Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Saab turbo försvinner vatten!!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -

    Saab turbo försvinner vatten!!!!

    hej köpte en saab 900 -97 2,0t idag.. låter o går fint o ej varmt.. när jag kom hem nu på kvällen så varnar den för lite kylarvatten.. bilen har stått ett längre tag innan men Vad kan felet vara... kan den ta in vatten via toppen så man bör byta toppens packning?? Ps ca 1,5-2dl har sjunkit


    Flyttade tråden då den passar bättre i Motoravdelningen. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-03-19 klockan 10:52.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Toppen kan vara en orsaken fast man kan leta efter mer vanliga orsaker på en 97. spruckna läkande kylarslangar, läkande kylare, läkande frost pluggar. Det är bara leta och hoppas på det billigaste alternativet.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Även vattenpumpen är en kandidat.
    Bubblar det i expansionskärlet? Har du olja i kylarvattnet? Är det vatten i motoroljan?
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    tjenare.. efter o nu kört barnen t plugget o nu kolla oljan så är det som fält av en ljus gröngul smet på stickan... annars är oljan svart så ... är det vatten?? en 240 ja hadde för hundra år sen va vatten i oljan men då vare mer blandat.. om det är vatten. är det farligt att köra en vecka med bilen om ja fyller på i expansions tjärlet... eller kan toppen smälla... avhjälps det me o ev byta toppens packning?. första saaben ja köpte för 7mån sen den fick ja riva ur växellådan på o nu nästa saab då tar skiten in vatten...varför aldrig nått normalt fel

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av rigde79 Visa inlägg
    första saaben ja köpte för 7mån sen den fick ja riva ur växellådan på o nu nästa saab då tar skiten in vatten...varför aldrig nått normalt fel
    Ett tips kan vara att kolla upp bilarna innan köp.

    Majonäs på stickan kan vara kylarvatten, men det kan lika gärna vara kondens.
    Har du letat efter läckage?
    Signaturlös

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    kolla innan.. jo jag kollade och det va inget på stickan där den stog men tio mil senare när ja ser vattnet minskat och när ja kolla stickan nu så ere men högt på stickan så kan visst vara kondens oxå då bilen stått ett längre tag innan.. kännt runt allmänt på slangar o kikat under men kan va så att det kanske inte läcker direkt utan efter ett tag med tryck..

    de jag egenteligen vill få ut av tråden är att om slangar ej läcker och om jag byter topplockspackning... kan det lösa de hela

    ps den andra saaben hade jag aldrig köpt om ja vetat hur ett tramplager låter när de börjar men nu har jag snart plockat ner o bygt en hel saab så erfarenhet är för jävla bra

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    hm nu förvirrad.. nu kört lite och ser inge större mängder vatten i oljan och samma mängd är kvar i kärlet.. men datorn varna just när ja parkera o sa fyll på kylarvätska.. fast kärlet är fullt. nån som vet?? tänker om datorn kom ihåg det sen igår o nu bara trodde att de va lite vatten... men nedersta slangen på kärlet känns tom.... fast avkännaren sitter på kärlet så borde ju inte fatta om vattnet ej kmr ur behållaren... och det kan ju va så kanske att termostaten inte öppnat på ca2 km?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Det kan vara glapp i givaren eller ärg å kontakterna,gör rent och kolla ifall det hjälper
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm-södra sidan
    Inlägg
    24
    Skulle nog köra en längre sväng för att kolla så termostaten öppnar ordentligt. Toppen kan vara skev och jag vet inte hur många toppar jag planat till gamla 900. Är som sagt ganska kass på nya bilar men har den gått varmt och det är naturligtvis aluminium topp så lär den inte vara plan länge. Sen vad händer när du öppnar expansionskärlet när bilen är kall? Sjunker nivån?
    Saab 9-3 2008 kombi "jetblack" B207

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    ok ska kolla givaren också. vattnet ligger kvar i samma nivå sen jag fylde på nu men som sagt inte åkt mer än nån km.. hm men tror du mer på vind topp än packning?.. är de nått dyrt o plana den??

    - - - Uppdaterad - - -

    ps den stiger ej högt i temp då jag köde tio mil hem

  11. #11
    Du skriver i den här tråden att bilen går bra, i en annan tråd att den går dåligt.

    Om packningen är paj ska toppen planas innan den monteras.

    Börja med att ta reda på vad problemet är, sen börjar du fundera på vilka åtgärder som ska vidtagas.
    Signaturlös

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    kollade toppar och de ligger mellan 1400-4000kr. inte helt dödligt men onödigt om planing el packning räcker

    - - - Uppdaterad - - -

    ja skriver i olika trådar ja. i denna är det om toppen. i andra va frågan om luft o filter inte om toppen va kass

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Det kan vara glapp i givaren eller ärg å kontakterna,gör rent och kolla ifall det hjälper
    Tycker jag oxå.

    Alla kärl har flåttör som i ditt fall tappar kontakt,eller kärvar och du har ingen fel på toppen, enligt mig. De är helt andra symptom och vatten försvinner hela tiden...
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Sitter det motorvärmare på bilen kan det vara en kandidat till litet läckage över tid. Att det är majonnäs på oljestickan kan bero på att bilen körts korta sträckor el stått längre tid innan användande. Ställ bilen plant och låt den gå på tomgång och bli riktigt varm. Kokar den inte el börja trycka ut vatten ur expansionskärlet så är toppen/packning ok. Som tidigare skrivit kör en längre sträcka så allt blir genomvarmt (stadstrafik) tex.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    hejsan. tack för alla svar. har kört en hel del nu och den säger vatten helatiden men allt vatten är kvar o temp normal så det är helt lugnt. ska ta o fixa avkännaren så är det bara o se glad ut o köra. då kan man återgå till min andra tråd om turbo luft o steg

Liknande ämnen

  1. Saab turbo försvinner vatten!!!!
    Av rigde79 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 10:24
  2. vatten försvinner från 900 v6
    Av 147 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 14:39
  3. Vatten försvinner ur expansionskärlet
    Av fabbebock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 16:29
  4. 9-5 2.3t försvinner vatten?
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •