Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 går väldigt ryckigt och vibrerar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -

    9-5 går väldigt ryckigt och vibrerar

    Hej!

    Jag har under en länge tid haft ett problem med min Saab 9-5 årsm.- 99. Nu vänder jag mig till er där ute och hoppas på att få bukt med detta!

    Problem

    Sedan ungefär 2-3 månader tillbaka har jag märkt tydliga ryckningar i framvagnen. Det händer oftast direkt från start eller vid låga varvtal 2000-3000 rpm. Te.x efter pådrag efter trafiksignal. Desto mer jag gasar desto mer vibrerar/rycker det och bilen klarar inte att passera 40-50 km/h. Detta kan pågå allt från 20 sek till flera minuter tills allt bara "släpper" och bilen går kanon igen. Efter körning kan det lukta en aning bränt vid frambromsarna. Jag vill understryka att det vibrerar rejält då jag nästan blir lite rädd att vistas i trafik. Det har dock hänt en gång under färd på motorväg att jag märkte att när jag skulle gasa upp i hasttighet för att passera en bil så gick det knappt att accelerera. Jag tog närmaste avfart och märke även här att bilen vibrerade när jag närmade lägre hastighet.

    Vad beror detta på?

    Vad jag själv har försökt googla mig till samt felsökt så tror jag att det kan vara bromscylindern i bromsoken som kärvar. Jag vill tillägga att jag monterade nya skivor samt belägg fram på bilen från Maptun i hopp om att lösa problemet för ca 3 veckor sedan. Jag vill inte påstå att problemet är löst men har kanske minskat en aning. Jag har dock upplevt samma symptom två gånger efter bromsbytet.

    Vid bromsbytet smörjde jag även upp glidbultarna ordentligt, filade bort ytrost från bromoksbygeln samt smörjde in bromsbeläggen med kopparpasta vid kontakytorna. Dock har jag inte kollat hur bromscylindern ser ut än. Jag har dock haft tankarna att köpa bromscylinderfett och ta en titt under damasken för att smörja upp och se om det löser problemet.

    Vad tror du?

    Detta är som sagt endast min hypotes och jag kan ha helt fel. Om du har upplevt liknande problem eller kan tänkas veta vad som orsakar dessa plötsliga vibrationer så får du gärna kommentera nedan!
    Jag uppskattar alla svar.

    Om det inte blir löst för det bli att felsöka på bilfirma.

    Info om bilen


    Saab 9-5 årsmodell -99
    Full servicebok
    Nyligen servad i december hos verkstad

    Mvh Tobias

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Lägg handen mot fälgarna efter körning. Är fälgarna varma? Med lättmetallfälgar känner man direkt om bromsarna ligger på. Ibland kan man nästan bränna sig på fälgarna.
    Om bromsarna är friska så ska fälgarna vara näst intill iskalla efter normal körning. Med hård körstil och mycket inbromsningar så kan det bli lite ljummet ändå.

    Jag renoverade mina framok och det höll 2 år sedan köpte jag nya ok.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-03-14 klockan 22:41.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag ska prova att kolla det. Dock vet jag inte om bromsarna hinner alstra så mycket värme när det väl börjar vibrera. Efter "vanlig" körning är fälgarna inte varma.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Snurrade du inte på kolvarna i oken när du bytte skivor + belägg?

    Då vet du ju om du har problem med kolvar som rör sig dåligt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Snurrade du inte på kolvarna i oken när du bytte skivor + belägg?

    Då vet du ju om du har problem med kolvar som rör sig dåligt.
    Vad menar du med "snurrade"? Jag tryckte tillbaka cylindern för att få av oket helt enkelt.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej, om det är så att när det inträffar och du ej kan komma upp i fart mer än 40-50 så ligger nog problemet i motorn, i och med att den rycker o sånt också...tändstift, tändkablar/kasset, lmm, spridare! Kan va något o kolla upp.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av sonnysonny Visa inlägg
    Hej, om det är så att när det inträffar och du ej kan komma upp i fart mer än 40-50 så ligger nog problemet i motorn, i och med att den rycker o sånt också...tändstift, tändkablar/kasset, lmm, spridare! Kan va något o kolla upp.
    Okej. Upplevelsen är den samma som att någon trycker på bromsarna och sedan bara släpper. Eftersom att bromsarna luktar varma så trodde jag att det berodde på oken. Men jag får prova kolla alla slangar, tändstift osv. Blir i så fall att felsöka på verkstad.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag har läst vidare och det verkar vara ett vanligt problem när bilen tappar orken vid gaspådrag kan vara stift, tändkasset, bensinpump eller spjällhuset. Någon som har erfarenhet av att byta detta och upplever någon skillnad?

Liknande ämnen

  1. ryckigt
    Av juniormannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 23:34
  2. 95:an går mkt ryckigt
    Av albini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:17
  3. Går ryckigt?
    Av fall3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 21:45
  4. 900 OG Går ryckigt !
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •