Hej,
Har velat fram och tillbaka om att starta projekttråd eller inte men nu när det börjar hända grejer så kände jag varför inte.
Sååååå
I mitten av Juli 2013 köptes en 9000 2.0t med 34400 mil på mätaren.
Redan utrustad med JT 3", något steg ett/två program, bilstein dämpare och kapade H&R fjädrar, iaf fram.
På det var det kraftiga vibrationer vid acceleration på tvåan. Förra ägarn sa att det försvann med vinterdäcken. Testet med de däcken dagen efter visade att det var en lögn, men mer om det senare.
Så här såg den ut då.
Bilen köptes utan radio, och det tog väl ungefär 1,5 dygn innan man tröttna så åkte till netonnet och köpte deras billigaste pioneer med BT.
Mycket ville ha mer och bas är ju rätt schysst att ha så tog tag i saken och byggde mig en baslåda med en kompis ett par kvällar efter jobben.
Väldigt mycket för liten volym men det får duga. Platsbyggd också, ville inte ha någon bjässe mitt i.
Glipan mot bakluckan fixades senare till.
Effektmässigt då?
Jo, inte kunde man hålla fingrarna i styr där inte. 5 veckor efter inköp la jag i en etanolmapp med ~1,2 bar i ladd.
Höll på å leka lite med den och kallstartsmapparna och helt plötsligt gick han nästan som pappas biopower.
Magnetventilen var från början lite knasig. Gjorde rent den och då fungerade den nästintill perfekt. Men bara för sakens skulle hängde jag i T7 MV och bytte spridare till 875cc och drog upp laddet till 1,35bar.
Sen skulle bilen besiktigas. Gick ju åt helvete med lambda på 1,27. Gick över avgassystemet och bytte dåliga delar och helsvetsade alla 38 skarvar som JT verkar vilja ha.
Katten klarade gränsvärderna precis på besiktningen. Inte undra på när den ser ut så här
Mycket annat hände under sommaren. Många träffar och sammankomster.
Körde lite släp åt kompisar också.
Lite andra händelser också..
Tog tillfälle i akt och rasa växellådan, eller diffen snarare sagt, och fick tag i en 45 låda och slängde dit.
Bytte motor i en subaru
Och plocka ur motorn ur linguas 9-3 SS
Lackade ur totalt på allt hoppande med bilen på tvåans växel runt 40 km/h också så bytte de två nedre motorkuddarna också:
Och nu är vi ungefär där vi är idag. Nästan..
/Magnus Ljugnhorn