Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Nya funktioner för klubbmedlemmar

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Nya funktioner för klubbmedlemmar

    Från och med imorgon söndag 23/3 kommer jag börja koppla betalande klubbmedlemmar till forummedlemmar och ge dessa lite ny funktionalitet:

    • Klubbmedlemmar har 50MB lagringsutrymme för bilder som kan bifogas till inlägg.
    • Klubbmedlemmar har ett eget "galleri" där man kan lägga upp bilder, dessa syns via medlemmens profilsida (klicka på mitt namn till vänster om ni vill se hur det ser ut).
    • Klubbmedlemmar kan skapa grupper. En grupp är ett eget forum i forumet! Man kan ha privata grupper där endast inbjudna kan deltaga, eller kan grupperna vara öppna för alla klubbmedlemmar att ta del av. Nu kan man alltså skapa väldigt lokala grupper/forum. Endast klubbmedlemmar kan vara med i grupperna liksom starta dem.
    • Det finns en ny kalender kallad "Medlemmarnas kalender". Här kan klubbmedlemmar lägga in händelser. Träffas ni varje onsdag på donkan? Lägg in så kanske fler kommer! Alla kan se kalendern, men endast klubbmedlemmar kan lägga in i kalendern. Ni hittar till kalendrarna uppe i menyn.


    Hur får man tillgång till detta godis? Jo, först och främst måste man ha betalat sin medlemsavgift (via plusgiro, tyvärr, PayPal kommer snart!). Sen skall man ha lagt in sig själv i medlemsregister-forumet så vi kan koppla betalande medlem med forummedlem.
    Jag kommer sen manuellt aktivera att man är betalande medlem. Jag kommer jobba så snabbt jag orkar, men räkna med att det kan ta lite tid innan alla har tillgång. Just nu ligger det 180 personer i registret och även om inte alla är betalande så kommer det ta mig lite tid att tröska igenom listan. När PayPal kommer igång så kommer detta skötas automatiskt.

    Så, om ni inte redan har lagt in er i medlemsregistret, gör det nu och ta del av våra nya funktioner!

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Klubbmedlemmar har 50MB lagringsutrymme för bilder som kan bifogas till inlägg.
    50 MB? 10-15 bilder med en mobilkamera 2-5 med en systemkamera

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Man _behöver _ ju faktiskt inte ladda upp bilderna i full upplösning, eller hur? De jag har lagt upp nu är med största bredd 1024 (vilket är max storlek också för jpeg, gif och png) och ingen av dem tar mer än 0,5MB vilket innebär att du kan ladda upp minst 100 bilder, vilket torde räcka en bit.
    Tänk på att utrymme kostar. I nuläget har 888 personer betalat sin medlemsavgift. Om alla skulle utnyttja sitt utrymme på servern max blir det nästan 45GB, det är en del det.
    Skulle det visa sig att många slår i taket på sina 50MB så får vi se om vi kan höja det, det beror ju också lite på om folk verkligen använder det.
    Tanken är ju inte att vi skall konkurrera med Picasa här utan att man skall slippa använda någon extern site för att få in bilder i sina inlägg och annonser.

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    så man ska manuellt beskära sina bilder och sen komprimera dom för att ladda upp dom när det finns siter som gör det automatiskt?


    Men visst. Ett steg är det.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Om du tycker det är viktigt att kunna tanka upp 2-3Mb eller mer för att vi sen skall kasta större delen av informationen. So be it. Jag kan nog ordna det med.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Fler kommer nog kunna använda tjänsten om användarna själva slipper ändra storleken på bilderna, även om det såklart går åt mer bandbredd i onödan.

  7. #7
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Fler kommer nog kunna använda tjänsten om användarna själva slipper ändra storleken på bilderna, även om det såklart går åt mer bandbredd i onödan.
    precis. det hade vart det bästa.

  8. #8
    Ja automatisk nedskalning av bilderna är nog ett måste om det ska bli någon idé för dom som inte är så insatta.
    Jag laddar upp mycket bilder på lite olika sidor och då är automatisk nedskalning ett måste, då det brukar röra sig om 50-100 bilder per gång.
    Mina bilder direkt från kameran är mellan 20-30Mb....
    Senast redigerat av Hamilton den 2014-03-23 klockan 02:46.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Du fixar väl också så man kan ladda upp i RAW format som sedan automatiskt konverteras ;-)

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Såja, på allmän begäran: Forumet skalar automatiskt ner era bilder. Maximal storlek för en bild: 10MB, max 5 bilder per post.
    Har ni större bilder än 10MB får ni vara så vänliga att skala ner själva först, 10MB jpeg är ändå bilder på typ 20MPixel eller så. Tänk också på att det tar rätt så lång tid att tanka upp 50MB om man har ADSL eller långsammare...
    RAW-format går bra att tanka upp, men då kommer dina 50MB ätas upp fort, och jag tror inte imagemagick kan fixa dem

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Bra jobbat Bollman!

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Kul funktion. Bra!

    Dock, jag kanske inte fattar...
    Men om jag laddar upp bilder i större format än 1024 bredd, så skulle alltså forumet skala ner bilden till 1024-bredd??

    Så blev det inte för mig... :-/

    Kan man få till ett mellanläge mellan "thumbnail's" och fullstorlek, som istället är anpassad till till forumets bredd?
    Senast redigerat av perr den 2014-03-23 klockan 15:57.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Tumnaglar skapas automatiskt. Om du klickar på den skall du få bilden i fullstorlek, alltså 1024 på bredd eller höjd.

  14. #14
    Bilderna i perr´s album är gigantiska 2959x1965, blir mycket att scrolla även med en 24"

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338
    Perr,

    Även om din cab är fin, så behöver inte bilderna vara såååå stora.... ;-)

    Har testat att lägga in årets viktigaste helg ;-) i medlemskalendern (kolla i augusti). Verkar fungera.

    Kan nog bli en bra funktion.

    CAT
    Senast redigerat av tallbo den 2014-03-23 klockan 20:38.
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    CAT - Ser mycket bra ut i kalendern.

    Vad gäller nya bildgallerifunktionen: Bra jobbat! Nästa steg, forumet ser till att själv ta korten som sedan automatisk beskärs, redigeras och publiceras? Fixar du det bollman?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Absolut. Och nästa steg blir att forumet postar inlägg själv, samt svarar med länkar till gamla trådar där det redan besvarats.
    Perpetum forum!

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tumnaglar skapas automatiskt. Om du klickar på den skall du få bilden i fullstorlek, alltså 1024 på bredd eller höjd.
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton Visa inlägg
    Bilderna i perr´s album är gigantiska 2959x1965, blir mycket att scrolla även med en 24"
    Exakt. Så mina bilder blev alltså inte "auto-justerade" till 1024-bredd iallafall utan blev kvar i ursprungsstorlek.
    Skall det vara så Bollman?
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Läser man kommentarerna så ska medlemmarna själva se till att bilderna är i rätt storlek...
    Det finns ju redan funktioner i vBulletin som skulle kunna lösa problemen med storleken både vad gäller filstorlek och bild bredd och höjd.

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton Visa inlägg
    Läser man kommentarerna så ska medlemmarna själva se till att bilderna är i rätt storlek...
    Det finns ju redan funktioner i vBulletin som skulle kunna lösa problemen med storleken både vad gäller filstorlek och bild bredd och höjd.
    Hamilton, om man nu läser kommentarerna som du tycker man skall göra hittar man denna från Bollman:>
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Såja, på allmän begäran: Forumet skalar automatiskt ner era bilder. Maximal storlek för en bild: 10MB, max 5 bilder per post.
    Har ni större bilder än 10MB får ni vara så vänliga att skala ner själva först, 10MB jpeg är ändå bilder på typ 20MPixel eller så. Tänk också på att det tar rätt så lång tid att tanka upp 50MB om man har ADSL eller långsammare...
    RAW-format går bra att tanka upp, men då kommer dina 50MB ätas upp fort, och jag tror inte imagemagick kan fixa dem
    Frågan är vad Bollman menar med "skalar ner"....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Funktioner Eftermarknadssprut
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 22:12
  2. Smarta funktioner 9-3 ss?!
    Av trojlee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 01:51
  3. Funktioner i en SCC ?
    Av -= Marcus =- i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 01:06
  4. Funktioner med Tech2... ???
    Av ICE T8 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-04, 19:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •