Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ACC Strul 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    37

    ACC Strul 9-5

    Har haft problem med min AC då den inte kylt ordentligt. Lämnade in den på kostnadsförslag för att få reda på vad som gått fel. De provtrykte systemet och fyllde på gas med spårvätska för att hitta läckage. Vad de kom fram till var att man inte kunde hitta något fel utan att det bara saknades gas. Fungerar nu och har gjort så ett par veckor, men det verkar märligt att det har läckt ut gas utan att det finns en läcka? Någon som varit med om något liknande?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: ACC Strul 9-5

    Citat Ursprungligen postat av tompa_
    Har haft problem med min AC då den inte kylt ordentligt. Lämnade in den på kostnadsförslag för att få reda på vad som gått fel. De provtrykte systemet och fyllde på gas med spårvätska för att hitta läckage. Vad de kom fram till var att man inte kunde hitta något fel utan att det bara saknades gas. Fungerar nu och har gjort så ett par veckor, men det verkar märligt att det har läckt ut gas utan att det finns en läcka? Någon som varit med om något liknande?
    Den kan läcka vid kompressorn om man inte vispar runt oljan i AC:n med jämna mellanrum. Har bilen varit stående, gått i ECON-läge eller haft kompressorn urkopplad en längre period?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    37
    Ja den har stått avställd 5 månader innan jag köpte den.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av tompa_
    Ja den har stått avställd 5 månader innan jag köpte den.
    Ok, troligen förklaringen. Oljan har hunnit försvinna så att gasen kunnat smita ut.
    9000 CS 2.0t -97
    96 V4 -75B

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    25

    Re: ACC Strul 9-5

    Citat Ursprungligen postat av tompa_
    Har haft problem med min AC då den inte kylt ordentligt. Lämnade in den på kostnadsförslag för att få reda på vad som gått fel. De provtrykte systemet och fyllde på gas med spårvätska för att hitta läckage. Vad de kom fram till var att man inte kunde hitta något fel utan att det bara saknades gas. Fungerar nu och har gjort så ett par veckor, men det verkar märligt att det har läckt ut gas utan att det finns en läcka? Någon som varit med om något liknande?

    Jag är lite nyfiken på vad det kostade att få den provtryckt och påfylld med gas, tycker nämligen min ACC inte ger ifrån sig så kall luft som den borde.

    Kanske beror på att man är extremt varmblodad och lättsvettad vad vet jag
    Bilen jag äger är en Saab 9-5 2.0t av 99 årsmodell. Olja byter jag var 2k mil, knappt det. Struntar i den totalt då jag VILL ha en ny bil men den bara går och går...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    En AC ska inte läcka och definitivt inte på 5 månader.

    Saknas gas finns det en läcka, så enkelt är det. Sen kan det vara en mycket superjätteliten läcka men det är en läcka.

    Vi brukar förutsatt att vi inte hittar läckan direkt, fylla på spårmedel samt gas (ej köldmedie) så får kunden köra med det i en vecka 10 dagar sisådär. Då hittar man läckan kan jag garantera.

    Mán får inte fylla på gas om man inte hittat och reparerat läckan.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    37

    Re: ACC Strul 9-5

    Citat Ursprungligen postat av nekkid
    Citat Ursprungligen postat av tompa_
    Har haft problem med min AC då den inte kylt ordentligt. Lämnade in den på kostnadsförslag för att få reda på vad som gått fel. De provtrykte systemet och fyllde på gas med spårvätska för att hitta läckage. Vad de kom fram till var att man inte kunde hitta något fel utan att det bara saknades gas. Fungerar nu och har gjort så ett par veckor, men det verkar märligt att det har läckt ut gas utan att det finns en läcka? Någon som varit med om något liknande?

    Jag är lite nyfiken på vad det kostade att få den provtryckt och påfylld med gas, tycker nämligen min ACC inte ger ifrån sig så kall luft som den borde.

    Kanske beror på att man är extremt varmblodad och lättsvettad vad vet jag :)
    Det kostade ca 1500 för mig att fixa detta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •