Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skumt elektriskt tickande vid luftfiltret samt en trim fråga OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20

    Skumt elektriskt tickande vid luftfiltret samt en trim fråga OG9-3

    Hej!

    Har den senaste veckan hört ett konstigt "TICKANDE" ljud från motor rummet ett elektriskt knäppande så jag lokaliserade det till den givaren som sitter i en gummi upphängning på luftburken och vad jag vill minnas har den väl nåt med tank vacuum att göra el har jag fel!
    den tickar oftast inte på tomgång utan vid lite gas

    och det ända jag har gjort var att sätta det ett BSR filterkit med värme vägg och jag upplevde att det kom i samband med detta men vet ej så jag har bytt till orginal igen..

    Någon som vet vad det kan vara för det är riktigt irriterande! mycket tacksam för svar

    Sedan undrar jag om någon har ett tips på om jag skall använda 6ans el 7ans avgashus på denna setup och om det gör någon skillnad om jag byter ut mina kamaxlar till T5 kammar på denna setup?

    steg 5box
    siemens deka 630cc spridare
    JT 3" med race kat
    walbro 255 pump
    forge intercooler
    forge avlastnings ventil
    19T mitsu
    BSR filter kit


    Lite längre fram blir det wössner smidda och T5 kammar samt borttagna balansaxlar



    Mvh joakim

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Låter mycket riktigt som EVAP-ventilen som har med tankurluftningen att göra. Vet faktiskt inte exakt hur den här fungerar.
    Ang. ditt trimkit så "brukar" man byta till T5-kammar vid en sådan setup. Anledningen tror jag brukar vara för att flytta upp effekten i registret lite. Men det här bör du nästan stämma av med den som knackar din mjukvara.

    Samma sak gäller egentligen för avgashuset. Mjukvaran bör anpassas efter hårdvaran. Bara byta avgashus utan att göra något åt mjukvaran skulle jag väl gissa på kanske ger dig lite trevligare avgastemperaturer pga. det minskade mottrycket och förmodligen en långsammare spool-up, men kanske inte så mkt resultat i övrigt. Mer kunnigt folk får gärna rätta mig här.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-04 klockan 20:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20
    Tackar för det svaret..Måste höra med han som ordnat styrdonet vad det var tänkt för 6ans el 7ans
    Var så galet länge sedan jag höll på med elektronisk bränsle insprutnings trimning då jag mest trimmat K-jet volvo 240 turbo grupp A osv och då är det helt annat och myyyyycket jobbigare lösningar...


    Mvh joakim

    Ingen som vet varför denna EVAP ventil tickar för jämnan i min bil?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-04 klockan 20:33.

  4. #4
    För att konstruktionen är sådan.
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är en magnetventil. Den stänger och öppnar 8 gånger per sekund och flödet styrs genom att variera pulsförhållandet. Förklarar det tickandet? Det tickar varje gång den ändrar läge...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20
    Hej.
    Ja då verkar det ju att det skall vara så det var bara det att jag har aldrig hört det förr därav att jag trodde något var fel samt att första gången jag hörde det var efter att jag bör tryckrör och BSR filter osv

    Tack för svaren

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20

    Saab og 9-3 Aero 2001 Hjälp med färddator som fått spelet i värden och högljud EVAP

    Hej.

    Har en Saab og9-3 Aero 2001 som SIDen är helt klockren på och själva färddatan har fungerat toppenbra och jag har "tävlat" lite mot mig själv i förbrukning osv men så för någon vecka sedan så skulle jag snabbt gå in på medelförbrukning och kika och då stog det 3.7 och så lite har det aldrig stått och medelhastighet på 65km/h

    och det brukar ligga på 6.9-7.1 förbrukning och medelhastighet 50km/h så uppenbarligen var något fel och eftersom den inte varit resetad på länge så gjorde jag det men då började det skumma:
    den visar ingen fart bara ----- och ingen förbrukning bara ----- och ingen DTE bara ----- men yttertempen är rätt och klocka osv

    sedan efter ett långt tag el efter en ny start kan den visa några km/h och en förbrukning på 2.7 osv och så lite är omöjligt occh det skumma är att en dag då jag bör till BSR opti flow kit så började EVAP ventilen att tok klicka så jag T.O.M hör den innifrån och den ända gången den slutar är då jag står på tomgång ett lite länge tag i rödljus tex

    och folk säger att EVAP ventilen skall klicka okey men INTE såhär högt och innan jag böt till filter kittet så har den ju ALDRIG tidigare låtit och defenetivt inte så man hört innifrån kupen...


    och BSR optiflow kittet har ju INGENTING med EVAP att göra så jag fattar inget varken av färddatan el EVAP ventilen

    kan man kalibrera färddatan el så?

    någon som varit med om dessa 2 fel så är jag mycket tacksam för feedback och svar


    Mvh joakim

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    20
    Problemet löst!
    Felet var kontakten bakom sid satt snett...

    lås tråd

Liknande ämnen

  1. Fråga ang trim
    Av DIFRobban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 20:34
  2. Trim fråga.
    Av ScottaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 13:58
  3. Fråga ang Tickande Ventiler efter stillastående bil.
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 01:06
  4. Fråga ang. trim
    Av The Rob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 19:12
  5. Grym og900 samt med finurlig finess för luftfiltret.
    Av tornros i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •