Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vad skiljer en Mitsubishi TD-04 15T från en 19T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20

    Vad skiljer en Mitsubishi TD-04 15T från en 19T

    Hej!

    Har en turbo fråga i turbodjungeln då jag bara pysslat med garrett gamla osv

    om man tex har en og9-3 aero 2001 och då är det väl en 15T i om man då tar ett 19T kompressorhus med till hörande impeller och byter till det samt balanserar axeln osv har man en 19T turbo då el är det annat med som skiljer sig om vi nu håller oss inom SAAB 15T och 19T?

    Så i praktiken kan man bara bygga om sitt eget om man nu har ett friskt!?

    Samt vad är det för avgashus på en 15T? är det ett likadant på en 19T?


    Mvh joakim

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Vad jag vet anger 15/19T osv storleken på kompressorhjulet. Större kompressorhjul kräver således större kompressorhus. Sen finns ett antal andra beteckningar, typ H, HL, XL osv som jag inte är helt säker på innerbörden.

    Ett Saab original TD04-15t har 5cm2 stort avgashus. 19t har "normalt" 6cm2 eller 7cm2 stort avgashus. Dvs. dom flesta som kör dessa aggregat på sin Saab väljer antingen 6ans eller 7ans avgashus ihop med ett 19t. Mest pga. att dom färdiga Steg-trimmen är anpassade efter de avgashusen + att det blir en bra kombo med storleken på kompressorn.
    Senast redigerat av Bagarn den 2014-03-25 klockan 09:39.

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    H, HL, XL är olika turbiner.
    15T har oftast #5 (9-3, 9-5) eller #6 (9000) avgashus.

    Den mest populära kombinationen vid trimning är 19T#6 skulle jag tro. Den klarar lätt 350hk på en 2.0 och säkert lite till på en 2.3.
    Med 19T#7 på en vettigt byggd 2.3 med E85 så finns det utrymme för nästan 400hk.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Med #6 avgashus skulle jag nöja mig med 18T. 19T behöver #7 för att ge nämnvärd ökad kapacitet. #5 är inte att fundera på till så stora kompressorer.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20
    Tack för svar!

    Med andra ord så finns det ingen anledning att köpa en hel 19T turbo om man nu har en frisk 15T på och ett
    19T tubinhus samt turbinhjul och ett 6ans avgashus liggandes?

    På min 2001 9-3 aero skall det väl vara RAKT avgashus?

    Mvh joakim

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av purjo76 Visa inlägg
    Tack för svar!

    Med andra ord så finns det ingen anledning att köpa en hel 19T turbo om man nu har en frisk 15T på och ett
    19T tubinhus samt turbinhjul och ett 6ans avgashus liggandes?

    På min 2001 9-3 aero skall det väl vara RAKT avgashus?

    Mvh joakim
    Blir väl att svarva upp kompressorhuset isåfall till 19T dimensioner bara.
    Du ska ha rakt avgashus på en og9-3, stämmer fint. (annars krävs adapter mot downpipe).

    Bra grej att göra om huset ändå ska upp i en svarv, är att ta av inloppet så man kan montera den nyare insugskobran från 9-5 Aero '06->
    15T aggregat från dom har ett kortare kompressorhus, "trubbnos".

  7. #7
    Är det verkligen optimalt att använda kungskobran på en 19T? Är inte inloppet större (46 mm jämfört med 42 mm för 15T)? Kungskobran är ju 42 mm invändigt i anslutningen mot kompressorhuset, man vill väl ha en kobra som är 46 mm invändigt, annars stryper man ju flödet.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Du har en bra poäng kingback, men finns det verkligen plats för så grova rör? Ibland får man göra kompromisser. Har sett några som knåpat ihop egna grenrör och monterat turbo på ovansidan istället. Då kan man säkert fixa bra flöde till inloppet

  9. #9
    Kungskobran är ju rätt grov och sen smalnar den rätt kraftigt precis innan anslutningen, man kanske kan porta upp den till 46 mm invändigt.

    Annars har ju speedparts en kobra som är 49 mm invändigt vid anslutningen:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...or/544297.html

    inte speciellt optimal för 15T men kanske bättre för 19T, man får kanske svarva en liten tratt som ger en mjukare övergång från 49 till 46 mm?

    Annars är väl turbon ovanpå grenröret den optimala lösningen, inloppet rakt in i turbon.

    Eller kan man sätta turbon stående? så inloppet blir en 90 graders böj neråt, och downpipen går rakt ner? Behövs bara en 90 grader adapter mellan original grenrör och turbon då, det är rätt gott om plats på turbons avgassida..
    Senast redigerat av kingback den 2014-03-25 klockan 17:44.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20
    Hej igen och tack för svaren!
    Jag har ett 19T kompressorhus liggandes ett JAPAN det där Aero+ på brickan och den har den korta kragen redan för 2006- cobran och ser vettigt gjort ut iaf och inga gjutskarvar ell skägg osv samt ett balanserat 19T turbinhjul till det så det bör väl lira el?

    MÅSTE man balansera turbon efter man bytt turbinhjulet el hur känsligt är det?

    Har kört med AUBER instruments lilla digitala 1812r mätare på alla mina 240 turbos med grupp A prylar på så jag sätte i en likadan i 9-3an så man slipper alla 52mm mätare osv
    Nu har jag ju:
    digitalt laddtryck
    avgastemp
    oljetemp
    vattentemp
    insugstemp
    i samma bara att man måste switcha för att se och givarna är nu på plats iaf

    Någon som vet vad det är för skillnad på en orginal og9-3 aero 2001 tryckdosa wastegaten mot en FORGE tryckdosa modellanpassad?

    Skaffar helt enkelt både #6 och #7 avgashus och testar vilket som är bäst.

    köpte höjdjusteringarna till spridarbryggan för deka 630 på taliaferro då dom kändes mera genuina en att sätta ett par "muttrar" där dom satt som en fläskläpp

    passade även på att inhandla det där dimljus insuget för luften och sedan bara att köra med ett tillkapat Aeronät för så man inte får en nån gammal fiskmås

    Blev även en ABBOTT racing rostfri STOR cobra men satan i gatan vad dom kunde ta betalt

    nu måste jag bara hitta ett JT 3" med RACE kat helsystem beggat

    sedan är det kolfiber tillverkning av div inredningsdelar samt div delar i motorrum

  11. #11
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Är det verkligen optimalt att använda kungskobran på en 19T? Är inte inloppet större (46 mm jämfört med 42 mm för 15T)? Kungskobran är ju 42 mm invändigt i anslutningen mot kompressorhuset, man vill väl ha en kobra som är 46 mm invändigt, annars stryper man ju flödet.
    Ingår åtminstone i Maptuns steg5 kit med 19T. Huruvida det är rätt eller fel låter jag vara osagt.
    Har du inte fått dimensionerna lite galet med? Är det inte tidigare kobran som är 42mm och "kungskobran" dvs. 9-5 Aero '06-> som är 46mm?
    Senast redigerat av Bagarn den 2014-03-26 klockan 09:33.

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av purjo76 Visa inlägg
    Hej igen och tack för svaren!


    Någon som vet vad det är för skillnad på en orginal og9-3 aero 2001 tryckdosa wastegaten mot en FORGE tryckdosa modellanpassad?
    Forge-klockorna är väl till att börja med frästa. Sen brukar det vara hårdare fjäder än original wastegate. Finns väl lite olika, allt från typ 0,6 bar till 1,2 bars grundladd. Programmet behöver även justeras beroende på vilken fjäder man använder för grundladdsstyrningen.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Har du inte fått dimensionerna lite galet med? Är det inte tidigare kobran som är 42mm och "kungskobran" dvs. 9-5 Aero '06-> som är 46mm?
    Nepp, inget galet, inloppet på 15T är 42 mm, oavsett om det är kort eller lång nos på kompressorhuset. Kungskobran är mycket grövre än den tidigare kobran hela vägen men smalnar ihop till 42 mm precis innan anslutningen. Jag har själv bytt från den gamla till kungskobran på min bil och har mätt upp detta.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    12
    Medlem#
    9256
    lånar tråden lite men det e typ samma grej ändå.
    har också en og9-3 01 aero Maptun Steg 3 som jag ska byta turbo på.
    Jag har funderat på maptuns förslag http://shop.maptun.se/turbo-tillbeho...19t-6-06-.html
    och då kollat runt och hittat denna och vill då fråga om nån vet vad det är för skillnad http://www.mrtuning.se/p/turbo-tillb...19t-turbo.html
    Samt vill jag gärna ha förslag på turbos som inte kostar skjortan om nu inte den på mrtuning e nått att ha.
    mvh macke

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Eftersom MrTuning inte anger vilket avgashus turbon har så kan vi inte veta om det är samma. Lite slarvigt att inte ange hela turbons specifikation tycker jag!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20
    Någon som visste om man måste balansera hela turbon om man vara byter kompressorhjul och hus på kallsidan?

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Svar ja. Ska det göras ordentligt så ska hela turbon balanseras. Om varje del för sig är statiskt balanserad så finns det fortfarande risk för dynamisk obalans när man använder de tillsammans. Därför är det viktigt att balansera hela turbon.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    MrTuning turbon är made in china, och har av bilderna att döma ett #6 avgashus.

    Mvh
    Senast redigerat av Hyvens den 2014-03-27 klockan 13:52.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    12
    Medlem#
    9256
    Det stämmer jag maila igår och fick svar precis det är #6 avgashus.
    Men är den så mycket sämre än maptunings att det rättvisar 8100 kr ?
    det är ju hur mycket som helst i skillnad!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20
    Macke-Hb: Jag har undrat det samma faktiskt och då jag kört kina grejor på volvon så har det faktiskt RASAT tyvär MEN det sägs ju att det finns en del JAPAN grejor som skall vara lika bra tydligen, har sett att på Ebay så finns nåt företag som heter nåt i still med KINUGAWA typ och dom grejorna Höll faktisk...


    Vore kul om någon annan hade tips el erfareheter av kina/japan VS ÄKTA Garrett-Mitsu

    Mina erfarenheter är iaf att dom "billigaste" kina turbosarna skär i lager och har dålig passform och skrpa "vassa" gjutkanter osv dom känns T.O.M billiga

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad skiljer 123 g/km från 152 g/km? NG9-3 TTiD
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 01:22
  2. [LÖST] Va skiljer en OG9-3 Viggen från en OG9-5 Aero -02
    Av MaWeRic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 14:28
  3. Vad skiljer plasten på en 9kCS .92 och en CSE från tex -96
    Av descrator i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 15:00
  4. Vad skiljer 2,0 motorn från 2,3
    Av Darkis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 00:04
  5. Vad skiljer viggen från andra 9-3?
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •