Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: En lös fråga om turbo TD04

  1. #1

    En lös fråga om turbo TD04

    Tjo, har en Saab 9-5 01a 2.0t trimmad till kring 265 den har en TD04 turbo i och det är ungefär det jag vet då de var förra ägaren som satte i den och trimmade bilen.

    Frågan lyder nu, vilken av td04:orna kan det vara tror ni? Jag tittade in på speedparts och hittade tre stycken, en 'vanlig', en steg 1 och en steg 2. Den vanliga hittade jag inget max laddtryck på och inget om max hp, steg 1 såg jag: 320hp och max 1.5bar och steg 2 stod det bara 420 häst.

    Min laddtrycksmätare visar relativt olika vid olika väder och vind skulle jag vilja påstå.. det kan ligga mellan 1.2 och 1.4 bars tryck vid fullt spett men då jag körde husvagn på 1500kg bakpå saaben i somras så fick turbon ett långsamt stegrande spatt! Fjärde växeln full gas i uppförsbacke och turbon gick som vanligt till 1.4 men då den nått 1.4 så började trycket öka sakta men säkert från 1.4 till 1.9 bar (säg att trycket ökade med 1 bar på 5 sekunder så relativt kontrollerat skulle jag säga) är detta något jag bör oroa mig för och se till att det inte händer igen (och hur då isf?) eller kan jag låta motorn få sådana glädje rus då dom verkar relativt kontrollerade? Slangarna från och till magnetventilen är bytta och fräsha, dom sitter bra och magnetventilen är bytt, dock har jag vi det läget tagit lös den delen som går till evap delen och satt en skruv i slangen mot själva behållaren och låtit magnetventilens slangkoppling vara öppen.

    Och då tänker jag nu att det borde väl då vara 420hp turbon jag har (antar att den tål mer tryck) då den uppenbarligen gick över 1.5bar eller kan även den stackars 1.5:an stressas upp i sådant högt tryck? :O

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    Tror knappast det var 1,9 bar i verkligheten för då hade motorstyrsystemet stängt av bränsletillförseln långt innan du hade fått så högt tryck.
    Det finns massor med olika varianter av TD04 men troligtvis har du den som sitter original på Aero, dvs. TD04-15T#5. Om du bara har bytt turbo, och ingenting annat så får du inte mer än 250hk säkra hästkrafter med den. Med diverse andra modifieringar så kan man köra runt 300hk på en tvåliters-motor.

  3. #3
    Jag vet inte men bilen verkade faktiskt dra hårdare och hårdare ju mer trycket steg. Jag vet inte säkert men han jag köpte den av hade mer hästar i den än jag har nu så, jag antar att han har en 'större' turbo.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163
    Alla TD04:or har 360-lager standard och tål höga laddtryck utan att protestera. Bland de finaste aggregaten på marknaden.

Liknande ämnen

  1. Turbo TD04-15T
    Av jonnyfrej i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 10:25
  2. Fråga om td04 g15
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 20:41
  3. Turbo fråga ang td04 till og900t16?
    Av M.Persson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 13:32
  4. Mitsu TD04-HL15 #5 monteras på 9000 - fråga!
    Av VIKINGMAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •