Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: bredbandslambda

  1. #21
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 624
    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom Visa inlägg
    Tänkte bara flika in att jag har AEM Uego i både Saaben och Supran och fick förklarat för mig att om man har den inställt på afr-värde så behöver man inte ändra den om man ska köra E85, den ställer om sig själv så det går på bensin-afr så att säga. Så även med E85 så är 14.7 optimalt afr på Uegon.

    /Markus
    fast det är fel. det betyder bara att den översätter lambda till AFR 14.7 mao visar den inte AFR utan den visar lambda fast omskalat på ett konstigt sätt.

    att köra lambda direkt är bäst. för då blir det rätt oavsett bränsle.

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Har Johnc's CombiAdapter som interface. Den har ingång för EGT, fem analoga ingångar 0-5V, BDM och CAN-bus.
    Kopplas till PC med USB.

    Vad är Johnc's CombiAdapter? måste man koppla in något i bilens OBD? vart köper man den? Jag är faktiskt också rätt så sugen att logga med laptop, är det någon mjukvara som medföljer?, skulle kunna tänka mig att ha mätare också
    Senast redigerat av Emilsports den 2014-03-26 klockan 17:26.

  3. #23
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 624
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Har Johnc's CombiAdapter som interface. Den har ingång för EGT, fem analoga ingångar 0-5V, BDM och CAN-bus.
    Kopplas till PC med USB.
    låter trevligt!

    köpte en mätare. med grööön färg. det är ju typiskt asfränt

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 145
    Gå in på trionictuning-forumet så hittar du JohnC och mer info... Har inte använt min combiadapter så avancerat som ovan...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #25
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    CombiAdaptern är ingen kommersiell produkt. Den är snarare ett hobbyprojekt. Den är nog inte speciellt användbar till Volvo'n tyvärr.
    Satsa på en färdig kommersiell produkt med tillhörande mjukvara om du ska ha datalogger till Volvon.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    CombiAdaptern är ingen kommersiell produkt. Den är snarare ett hobbyprojekt. Den är nog inte speciellt användbar till Volvo'n tyvärr.
    Satsa på en färdig kommersiell produkt med tillhörande mjukvara om du ska ha datalogger till Volvon.
    Skulle ett detta "kitt" fungera ? http://www.auberins.com/index.php?ma...roducts_id=231
    får väl hoppa över loggningen och köra på mätare..

  7. #27
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom Visa inlägg
    Tänkte bara flika in att jag har AEM Uego i både Saaben och Supran och fick förklarat för mig att om man har den inställt på afr-värde så behöver man inte ändra den om man ska köra E85, den ställer om sig själv så det går på bensin-afr så att säga. Så även med E85 så är 14.7 optimalt afr på Uegon.
    Det är inget speciellt för Uego'n. Så fungerar alla bredbandslambda.
    Du har 50% rätt och 50% fel vill jag nog säga.
    Rätt, därför att 14,7 (på visarinstrumetet, inställt på bensin) är alltid rätt bränsleblandning på låglast oavsett vad man har i tanken.
    Fel, därför att i verkligheten är det 9,765 vilket är rätt bränsleblandning för E85.

    Det minst förvirrande är att ställa in instrumentet på att visa lambda. Då är 1.0 alltid stökiometrisk oavsett bränsle, och man behöver inte fundera på vilken AFR som är stökiometrisk för bränslet i fråga.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-03-26 klockan 17:49.

  8. #28
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Emilsports Visa inlägg
    Skulle ett detta "kitt" fungera ? http://www.auberins.com/index.php?ma...roducts_id=231
    får väl hoppa över loggningen och köra på mätare..
    Det tror jag fungerar kanon, förutsatt att kabelns längd räcker. Det kan vara lite lurigt att skarva kablar för termoelement då det kan ge felvisning.
    Den givaren som medföljer där är innesluten vilket gör att den reagerar lite trögare, men har längre livslängd. Den givaren jag beställde var "naken" så den reagerar fortare, men kan ha kortare livslängd.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det tror jag fungerar kanon, förutsatt att kabelns längd räcker. Det kan vara lite lurigt att skarva kablar för termoelement då det kan ge felvisning.
    Den givaren som medföljer där är innesluten vilket gör att den reagerar lite trögare, men har längre livslängd. Den givaren jag beställde var "naken" så den reagerar fortare, men kan ha kortare livslängd.
    Lust och länka?, blir mycket lättare
    Edit: Multimeter borde väl fungera med deras , "nakna".. ?
    Senast redigerat av Emilsports den 2014-03-26 klockan 18:23.

  10. #30
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    http://www.auberins.com/index.php?ma...products_id=69

    Har du en multimeter med inbyggd EGT-avläsning? Det funkar nog med vilket typ-K termoelement som helst. Kvittar om det är "sealed tip" eller "exposed tip", det är bara att de har olika reaktionstid.

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    http://www.auberins.com/index.php?ma...products_id=69

    Har du en multimeter med inbyggd EGT-avläsning? Det funkar nog med vilket typ-K termoelement som helst. Kvittar om det är "sealed tip" eller "exposed tip", det är bara att de har olika reaktionstid.
    Har forskat i deras hemsida nu, lite rörigt var det allt...
    Nä, har ingen mätare.. Tänkt o beställa denna http://www.auberins.com/index.php?ma...roducts_id=230 borde väl bli rätt med den "snabba" sensor,
    tänkt den med extra lång kablage, frågan är bara vilken typ av anslutning "Mounting Type Option" man skall ha, termoelement ska väl monteras på grenrör ?

  12. #32
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    Japp, du måste ta bort grenröret från motorn, borra och gänga för att sedan skruva i hållaren för sensorn. Jag valde NPT 1/8 adaptern, dels därför att jag redan har rätt gängtapp och dels för att jag tror den tätar bättre än M-gänga.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-03-26 klockan 19:44. Anledning: Rättat namnet på gängan

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Japp, du måste ta bort grenröret från motorn, borra och gänga för att sedan skruva i hållaren för sensorn. Jag valde NTP 1/8 adaptern, dels därför att jag redan har rätt gängtapp och dels för att jag tror den tätar bättre än M-gänga.
    Du menar väl 1/8NPT vad är det för gänga ? , av ren nyfikenhet, hur har du kommit fram att den tätar bäst? O visst är det bra vikitgt att det är tätt där, inte roligt att ha ett läckage
    Senast redigerat av Emilsports den 2014-03-26 klockan 19:43.

  14. #34
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924

  15. #35
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    546
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det är inget speciellt för Uego'n. Så fungerar alla bredbandslambda.
    Du har 50% rätt och 50% fel vill jag nog säga.
    Rätt, därför att 14,7 (på visarinstrumetet, inställt på bensin) är alltid rätt bränsleblandning på låglast oavsett vad man har i tanken.
    Fel, därför att i verkligheten är det 9,765 vilket är rätt bränsleblandning för E85.

    Det minst förvirrande är att ställa in instrumentet på att visa lambda. Då är 1.0 alltid stökiometrisk oavsett bränsle, och man behöver inte fundera på vilken AFR som är stökiometrisk för bränslet i fråga.
    Okej, så det är så på de flesta då?

    Ja som sagt, 14.7 är ju inte rätt för E85 men den visar ju "besinskalan" så att säga även för E85.

    Jag kör min på lambda med. Blir som ni säger rätt oavsett då. Tänkte bara så TS vet om det med AFR-värdet.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  16. #36
    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom Visa inlägg
    Okej, så det är så på de flesta då?

    Ja som sagt, 14.7 är ju inte rätt för E85 men den visar ju "besinskalan" så att säga även för E85.

    Jag kör min på lambda med. Blir som ni säger rätt oavsett då. Tänkte bara så TS vet om det med AFR-värdet.

    /Markus
    Än så länge kör jag bensin BF98, så min mätare borde gå rätt och visa rätt AFR värde...Hur ställer man inte så mätaren visar Lambda värdet?

  17. #37
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    546
    Medlem#
    7358
    Citat Ursprungligen postat av Emilsports Visa inlägg
    Än så länge kör jag bensin BF98, så min mätare borde gå rätt och visa rätt AFR värde...Hur ställer man inte så mätaren visar Lambda värdet?
    Sitter en spårskruv på baksidan, där vrider man så ändrar den. Har du kvar beskrivningen så ser du vart skruven ska står för att visa vad.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

Liknande ämnen

  1. Val av bredbandslambda
    Av H.Blad i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-02-03, 11:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •