Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skadad tändkassett... saab 9-3og T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19

    Skadad tändkassett... saab 9-3og T5

    Hej!

    Idag skulle jag byta mina tändstift på bilen eftersom deras dagar börjar vara räknade, men när jag tar bort tändkassetten och tittar på tändspolarna så ser dom helt deformerade ut, som att det blivit på tok för varmt och det smällt, nu till min fråga, måste tändkassetten bytas ut eller funkar det att köra med den som den är?

    Kan tillägga att bilen har småryckt och hackat vid hårda accerlerationer, något jag trodde berodde på tändstiften...

    Skulle vara schyst att få något utlåtande hur jag ska göra med TK då dom tyvärr inte är gratis hos saab...

    Trevlig helg!

    BILD: http://www.ladda-upp.se/bilder/qdqpkhlojfh/

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 118
    Tryck tebax den och pröva. Då får du ju veta om det var den eller stiften som ryckte. Så hade jag gjort.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Dåliga eller fel typ av tändstift kan säkert göra att DIn går varmare, ser inge bra ut hur som helst.

    Jag hade provkört med nya stift, men köpt en annan och lagt i bagaget....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    Men då gör jag så att jag provar montera dit dom nya stiften och ser hur bilen går och hoppas det blir bättre. Men som joH900 säger känns det ju inte helt fel att ha en extra TK i bagaget då den som sitter där nu verkar ha fått sig en omgång av något...

    Vågar man satsa på en begad TK eller är det att köpa nytt som gäller, dom är ju inte direkt gratis hos saab...

    Är nog inte fel tändstift då jag alltid kört på NGK BCPR7ES-11 dom få gånger jag bytt, hur som helst känns det riktigt mysko att TK:n ser ut som den gör...

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Det är rätt stift på en bil med T5 och turbo, kan helt enkelt va en DI som är kass å på väg å ge sig.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    En liten uppdatering, har varit ut och bytt stift idag, men så tusan heller att det vart någon skillnad... Bilen forsätter med att överladda ibland när man accelererar hårt... (går in på mer än halva röda på laddrycksmätaren) kan tilläggas att mig veterligen är bilen org. dvs, den har inget trim.

    Bilen är en 9-3 2,0T 185hk.

    Känner mig själv lite klyven att det ska vara TK:n ändå, eftersom turbon verkar överladda och ha ett svajade laddtryck ibland. Men ska lägga in ett byte av den ändå de närmaste dagarna då det ändå ser ut att ha fått lite stryk.

    Det som är åtgärad på bilen nu är
    *Tändstift
    *Bränslefilter
    *Luftfilter
    *kontrollerat samt bytt ut vacuumslangar
    *Bytt ut dumpventilen
    *Samt att bilen felsökes hos aukt. saab och dom smorde upp WG-armen då den tydligen kärvade, men utan resultat...

    Det kan inte vara så att magnetventilen eller mapsensorn håller på att säga upp?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Magnetventilen håller inte för evigt och den kan bete sig som du beskriver om den fungerar dåligt, har själv erfarenhet av detta.

    Jörgen B

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    Tänkte bara göra en snabb uppdatering; idag var jag på bilskroten och fyndade en magnetventil för 50 kr, och gissa vad, bilen vart som en helt ny bil! Svarar bättre på gaspådrag, mindre nervös vid accelerationer och framför allt den har slutat rycka och laddar jämt och fint vid gaspådrag!! Vill tacka alla som hjälp mig!

Liknande ämnen

  1. Är du också Saab-skadad?
    Av Andreas_W i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 23:57
  2. Skadad gänga (hjulbult) - kan saab ha gjort detta?
    Av Matrix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •