Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Köpa ng9-5 god idé eller ekonomiskt självmord?

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Köpa ng9-5 god idé eller ekonomiskt självmord?

    Har kört min 9-3a nu sen 2007 och köpte i vintras en (ursäkta svordomen) en Volvo XC60 då jag är anställd hos en av landets Volvo ÅF. Tycker XC60 är fina och tänkte att den nog kunde vara en värdig ersättare till min gamla trotjänare. Sambon jublade (begriper inte vad det är med kvinnor och SUVar ) men jag kände ganska omgående att jag saknade mycket Saaben hade att erbjuda. Visst, det är inte i närheten samma effekt i kärrorna och det var två helt olika sorters bilar. Men del i det hela är nog lite av "själen". Häromdagen hade jag förmånen att provköra en ng9-5 Turbo4 och kände mig genast hemma men ändå med en kittlande känsla av att verkligen prova något nytt.
    Där fanns ju körglädjen trots att det var en stor bil. Känslan av att köra bil istället för att åka som jag upplever att jag gör bakom ratten i Volvon. På bråkdelen av en sekund ångrade jag mitt Volvoköp och började fundera på hur jag skulle få sambon att acceptera ett nytt bilbyte så fort det bara var möjligt. En del i varför jag vägrat sälja min 9-3 trots sambons eviga tjat är att jag inte känner jag har roligt bak ratten i Volvon. En 220 hk stark ng9-5 är nog tyvärr inte heller tillräckligt för att tillfredsställa mitt behov av fart i längden så min tanke är att hitta en V6 Aero AWD. Helst med extra allt. Verkar inte finnas gott om dessa tyvärr.

    Frågorna som dyker upp är då följande:

    • Hur är det med garantier/goodwill?
    • Hur är tillgången på reservdelar?
    • Hur är bränsleförbrukningen?
    • Barnsjukdomar?
    • Trim-möjligheter?
    • Övriga pros/cons?


    Skriv gärna alla tankar som bubblar upp som kan hjälpa en stackars Saabälskare. Annars ser det ut att bli Volvo V60 som nästa bil...

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Det är ju helt klart en jäkligt rolig och trevlig bil.

    Garantier och goodwill finns inte.

    Reservdelar har inte vart några bekymmer.

    Bränsleförbrukningen beror ju på hur tung foten är .... normalt ca 0,9-1

    Barnsjukdomar.... för få bilar för att säga...

    Hirsch finns ju, sen även BSR och Maptun
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Är det verkligen inte fler som har erfarenhet av nya 9-5an? Är inte detta ett Saabforum eller det är fler som varit lika frågande till att handla sig en sådan och kört vidare på beprövade 9-3or?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    373
    Har kört min NG9-5 sen 7 Feb och är nöjd hittills och sjukt vad skön o tyst den är att köra, inget knarr från inredning som äldre saabar har
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Beror nog även på hur länge du ska ha den?
    Om tio år är det få bilar som är värda så mycket, oavsett märke.
    Sedan vet man inte vad de tio åren kommer kosta i service å gråa hår men som jag uppfattat ng9-5 så var det den bästa saaben som byggts.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    ng9-5 Aero 260 hk, XWD, är en mycket trevlig bil att köra, blir att man sitter och småskrattar för sig själv i bland för väghållningen är mycket bra, tycker jag.
    Med det aktiva chassie finns det möjlighet att justera lite efter tycke och smak, dels sättningen i chassiet, styrningen, men även fördelningen av XWD fram/bak.
    Visst håller jag med att man saknar de roliga motorerna, kommer ifrån en 300hk og9-5 Aero där motor är underbar, dock så har 220 hk med Hirsch 260 hk, 400 Nm en mycket trevligare respons och gång i motorn, men ingen raket för det, men mycket trevligare.
    Sedan har för mig själv kika på vad som skiljer/är lika med Opeln och det är en hel del komponenter som dessa delar.
    Uppdatering av navi kan göras med Opel Amperas skiva.
    Bränsleförbrukning på BioPower varianten är klart godkänt, även i marschfarter i 130-160 km/h

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Köpte en ng9-5 Aero XWD 2011 för några veckor sedan på Bilia i Uppsala. De lämnar två års garanti så jag känner mig rätt lugn.

    Det som verkar vanligast är problem med startspärren. Det har även bytts relativt många kamkedjor på bilarna. I alla fall i förhållande till hur många bilar som tillverkats. Diodrampen bak verkar inte heller hålla nån jättekvalité.

    Det man slås av är att bilen känns oerhört påkostad och lyxig jämfört med 9-3 eller äldre 9-5. Inget knarr eller gnek. Massor av utrustning. Tyst i kupén. Sköna stolar. Suveränt ljud från ljudanläggningen.
    Väghållningen är väldigt bra även om den med hårda vinterhjul på dålig väg kan kännas lite stötig men då har jag det sänkta sportchassiet och fyrhjulsdrift.

    Priset på bilarna är ju extremt fördelaktigt när man köper begagnat. Min bil kostade över 500kkr som ny men bara en bråkdel som begagnad.
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2014-03-21 klockan 15:40. Anledning: komplettering

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    >Roger
    Fixa bums till så att länken till 9-5án fungerar
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    >Roger
    Fixa bums till så att länken till 9-5án fungerar
    http://www.garaget.org/?car=353551

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    >Roger
    Fixa bums till så att länken till 9-5án fungerar
    Den funkar sen några dagar.

  11. #11
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Bra där

    >Stoffe
    Hur funderar du nu?
    Har du samma tankar nu eller har dom förändrats något?
    Till mitt garage: Garaget

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Jag är nog fortfarande inne på samma spår. Inte nödvändigtvis V6 eller XWD, men en helst en Saab och absolut en Aero isf. Finns ju risker med alla bilar man köper, men så länge de inte blir fullständigt osäljbara/värdelösa och det går att få tag i reservdelar så är det väl ingen katastrof.
    Hoppas någon med en V6 Aero är nere på Knutstorp så man kunde få en provtur och självklart helst själv få köra en liten sväng för att verkligen känna som det är kärlek vid första provkörning eller det är jag som inbillar mig.

    V6an vill jag helst ha, även om jag inte vet hur jag ska lura sambon till att acceptera bränsleförbrukningen ytterligare ett antal år. Har fått äta upp att jag lurade henne med förra V6an sen 2007.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 23:10
  2. Livesänt självmord på Flashback...
    Av ReinO i forum Off Topic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 21:00
  3. 11-årige Victor, självmord.
    Av Falcy i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 03:22
  4. Pendla så ekonomiskt som möjligt vilken bil ska jag ha ?
    Av M frändberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •