Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SAAB's DI Kasetter?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380

    SAAB's DI Kasetter?

    Har hört att SAAB's DI kasetter skulle vara dåliga? jag har kört MINST 12 olika saab'ar i längre perioder än 1 år från 900 -94 till 9-5 årsmodell 05 och har aldrig någonsin stött på problem med dom... dock har annat spökat så som bränslepump m.m.
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    så väldigt dåliga är domväll inte, men visst det händer ju att dom pajjar och då märks det ju väldigt väl.
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350
    Men hur länge brukar en tändkasset hålla?

    Mvh

  4. #4
    En tändkasset kan hålla i 5000mil eller 30000mil.. det är väldigt olika

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Men hur länge brukar en tändkasset hålla?

    Mvh
    Det är väl ungefär som att fråga "hur länge håller en koppling?" eller "hur länge håller en bränslepump?".

    DI-kasetterna är inte sämre än någon annan komponent i motorn (i vilken bil som helst). Problemet med dem är väl kanske att det inte finns något mellanläge. De kan inte vara i dåligt skick och fungera lite halvdant, om jag förstått saken rätt. Antingen fungerar de eller så fungerar de inte alls och då startar bilen överhuvudtaget inte.

    EDIT>> Om bilen är hårt trimmad kan livslängden förkortas väsentligt! Precis som med en originalkoppling.

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av petson
    De kan inte vara i dåligt skick och fungera lite halvdant, om jag förstått saken rätt. Antingen fungerar de eller så fungerar de inte alls och då startar bilen överhuvudtaget inte.
    Jo, de kan vara dåliga på så sätt att bilen går som en påse nötter. Men det är riktigt att är DI:n kass så är det väldigt definitivt, det är bara att traska iväg och köpa nytt.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Oroligt laddtryck är sådant som DI-kassetten kan vara skyldig till...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Sen har jag dessutom en KÄNSLA av att det är legitimt, ibland nästan en skyldighet för pressen att slå upp STORT i pressen med minsta lilla som Saab råkar ut för. De förb-ade spjällhusen på S o V70 har vi haft mycket större problem med på tjänstebilarna än DI-kassetterna. XC70 av första generationen är ju så överjäv-igt kass i kvaliten att jag känner mig tryggare att komma fram om jag så tom skulle köra i en T-ford. Fast.., samma koncern...

    Mvh

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Jag har ett lite märkligt fenomen på min bil: När jag av någon anledning behövt plockat bort DI:n och sedan monterat tillbaka den igen går bilen mjukt som en babyrumpa. I kanske 3 - 4 mil. Sen är det som vanligt igen; lite småryckigt ibland, dock inte så man stör sig på det. Tror dessutom bara det är jag som uppmärksammat det. Min sambo har aldrig klagat. Att hänga för mycket här på forumet är skadligt!


  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Jag har ett lite märkligt fenomen på min bil: När jag av någon anledning behövt plockat bort DI:n och sedan monterat tillbaka den igen går bilen mjukt som en babyrumpa. I kanske 3 - 4 mil. Sen är det som vanligt igen; lite småryckigt ibland, dock inte så man stör sig på det. Tror dessutom bara det är jag som uppmärksammat det. Min sambo har aldrig klagat. Att hänga för mycket här på forumet är skadligt!

    Jotack. Det känner jag igen. När jag skall ut på långresa nollar jag bilen först. Dock så har jag det mesta av smårycken fr ACC-kompressorn. De rycken stööör mig grundligt. Kör så ofta som möjligt på "ECON" för att slippa det.

    Mvh

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    lite offtopic men men;
    Köra så mycket som möjligt på econ är inte bra det heller.. då får ju inte ac:n jobba, vilket innebär att gas med olja inte cirkulerar och smörjer upp ventiler mm. Samt att tätningen i ac.kompressorns axel torkar ut=> Läckage... MEN! Nu åker vi ju saab, och där har man tänkt till, för på dessa så går kompressorn nåt varv precis vid start, just för den anledningen! Så läckande kompressoraxel är mkt mindre frekvent hos saab än hos andra bilmärken, om nu klubben för meningslöst vetande avser anteckna . Så även om det är -20 så snurrar den till nåt varv vid start.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Är alla röda Di-kasetter samma?
    Av Badtab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 21:19
  2. Dessa DI-kasetter...
    Av Robban_GBG20 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 12:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •