Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 9-5 vs mus

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    133

    9-5 vs mus

    Hej,

    Drivremmen på kompisens 9-5a hoppade av igår. Bogserade hem den och konstaterade att remmen är i bra skick (ca 6000 mil gammal) och alla hjul verkar ok. Monterade tillbaka remmen och den löper fint. Jag hittade ingen uppenbar anledning till att den skulle ha hoppat av. Dock så hittade jag en nyligen mosad mus när jag demonterade plastkåpan över remhjulet. Kan en liten mus få remmen att hoppa av?

  2. #2
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    hahahaha Kan väl ha glidit av tack vare musens fina smörjegenskaper?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    hahahaha Kan väl ha glidit av tack vare musens fina smörjegenskaper?
    Hah!

    Jag fick dock min rem att hoppa av då jag råkade lägga i trean istället för ettan och släppte upp kopplingen, motorn fick lite hicka- alltså dog och gick igång av sig själv, ni vet oljelampan hinner nätt och jämt tändas innan den slocknar igen.

    Jag har fått höra att när motorn börjar rycka sådär fint så kan man- om man har otur, ha en rem som inte ligger där den ska efteråt.

    Jag tänkte inte mer på det rullade vidare och märkte rätt snart att batterielampan lyste (här anade jag onåd), kollade tempen- den var okey, körde ett par meter till och då såg jag att tempen stigit lite varpå jag slog av motorn direkt och öppna huven och där va inte remmen längre.. fram med domkraft och verktyg sen va den på igen efter nån halvtimme (jävla bökigt att lägga på den igen dock...) min har dock gått över 12k mil så jag borde nog tänka på en ny snart! :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •