det vart bäst mitt under bilen,sen kapa jag det gamla röret där och tog en gummislang som passade,böjde den o drog åt med en strippa så det inte droppar så mycket olja.bänd sedan loss det gamla röret från klipsen,lossa röret från anslutningen vid bromsslangen,sen klippte jag av det igen så nära tanken som möjligt från bakhjulet sett,dra sedan bort dom gamla rörbitarna,ena bakåt,den andra framåt,det nya röret tejpade jag igen ändarna på så ingen smuts kommer i det,sen är det bara börja tråckla dit det nya röret,jag började trä det bakifrån o framåt,sen får man titta lite vart röret går och ta en mejsel o peta/rikta det dit man vill det ska gå o sen göra böjarna framför tanken,sen e de ju bara skruva dit grejjorna o lufta,

    Ps: jag köpte 10m rör o bytte båda sidorna,har det börjat på ena så kommer nog snart det andra gå oxå,o mycket riktigt så var det andra väldigt sprött det med.

    10m kopparrör,2 konskarvar,2 nipplar,sen skruva

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65
    Tack för en bra beskrivning, verkar ju hyfsat enkelt men kanske lite tålamodsprovande.

    Inga problem med att få rören i lagom böj ovanför, framför tanken?
    Finns det några clips där uppe, bakom tanken som man skall/bör klämma fast rören i?
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    inga problem,kopparrören är väldigt mjuka så du böjer dom lätt som du vill,sen går dom bara vid sidan av tanken,ej ovanpå,jag böjde till dom vartefter,klämde fast dom i klipsen sen tog jag nästa del till nästa klips osv,det sitter klips bredvid tanken men det går bra med en mejsel ,bara se till så du inte trycker för hårt med spetsen då rören är känsliga,är man någorlunda försiktig o tittar ordentligt så är det nemas problemas
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183
    Jag har en SAAB 9-5 som har läckage precis i svängen vide tanken. Jag såg att det går 2 rör som troligen är båda bromsrör, sen går det 3 slangar bredvid(samma klips). Slangarna gör att man inte riktigt ser var bromsrören tar vägen merän att de försvinner upp vid tanken. Kan man bara ta bort de slangarna? Misstänker att 2 av dem har med bränsle att göra?

    Anledningen till att ni bytar kopparröret ändra bakifrån oket antar jag är för att slippa skarva 2 gånger? Men är det inte problem att få av nippel från oket? Kommer ihåg att jag hade en Volvo S70 där jag fick tillslut såga av röret för att nippel vägra ge med sig trotts flera timmars jobb. För att montera ihop det krävdes det särskilt verktyg för att kona om röret?

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    för mig var det inga problem alls med nipplarna
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Mos2 rostlösarolja is the shit i många fall, spraya på nån dag innan, gärna flera ggr sedan rätt nyckel och en knyck åt rätt håll.
    Ibland föler röret med nippenl runt men det kvittar när man ändå skall byta.
    Och att byta hela är inte nån dum idé eftersom hela röret är gammalt men kan man inte byta hela får man skarva och skjuta resten av problemet framför sig.
    Att spraya på alla nipplar på ok, bromsrör och slangar skadar inte heller, förr eller senare kommer du behöva lossa dem och då är du tacksam och de inte rostat fast helt.


    För att montera nya rör behövs i regel ett krag/koningsvektyg, mekar du sällan - lämna bort jobbet, annars köper du verktyget.
    Jag har ett från Biltema som inte ser ut som det de säljer nu och det var billigare, men det finns ju fler kedjor/butiker
    och du behöver rör och skarvnipplar/nipplar. rör finns i olika material, det mjukare är mest lättarbetat och funkar på en vanlig bil. Skall man ha bil som skall klassas i efter något tävlingsreglemente krävs ofta de hårdare rören.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Typ av bromsvätska? OG9-5
    Av mrsavage i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-10-29, 08:52
  2. [LÖST] Bromsvätska för bättre bett NG9-3
    Av m.mannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 19:52
  3. [LÖST] Läcker bromsvätska efter bromsbeläggbyte OG9-5
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 08:23
  4. Bromsvätska, för bra???
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 22:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •