Har en 9-5 aero helt orginal. Har problem med laddtrycket, om man gasar fullt så ger den fullt ladd i nån sek sen avtar sen fullt sen avtar igen.
Kan det vara magnetventilen eller avlastningsvetilen? Båda?
Har en 9-5 aero helt orginal. Har problem med laddtrycket, om man gasar fullt så ger den fullt ladd i nån sek sen avtar sen fullt sen avtar igen.
Kan det vara magnetventilen eller avlastningsvetilen? Båda?
Saab 9-5 2006 Biopower
Pendlar turbomätaren runt gränsen mellan gult och rött, eller är det i mitten av gula? Lyser motorlampan? Har turbon bytts någon gång? Sitter det rätt turbo på bilen? Är bilen trimmad?
Glöm avlastningsventilen. Den brukar sällan ställa till med problem. Så fort det nämns turboproblem så säger folk "kolla avlastningsventilen" bara för att det är enda komponenten de kan namnet på. Det är mycket ovanligt att den ställer till med problem vill jag nog säga.
Lägg istället krutet på att kontrollera luftmassamätare, magnetventil, wastegate och att hela insugssystemet är helt fritt från läckage.
Den är mellan gult och rött, ingen motorlampa lyser, turbon är inte bytt av mig iallafall men lär vara bytt någon gång bilen har rullat 34". Inte trimmad och förmodar att rätt turbo sitter i.
Hur kollar man magnetventilen? Hur kollar man wastegate?
Saab 9-5 2006 Biopower
Wastegate: Kontrollera med handpump och manometer att den börjar röra sig vid 0,45bar och att den rör sig fritt hela vägen.
Magnetventil: Testa med en som du vet fungerar.
Måste bara fråga: Är det den 'tryckmätaren' som är inbyggd vid temp och bränslemängd som du menar, den visar väl luftmassan och inte laddtryck eller har jag fel?