Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: novis frågar om fjädrar och dämpare o dyl

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591

    novis frågar om fjädrar och dämpare o dyl

    hej

    eftersom min signaturbil är min första saab så har jag lite funderingar om väghållningen på den,det är ju en -02 2.3t 9-5 sportcombi,mina funderingar är,

    är det styvare bussningar i fram och bakvagn på den från fabrik ? är dämpare och fjädrar annorlunda än en icke sportcombi ?

    sen undrar jag vad benämningen lineair sportkombi innebär ?

    även om jag är en gubbe på 55 pannor så gillar jag när bilen har en något fränare look,är väldigt nöjd med bilen efter att ha bytt hela inredningen till skinn med elstolar minne o fläktar + värme i baksätet (kommer från en aero) man åker kungligt i den,MEN.....håller just nu på och jagar några läckra 17" fälgar till den som jag förmodligen kommer lägga på 225/45-17",sen har jag tänkt att den skulle bli något lägre,bara några cm typ,kanske 2-3,sen ska jag byta bussningar i fram o bakvagn då den börjar kännas lite svajjig,då undrar jag,har läst en massa här på forumet om diverse bussningar o annat skit i plast el va dom nu är gjorda
    av ,tror jag vill ha vanliga gummibussningar men kanske lite styvare än orginal (vad nu är orginal på en sportkombi) finns det att införskaffa det ? sen har jag funderat på fjädrarna,är dom hårdare på
    sportkombin ? el är aerons styvare ? har tänkt att ev köpa orginal om dom är styvare och sen kapa dom så jag får den optimala sänkningen som passar bilen i mitt tycke.

    så slutligen dämparna,om jag kapar fjädrarna,ska ju först köpa nya vilka det nu blir,hur fungerar dämparna då ?,bör man byta dom mot några som motsvarar kapningen på fjädrarna el funkar det bra ändå med orginallängd,el ska man köpa en sänkningssats med dämpare,men vill ju inte den ska bli alltför låg el hård,då funkar inte det dagliga eftersom det är en sk familjebil med,sen vill jag ha kvar den fina komforten,vill inte ha den alltför styv,gammal bil så känns ju vibrationer o sånt mer inbillar jag mig.

    om någon som hållt på med detta och kan ge lite vägledning om detta så är jag tacksam för det
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  2. #2
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Icke sportcombi, menar du sedan då? För alla combi heter just sportcombi. Linear är den med minst utrustning. Med andra ord så har din mest troligt inte samma fjädrar o dämpare som ex aero.
    Nöjer du dej med 10mm lägre så är kanske aerofjädrarna vettiga. Skit i kapningen, vill du ha lägre så köp riktiga sänkfjädrar.

  3. #3
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    396
    Medlem#
    7309
    Hej där
    Jag kan varmt rekomendera mitt koncept -02, fjäderben till Aero blå kod fram och grå bak och apsolut polyretanbussningar(Powerflex) runt om, de är billigare och bättre än orgenal sen bytte jag även krängningshämmarna till Aero 2006- som är grövre 21mm hämmare fram 17mm bak + knarrlänkar & övriga bussningar samt fjäderbensstag fram och 225/45/17 sulor detta tillsammans med en något trimmad Aero motor har gett mig 17,000 fantastiskt roliga mil.

    P/S ingen gubbkörning här fast jag är i samma ålder, farthållaren på i 80km/t genom rondellerna än så länge är det ingen som har hakat på
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Hej

    Sökningen ger dig massor av nyttig läsning i ämnet.
    Börja med att ta reda på vad du har denna tråd innehåller info om var du hittar chassisättningen som bilen byggdes med.

    Fjädrar: Kapa inte fjädrarna för det är jobb i onödan, har inte sett någon som blivit bra.
    Maptuns kit eller ett H&R kit skulle rekommenderas om du både vill sänka och ha lite styvare än original.
    Dämpare: Är de dåliga rekommenderas en sats Bilstein Sprint B8, Bak brukar bli dåliga på kombin snabbare än sedanen.
    Hjul: 17" med 225/45-17 funkar bra och ser original ut.
    Bussningar: Stora bussningen bak brukar ge dåligt uppträdande om den är dålig, Byt till Powerflex Lila, enklare att montera än original och ger bilen fastare rumpa.
    Övriga bussningar kan bytas vid behov mot Powerflex Lila där de finns att tillgå.
    Mycket hittar du här eller här, du är väl medlem i klubben och får rabatter? Om inte fixar du det här
    Fjäderbensstag: Ger mycket för pengarna om dämpare och fjädrar är scyssta, Maptuns ver2 rekommenderas, monteras utan krångel på 5min.
    Därefter skulle jag kanske kika på att byta krängare och bussningar i subframe och motor/vxl-låds infästningar.
    Och jag skulle ta det i den ordningen och så rekommenderar jag en sats Ferodo Racing bromsbelägg (1068H) för 1800:- (Finns i olika compound och 1068 är modellen som passar 9-5, läs eller ring Sellholm så du får rätt och inte beställer racingbelägg och du skall åka gata)och ATE Blue Racing bromsvätska så du får hejd på skrotet efter rondellen ;D
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-03-31 klockan 20:06.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •