Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-5 aero adapterar inte E85

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403

    9-5 aero adapterar inte E85

    en 9-5 aero automat 2002, den vägrar adaptera e85, kör man lugnt eller rullar nerför så kommer ca85 upp i rimliga värden, men så fort man gasar lite så blir det 0. amul visar runt -500...
    har provtryckt med nästan 1bar, inga läckor, nya stift, ny DI, nya vakumslangar, bytt grenrörspackning pga litet läckage, testat lambdan, ger ca 0.92v, testat annan lmm, testat olika biopower program (som fungerar i andra bilar).
    går jättebra förutom att det inte går köra på e85 (startar inte kall).
    just nu ca 20% e85 i kanske. normal bränsleförbrukning, mreq och mair matchar, inga knackningar.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403
    ryckte säkring 17 och försökte göra ny adaption, lyckades få ad85 till 23 men det är väl bara 2.3% eller hur? ingen som har nån idé? vid tomgång och försiktig körning verkar ca85 fungera men minsta laddtryck så blir det 0.

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Ser ut som du täckt in det mesta i din felsökning redan, men jag är lite nyfiken på lambdan. Hur mätte du att lambdan gav 0,92v och i vilken driftssituation var det? 0,92v motsvarar ju fet blandning. Stökiometrisk ligger runt 0,45v. En gammal sliten syresensor går oftast mot att visa magrare blandning än det verkligen är. Tillverkarna brukar säga att en syresensor håller ungefär 16 000 mil.

    Har du rätt spridarkonstant och battcorr i mjukvaran?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403
    testade lambdan enligt http://www.youtube.com/watch?v=QM2jO0_Cah0
    har också skiftat lambda med min andra 9-5, spridarkonstant och battcorr är rätt, kan det vara nåt fel på spridare, typ läckage som orsakar?

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn Visa inlägg
    kan det vara nåt fel på spridare, typ läckage som orsakar?
    Absolut! Har du kollat hur tändstiften ser ut? Om det är en spridare som läcker så kommer stiftet på den cylindern att vara mörkare än de andra. Om bilen får rätt bränsleblandning så ska de vara sådär gyllenbruna. Kritvit betyder för mager blandning eller överhettning och mörka betyder för fet blandning. Det fina med att läsa stiften är att man kan se varje cylinder för sig. Lambdan ser ju bara helheten, så det kan ju vara bra lambdavärde trots att tre cylindrar går magert och en fjärde går fett.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 108
    Medlem#
    2555
    Vad visar den för laddtryck i Opensid?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403
    Kollade stiften, alla var rena och ljusa, nästan nya iofs. Pbef ligger som mest på 2000 så runt 1bar då? Samtidigt ligger mreq och mair runt 1270, är inte 1 bar lite för den luftmassan?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    1,0 bar bör ge cirka 1100mg/c på en standard 2.3-litersmotor. Säker på att luftmassamätaren är som den ska?

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 108
    Medlem#
    2555
    Vems program?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403
    Det är mackans från trionictuning, en kollega kör det utan problem i sin aero.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403
    Tankade i 55l bensin idag på lunchen, vid 16 startade den knappt, lamb låg på -2000 i drygt 2mil, sedan blev amul -1700 istället och lamb blev lite mer normal... kan detta indikera nåt? Vfac låg på runt -2500-3000 medan lambdan låg på -2000.

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Ja, det ser ju ut som att den går fett. Var AD85 fortfarande på noll? För att AD85 och CA85 ska öka så måste motorn gå magert.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403
    Ja de blev noll, dock hoppade ca85 uppåt 300 vid motorbroms ibland, testade att lossa returen vid tanken, hur mycket ska det komma ur den på tomgång? Tror det kom max 1dl på en minut.

    Edit: felet troligen funnet, tog loss anslutningen för returen och det var en med backventil i, tidigare ägare måste bytt den i samband med pumpbyte... Pillade bort backventilen och nu ser den ut att adaptera rätt.
    Senast redigerat av kvistarn den 2014-03-26 klockan 08:37.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn Visa inlägg
    Ja de blev noll, dock hoppade ca85 uppåt 300 vid motorbroms ibland, testade att lossa returen vid tanken, hur mycket ska det komma ur den på tomgång? Tror det kom max 1dl på en minut.

    Edit: felet troligen funnet, tog loss anslutningen för returen och det var en med backventil i, tidigare ägare måste bytt den i samband med pumpbyte... Pillade bort backventilen och nu ser den ut att adaptera rätt.
    Har också stora problem med min adaption. CA85 pendlar mellan 300 - 700 beroende på gas / tomgång med ca. 80% Etanol i tanken. Kom på att jag har en eftermonterad bensinvärmare där de kanske micklat med liknande.

    Backventilen som du hittade - satt den vid tanken?

    //M
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Adapterar fel och drar mycket bränsle OG9-5 BioPower
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2017-09-05, 15:13
  2. Adapterar sej T7 boxen till spridare?...
    Av Ghost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 21:56
  3. 9-5 Aero som inte startar
    Av thap i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 22:22
  4. polera kant på super aero 16 (inte aero 16)
    Av richard75 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 23:00
  5. Hur adapterar man Trionic 7 med AUTOMAT ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •