Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Ekonomiplåt OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Tack för snabba svar.
    Ja, det som jag körde med 1,6 mm pinne och 1,2 mm bilplåt var just punktvis med låg ström. Sedan byggde man på flera gånger allt eftersom tills svetsen var OK. Och det fungerar utomhus helt förträffligt.
    MIG/MAG med gas är ju vanligt, men jag vill slippa gasen. Hur är det med MIG/MAG med 0,9 flusstråd, har någon kört det på 0,9-1 mm bilplåt och hur gick det?

  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Flusstråd funkar ju, men det blir inte lika snyggt och inte lika lättsvetsat, gas är helt klart att föredra, men kräver ju inköp av flaska.

    Dock läste jag nån tråd på nåt forum där nån testat olika fabrikat av flusstråd och det var stor skillnad i resultat.

    Flusstråd är också dyrare, men det sparar man ju in på gasen.

    En budgetlösning är att ha kolsyra som svetsgas, firmor som fyller brandsläckare kan ofta bygga om dom till "svetsbruk" enkelt och ganska billigt.
    (Mn tar bort stigröret och monterar en kranventil)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Jag får fundera vidare på MIG, men tillsvidare kör jag med 1,6 mm pinne för det blir i alla fall någorlunda resultat. Slaggen får man ju jobba lite med, men resultatet håller i alla fall ihop och förlänger livslängden på OG:n.

  4. #24
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Svetsade dit en katalysator på min downpipe i helgen som var, allt i rostfritt gjort med 1,6mm pinne, körde med cirka 35A på maskinen. Återstår att se om det håller tätt, men jag tycker det ser helt ok ut.

    Har använt mig av metoden jag nämnde tidigare, få lite värme i materialet & pinnen för att sedan "punkta" runt hela vägen.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Ekonomiplåt till Saab 99
    Av _Tegel_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-05-11, 08:47
  2. Ekonomiplåt OG900
    Av Procedomani i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •