__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Senast redigerat av Emilsports den 2014-03-26 klockan 17:26.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Gå in på trionictuning-forumet så hittar du JohnC och mer info... Har inte använt min combiadapter så avancerat som ovan...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
CombiAdaptern är ingen kommersiell produkt. Den är snarare ett hobbyprojekt. Den är nog inte speciellt användbar till Volvo'n tyvärr.
Satsa på en färdig kommersiell produkt med tillhörande mjukvara om du ska ha datalogger till Volvon.
Skulle ett detta "kitt" fungera ?http://www.auberins.com/index.php?ma...roducts_id=231
får väl hoppa över loggningen och köra på mätare..
Det är inget speciellt för Uego'n. Så fungerar alla bredbandslambda.
Du har 50% rätt och 50% fel vill jag nog säga.
Rätt, därför att 14,7 (på visarinstrumetet, inställt på bensin) är alltid rätt bränsleblandning på låglast oavsett vad man har i tanken.
Fel, därför att i verkligheten är det 9,765 vilket är rätt bränsleblandning för E85.
Det minst förvirrande är att ställa in instrumentet på att visa lambda. Då är 1.0 alltid stökiometrisk oavsett bränsle, och man behöver inte fundera på vilken AFR som är stökiometrisk för bränslet i fråga.
Senast redigerat av Brisse den 2014-03-26 klockan 17:49.
Det tror jag fungerar kanon, förutsatt att kabelns längd räcker. Det kan vara lite lurigt att skarva kablar för termoelement då det kan ge felvisning.
Den givaren som medföljer där är innesluten vilket gör att den reagerar lite trögare, men har längre livslängd. Den givaren jag beställde var "naken" så den reagerar fortare, men kan ha kortare livslängd.
Senast redigerat av Emilsports den 2014-03-26 klockan 18:23.
http://www.auberins.com/index.php?ma...products_id=69
Har du en multimeter med inbyggd EGT-avläsning? Det funkar nog med vilket typ-K termoelement som helst. Kvittar om det är "sealed tip" eller "exposed tip", det är bara att de har olika reaktionstid.
Har forskat i deras hemsida nu, lite rörigt var det allt...
Nä, har ingen mätare.. Tänkt o beställa denna http://www.auberins.com/index.php?ma...roducts_id=230 borde väl bli rätt med den "snabba" sensor,
tänkt den med extra lång kablage, frågan är bara vilken typ av anslutning "Mounting Type Option" man skall ha, termoelement ska väl monteras på grenrör ?
Japp, du måste ta bort grenröret från motorn, borra och gänga för att sedan skruva i hållaren för sensorn. Jag valde NPT 1/8 adaptern, dels därför att jag redan har rätt gängtapp och dels för att jag tror den tätar bättre än M-gänga.
Senast redigerat av Brisse den 2014-03-26 klockan 19:44. Anledning: Rättat namnet på gängan
Senast redigerat av Emilsports den 2014-03-26 klockan 19:43.
Ja, det var NPT jag menade
https://en.wikipedia.org/wiki/National_pipe_thread
9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
Nordenström Racing
9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
Nordenström Racing