Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Ekonomiplåt OG9-5

  1. #1
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    6593

    Ekonomiplåt OG9-5

    Finns det något ställe som säljer ekonomiplåt till 9-5? behöver fixa mina hjulhus bak,
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    304
    Medlem#
    9591
    har ställt samma fråga utan svar jag oxå,har även sökt på nätet men ej hittat
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  3. #3
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    6593
    konstigt. dom är ju gamla bilarna
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 077
    Medlem#
    4097
    Måste ju finnas hundben att köpa?
    Man får väl köpa en original del och kapa ur det man behöver.
    Är den så dyr?

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  5. #5
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 473
    Medlem#
    6593
    går det att köpa orginal då?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 293
    Medlem#
    7182
    Hela yttre bakflyglar finns och köpa, dvs typ all ytterplåt bakom bakdörren, men det kostar ju några tusen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    304
    Medlem#
    9591
    lite väl dyrt om man behöver typ 5 cm till hunben o köpa en hel bakskärm.personligen skulle jag även vilja byta en liten bit av tröskeln mot hundben,märkligt att ekonomiplåt ej finns
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    155
    Medlem#
    -

    Ekonomiplåt till OG9-5

    I samband med att jag nyligen bytte "fjäderbenen" i bak noterade jag att det var påbörjan till behov av kommande handfast arbete med plåten innanför bägge hjulhusen. Därför behöver jag svar från kunniga personer i klubben om var jag kan få tag på ekonomiplåt eller kanske hela hjulhusbaljor till bilen. Det verkar vara si och så med plåt från skrotarna.
    Tidigare hade både Mekonomen och Microbildelar m.fl. ekonomiplåt till SAAB och Volvo bland annat. Men, idag verkar det vara värre. Hjälp och bra tips i frågan tas därför emot tacksamt.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915
    Ekonomiplåt till moderna bilar är en utdöende marknad. Förutom ren originalplåt så är väl repbiten för hundbenet det enda som finns. Har sett att nån engelsk firma salufört skärmkanter också men det verkar vara på hantverksbasis och tar slut fort. De inre hjulhusen som rostar på dessa finns som originaldel till åtm en sida men de är dyra. 4-5000kr st. Det är ganska plant där så de flesta klipper nog bara slätplåt och lägger in.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    155
    Medlem#
    -
    Kanon, tack för snabbt svar .
    Nästa problem: Jag kan inte hitta plåttjocklek för hjulhuset i WIS.
    Jag tänkte mig 0,9 eller 1 mm.
    Vad brukar ni andra använda??

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ekonomiplåt till moderna bilar är en utdöende marknad. Förutom ren originalplåt så är väl repbiten för hundbenet det enda som finns. Har sett att nån engelsk firma salufört skärmkanter också men det verkar vara på hantverksbasis och tar slut fort. De inre hjulhusen som rostar på dessa finns som originaldel till åtm en sida men de är dyra. 4-5000kr st. Det är ganska plant där så de flesta klipper nog bara slätplåt och lägger in.
    Finns ju för hela yttre hjulhus nu hos maptun å etc

    Inre finns hos Orio men kostar 6000kr + moms. 2000kr i usa ink skatt
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915
    Ja jag ser nu att även skärmkanten till 9-5 finns hos klokkerholm men den hjälper ju föga om det är hål i själva hjulhuset in mot skuffen för det var där ts menade antar jag? Där räcker det utmärkt med vanlig karosseriplåt som brukar ligga på 0.9 eller liknande. 1mm är nog överkurs även om det såklart fungerar om man har tillgång till det.

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 154
    Medlem#
    12120
    Är inte 0,7mm vanligast ? ..men ju tjockare desto bättre kan man ju tycka, den blir ju dock märkbart mer svårformad då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    155
    Medlem#
    -
    Det är så klart enklare med 0,7 mm plåt, men jag har för mig att det har varit 0,9 - 1 mm vid tillverkning. Men, precis som jag skrev tidigare så har jag inte lyckats hitta information om detta i WIS. Är det inga som har jobbat i tillverkningen på SAAB eller liknande som vi har i klubben som kan svara på detta?

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915
    0.9mm är nog det mest brukliga om man håller på i efterhand. Kanske är tunnare original men 0.7mm plåt är ju träligare att svetsa. Tunt mot tunt kräver fina fogar med delikata spalter.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    155
    Medlem#
    -
    Tidigare har jag svetsat med 1,6 mm pinne i 1,2 mm bilplåt med hjälpligt resultat (inget konstverk, men helt svetsat och tätt. Har någon av er andra svetsat 0,9 mm med pinne med hyfsat resultat eller kör ni bara MIG?

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 154
    Medlem#
    12120
    Skulle aldrig försöka med pinne på plåt, det klart det GÅR men det är enklare och bättre med mig/mag.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    155
    Medlem#
    -
    Problemet för mig just nu är att jag blev av med min mekarplats inomhus, varför jag tänkte mer på pinnsvetsning tillsvidare i väntan på ny garageplats.
    Hur fungerar det med MIG/MAG ute? Ett alternativ skulle väl vara MIG med flusstråd, men det har jag inte testat att hur det fungerar. Vad har ni andra för erfarenhet av svetsning utomhus och resultat av svetsning ute?

  19. #19
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    564
    Medlem#
    10483
    Personligen föredrar jag MMA (pinne) framför MIG med flusstråd. Nu är jag långt ifrån något svetsproffs, men personligen brukar jag "punkta" hela sträckan som ska svetsa för att undvika att det blir för varmt. Har funkat bra på avgassystem i både rostfritt och stål, hur det är att svetsa i bilplåt vågar jag inte svara på. Men med tillräckligt smal pinne och låg ström så borde det funka tycker jag.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 154
    Medlem#
    12120
    Jag migsvetsar (mag egentligen då) med gas utomhus, det går bra så länge det inte blåser, ibland har jag ställt en skottkärra på sidan som vindskydd, men det går oftast bra utan, min infart ligger hyfsat i lä för det mesta.

    Att punkta bilplåt tätare och tätare är väl så man "ska" göra, iaf har jag lärt mej det så (för att plåten inte ska slå sej), men det tar ju gaska lång tid så oftast svetsar jag korta bitar istället
    och flyttar mej så det hinner kallna.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Ekonomiplåt till Saab 99
    Av _Tegel_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-05-11, 08:47
  2. Ekonomiplåt OG900
    Av Procedomani i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •