Här har du den!
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...sandare-p93370
Den har aldrig strulat för mig vare sig ljud eller tappat kontakten. Jag spelar på frekvensen 88.1, alltså ganska lågt.
Sedan har jag laddningskontakten kopplad till mitt 12v uttag i bilen så den alltid står på laddning under körning.
Värt ett försök tycker jag
Saab 9-5 http://www.garaget.org/to0b
[QUOTE=purjo76;1292234]okey på ett sätt då den faktsikt är på kommen och tillverkad av honom själv/QUOTE]
Frågan är om han verkligen kommit på det hela själv, att han gjort dem tvekar jag inte på.
Se länk här: http://bluesaab.blogspot.se/
En amerikan som gjort något liknande och kommit på. Kan vara därifrån han fått idéen, och sedan gjort egna och säljer.
Saab 9-5 2.3t -99
1500 spänn för den lilla boxen? Tycker priset är lite väl högt...
Dag Bøsterud
1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport
Handlar inte om min ekonomi! Handlar om at jag tycker priset är högt för nåt som kostar typ 100 spänn at producera!
Dag Bøsterud
1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Sådärja, nu är den installerad och provad.
Installationen är verkligen plug n' play. Lätta på inredningen, leta upp kontakten och plugga in boxen. Klart!
Starta stereon och välj cd-växlare, tryck på 6'an för att sätta enheten i parnings-läge, leta upp den med mobilen och para ihop. Klart!
Misslyckas man med detta ska man inte köra bil!
Ljudet är klart över förväntan, spöar lätt alla fm-sändare jag provat!
Att fortfarande kunna använda rattknapparna för att byta låt är fenomenalt, något en fm-sändare aldrig kommer att kunna matcha. Det är en liten liten fördröjning när man använder rattknapparna, men det handlar om typ en halvsekund eller något så det ser jag inte som något problem.
Ja, enheten är dyr, men personligen anser jag det värt pengarna. Jag har provat dom flesta fm-varianter och modulatorer, och ingenting har varit lika bra eller gett samma funktionalitet som denna. Jag är mycket nöjd!
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Detta har diskuterats förut och hur man får det att fungera dvs ca meddelandena är kännt. Men det krävs ju tid och kunskap att skapa en produkt. Hade jag kvar min 93 skulle jag tycka det var värt detta. En eloge till den som bygger denna.
Produkten som fanns för iPod visade väl även låttexter...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Har inte personligen haft en CDConnect, men har hört bilar som har kört med det och är faktiskt mycket mer imponerad av denna än jag var av dom.
(med stor reservation för att jag inte har koll på vilka ljudkällor som användes vid dom tillfällen jag lyssnade via CDConnect)
Har hittills bara kört med Spotify och några mp3'or jag hade liggande på mobilen, men ska nog vid tillfälle släpa ut datorn och spela lite ljud från en vettig ljudkälla och se hur pass bra den levererar.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Här kommer en lite utförligare recension efter att ha testat med lite mer tillförlitliga ljudkällor.
Ni "vanliga" människor som tycker ljudet i originalstereon är helt ok, ni kommer inte att bli besvikna på den här. Ljudet är klockrent, bara att köpa!
För er audiofiler kommer här lite mer.
Har nu testat den med lite mer tillförlitliga ljudkällor, och jag måste säga att den fortfarande imponerar.
Ljudnivån är en aning låg jämfört med CD, och måste kompenseras med lite högre volym. Signalen är dock väldigt ren och fin så det är inte ett problem.
Ljudbilden har tyngdpunkten ganska lågt, inte så pass lågt att basen blir för framträdande men den ligger definitivt i nedre mellanregistret. Det är dock inte alls särskilt markant och stör inte alls vid vanlig lyssning.
Ljudet kan upplevas en liten liten liten aning dämpat, troligtvis beroende på den ganska låga tyngdpunkten. Den absoluta klarheten i diskanterna vill inte riktigt infinna sig, och bas och mellanregister tar lite för mycket plats.
Men i slutändan är allt detta enbart marginellt, och det ska till en riktig ljudnörd för att ens uppfatta det. Ljudet är klart och fritt från störningar, och det går att krämma på ordentligt utan att det på något vis låter illa. Har inte lyckats hitta minsta lilla störning eller bakgrundsbrus trots rejält uppskruvad volym.
Summa summarum så är det riktigt riktigt bra ljud i den här grejen, och för att vara blåtand vågar jag påstå att det är absolut topklass. Med tanke på ljudmiljön i en bil så är dom små avvikelser som finns fullkomligt skitsamma, du kommer inte att kunna höra dom ändå vid normal användning. Med tanke på den spelas genom en originalstereo så skulle jag säga att det är där det absolut största hindret för riktigt perfekt ljud sitter, den här lilla mojängen ger helt enkelt ett så pass bra ljud som man kan förvänta sig med dom förutsättningar som finns.
Jag bör väl kanske påpeka att högtalarna i min bil är utbytta mot lite mer kvalitativa grejer, men huvudenhet och slutsteg är fortfarande original så jag tvivlar på att det påverkar ljudkvaliten särskilt mycket.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Verkar vara en riktigt smart grej som flyttar ljudsystemet från 1997 in i 2010-talet. Jag har installerat en Parrot bluetooth-handsfree sedan tidigare. Nån som har koll på om iPhone fixar att skicka samtal till Parroten och musik till en annan enhet, dvs. vara uppkopplad mot två bluetooth-enheter samtidigt? (har läst olika bud om detta på nätet)
VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*
rcy: Kul att du gillade den för jag är GALET nöjd och idag blev jag en erfarenhet rikare ang denna med och nu blev den änu bättre i mina ögon (öron)
jag satt och lyssnade på spotify och sedan ringde en vän som jag skulle hämta så jag sa till honom att SMSa adressen bara så kommer jag,
fick smset och gick in på min mobils GPS och eftersom den är röststyrd så sa jag bara adressen och började köra och musiken fortsatte, sedan helt plötsligt avbröts musiken och en skön kvinnoröst sa: 100M LÄNGRE FRAM SVÄNG VÄNSTER och det kom ur BILENS högtalare som på ett ORGINAL navigations system och EXAKT då hon slutat prata så fortsatte musiken UTAN sega avbrott osv ...
GRYMT smidigt och snyggt....
RCY: Jag håller med dig om ljudkvaliteten och det var som jag sa i början av tråden att den slår det mesta och jag har haft Saab cd connect och den här är ljusår bättre på alla sätt
Kul att några gillade mitt TIPS med tråden!
Mvh joakim
Hej!
Har precis köpt en saab (min första) och blev sugen på denna manicken.
Grejen är den att jag har en cd växlare i fram istället för i kofferten. Är det kört med denna då???
Tror jag läste i manualen någonstans att man kunde koppla i en till växlare o då borde det vara fördraget med kablar o så då antar jag!
Är ju novis på detta med saab o meckande överhuvudtaget så detta vore ju en skön lösning att ha.
Tacksam om jag inte blir idiotförklarad för min fråga :-)
Bilen är en 9-3 vector årsmodell 2003.
Mvh Morgan
Du har nog en 9-3 av nya modellen, den sk SS. Den har ett helt annat ljudsystem. Denna produkt är inget för dig, koppla istället in en AUX in ( om du inte redan har) och köp sen lämplig spelare / blåtandsmottagare.
Jag ska just till och montera en parrot mki9200. Tyvärr inget rattknappsinterface. Tror det till nyare 9-3 (07->) finns interface till parroten som nyttjar rattknapparna, men till 03-06 verkar ingen bemödat sig fixa en lösning för detta. Kanske för att radion går på optisk buss, men jag antar att knapparna iallafall nånstans finns på CAN...
Finns nog trådar som handlar bara om detta (9-3ss ljudsystem)
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Helt klart en intressant lösning men för stt övertyga mig som ljudbög att det överhuvud taget kan låta bra... Det blir svårt. Skall börja bygga om i min bräda där alpinemaskinen kommer försänkas in och en slaktad org stereo får agera cover med bibehållen belysning osv. Men jag e inte den som e den. Å jag skulle gärna vilja lyssna på denna om ngn i Stockholm har lust å ge en demo ngn gång
Fast detta är väl en produkt för den som tycker originalstereon duger ljudmässigt, men vill ha bättre möjligheter till modern access till låtar, inte bara CD/MC.
På en og9-5/9-3 förstår jag inte varför man låter originalstereon sitta kvar, när det finns snygga 2-dins-lösningar? Men det är ju utanför denna tråd iofs. På en ng9-3 03-06 är man ju "fast" med originalstereon tyvärr... Några få har ju kommit runt det, men det krävs ju lite för mycket jobb för att en normalintressead bilägare ska lägga ned det jobbet...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20