Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hämta oljetemp vid urtappningshålet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251

    Hämta oljetemp vid urtappningshålet?

    Tänkte monterna en oljetempmätare i 9-5'an.

    Kan jag köpa en givare här, och bara ersätta den "riktiga" pluggen med?

    http://www.wiseunits.com/cubecart/in...shlogger)'

    Lite orolig för att den blir sliten efter 10 oljebyten... Kan man använda original kopparpackning på denna?

    Och sist men inte minst, vilken dimension ska jag beställa? (Saab 9-5 2.0t -00)


    Hoppas någon kan reda ut detta för mig...

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Har för mig att t ex VDO sätter givaren för oljetemp på samma ställe som original oljetrycksgivare sitter, d v s den nya givaren är kombinerad.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Nu är jag inte med riktigt...

    Dom på sidan som jag skrev i det första inlägget är väl inga kombi-givare iaf? Meningen är väl att jag ska kunna köpa en sån (M14x1.5 säger WIS att det ska vara), och byta ut ordinarie urtappningsplugg mot denna...

    Jag får inte in oljetrycksgivaren och det där i bilden riktigt...


    Kom på en sak till... Ska man ha lång eller kort mätkropp? (6mm eller 9 mm?) Eller rentav "vinklad, Instickslängd: 29 mm", som inte säger mig så mycket...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Såg att Speedparts hade VDO oljetempmätare på sin "reasida":http://www.speedparts.se/sale/index.shtml för 365:- inkl givare.
    Framgår inte om det är givare passande till 9-5 eller andra modeller.
    Släng iväg ett mail & fråga, ibland får man ju svar direkt vid de mest häpnadsväckande tidpunkter.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801
    Har svårt för att tro att oljetempen tas från samma ställe som oljetryckssignalen. De två uttag som sitter på oljetrycksgivaren är till själva mätarn och originallampan.

    Jag har köpt 9mm oljetempgivare men det känns inte helt övertygande att sätta den i oljetråget då den har väldigt få gängvarv jämfört med avtappningspluggen. Jag tror dock den sitter där ändå(provade på ett löst tråg) men kanske måste använda en ngt tunnare packning. Jag undrar dock hur den där 29mm-modellen ser ut.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Har svårt för att tro att oljetempen tas från samma ställe som oljetryckssignalen. De två uttag som sitter på oljetrycksgivaren är till själva mätarn och originallampan.

    Jag har köpt 9mm oljetempgivare men det känns inte helt övertygande att sätta den i oljetråget då den har väldigt få gängvarv jämfört med avtappningspluggen. Jag tror dock den sitter där ändå(provade på ett löst tråg) men kanske måste använda en ngt tunnare packning. Jag undrar dock hur den där 29mm-modellen ser ut.
    Tja!

    Du vill ju INTE kolla tempen på oljan där den är svalast.. Där den är hetast är där du vill mäta. Jag vet inte om du har oljekyl med före den vill man ha givaren, inte efter.

    MVH

    Daniel

  7. #7
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Såg att Speedparts hade VDO oljetempmätare på sin "reasida":http://www.speedparts.se/sale/index.shtml för 365:- inkl givare.
    Framgår inte om det är givare passande till 9-5 eller andra modeller.
    Släng iväg ett mail & fråga, ibland får man ju svar direkt vid de mest häpnadsväckande tidpunkter.
    Det finns adaptrar som man använder om givaren inte passar.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    251
    Hmm, tänkte försöka få lite klarhet i detta.

    Vill man INTE hämta temperaturen i urtappningshålet, för att oljan är som kallast där??

    Och vad för givare/adapter bör jag använda, om jag vill ha VDO?

    Det smidigaste hade ju varit en sådan som jag länkade till i mitt första inlägg, men blir den för kort/för få gängvarv?

    Vad finns det då för alternativ?

    Måste komma igång med det här nu, innan det blir för kallt ute

Liknande ämnen

  1. Iphone/Ipod hämta bildmaterial till album
    Av Cabmange i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 23:36
  2. Oljetemp?
    Av Kitte P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 15:56
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 01:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •