Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Startar men håller inte varvtalet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Startar men håller inte varvtalet

    Hej!

    Nybörjare på det här men hoppas på att få lite hjälp.

    Jag har en 900 -97:a som jag fick lite problem med ígår. Under färd fick jag meddelande om att först bakljus slutat fungera och en kort stund senare även bromsljus. När jag kom fram till min destination gick jag på ett möte och efter ca en timme skulle jag åka hem igen. Då vill bilen inte gå. Den startar men håller inte varvtalet oavsett hur mycket gas jag ger utan stannar med ett hackande. Provade massor med gånger med samma resultat.

    Gick till verkstaden 200 meter bort som kom med en booster till batteriet vilket inte hjälpte problemet. Som jag trodde alltså inget fel på batteriet (den startar ju bra men stannar igen). Verkstadskillen körde bilen till verkstan på startmotorn och kollade felkoderna. Får felen bromljus ur funktion, bakljus ur funktion och efter ett tag immobilizern (stavning?). Bytte bakljus vilket verkade avhjälpa det problemet. Man konstaterar efter ett tag att det måste vara immobiliern och att det troligvis beror på fel på nyckeln vilket bara märkesverkstad kan hjälpa mig med enligt dom. Tyvärr har jag bara en nyckel efter att tidigare ägare slarvat bort den andra. Fick åka kollektivt hem och kontaktade SAAB verkstad som rekommenderar att jag får bilen bärgad dit för experthjälp. (7 mil, kul!)

    Mina frågor då:
    Kan det verkligen vara immobilizern? Startar bilen överhuvudtaget då?
    Kan det vara någon form av elfel som påverkat både ljus och bränslepump?
    Enligt tidigare ägare startar inte bilen om man haft nyckeln i för länge (och bilen avstängd) och man får låsa och låsa upp bilen innan man kan komma iväg (immobilizern går in). Jag satt i bilen ett tag innan jag gick på mötet (jag var alldeles för tidig) men jag låste ju bilen när jag lämnade den. Kan det ha med detta att göra? (men återigen, bilen startar ju men stoppar igen) Måste nyckeln sitta i tändningslåset när man låser och låser upp för att immobilzern skall "av aktiveras" om den gått in av denna anledningen?

    Hoppas på svar på mina frågor eller någon form av tips av vad det kan bero på.

    // Torill

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53
    Ska finnas en larmdiod. Hur blinkar den? När startspärren är aktiverad så kan bilen hosta igång och sen dö direkt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Verkstan som först inte kunde lösa felet hade tittat på den igen och hittat felet. Någon form av elfel (fick inte närmare info än så på telefon).

Liknande ämnen

  1. hjulinställning håller inte 9-3 ss
    Av peterkrolle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 21:07
  2. [LÖST] Varvtalet sjunker inte direkt vid koppling B2x5 OG9-5
    Av ifconfig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 11:50
  3. Håller inte trycket på 3an
    Av Albin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 17:35
  4. 9000 håller inte toe...
    Av 9000 ERO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •