Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Hög bensinförbrukning OG9-5 2,3t Aut

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412

    Hög bensinförbrukning OG9-5 2,3t Aut

    Ok att bilen vi har är törstig inne i stan, ok att denna modell är ett bensinslukande monster och ok
    att bilen väger som en stridsvagn från 1942.

    Men är det rimligt att anta att bilen drar 19L/100Km?
    Är det rimligt att bilen kan rulla ca: 320km på en tank, kanske 370 km om man har tur.

    Vad isåfall är det som felar?

    - bensinfilter som läcker?
    - läckage i motorrummet
    - fel på den uppgraderade VHV?
    - övrigt?

    Inte ens när jag hade en annan 9-5 av faktiskt samma årsmodell med automatlåda i staden jag bor drog den så mycket.
    Då var det vinterdäck med takbox monterat liksom nu.

    Jag är lite nyfiken på om andra har liknande symtom.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Det är klart att det är orimligt.
    Den drar ungefär dubbelt så mycket som en normal bensindriven Saab.

    Att modellen är ett bensinslukande monster vill jag inte hålla med om. Vad jämför du med egentligen? En moped?
    Jämför med liknande modeller från samma period. Saab är inte onormalt törstiga och ofta till och med bättre än konkurrenterna.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    bara att googla.
    http://www.gp.se/motor/tester/1.3798...rstig-saab-9-5
    https://www.google.se/search?q=saab+...sm=91&ie=UTF-8

    Fast nu var det ju inte mopeder jag jämförde, jag gjorde inte ens någon direkt jämförelse.
    * jag gick tillbaka till min egen bil som jag ägde mellan åren 2005-2009 (Saab 9-5, 2000, 2.0t, automatlåda)
    Inte ens den drog så mycket.
    Hade du läst lite bättre så hade du upptäckt att jag faktiskt gjorde en snabb jämförelse med min dåvarande bil (se ovan*)

    bilen är känd för att drar mycket men så här mycket är lite att ta i trots att vi är lätt på gaspedalen.

    Så åter till sakfrågan.

    Kan vinterväglag, takbox göra att den drar så pass mycket som den gör i stadstrafik?
    Om inte. vad kan man kontrollera?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-03 klockan 12:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 797
    Medlem#
    4458
    Automaterna är visserligen rätt mycket törstigare än manuella, men det verkar ändå lite väl mycket. Var din gamla bil också en automat?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Poker Visa inlägg
    Hade du läst lite bättre så hade du upptäckt att jag faktiskt gjorde en snabb jämförelse med min dåvarande bil (se ovan*)
    Det är säkert samma motor i din nya och gamla. Din nya är det ju solklart fel på. Klart att motorer kan dra mycket om dom inte fungerar som dom ska.

    En annan jämförelse:
    Volvo V70 T6 - 1,12 liter per mil
    Saab 9-5 Aero - 0,88 liter per mil

    Jag störde mig bara på att du skrev "ok att denna modell är ett bensinslukande monster"

    Att det är fel på just din bil, betyder inte att det är modellen som är problemet. Fixa din bil, så kanske du blir nöjd med förbrukningen sedan.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Får väl åka ngnstans där de kan kolla efter eventuella felkoder. Korta stadskörningar denna tid på året kan kosta uppåt +40% med automat jämfört med manuell. Motorvärmare gör också mindre skillnad på en gammal automat (jämfört med manuell) eftersom mkt av extraförbrukningen går åt till seg växellådsolja, och den blir ju inte märkbart varmare av motorvärmare.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    De klassiska svaren när det frågas om hög förbrukning brukar vara luftläckage, syresensor eller luftmassamätare.
    Det finns andra saker som kan ligga bakom också, men dessa tre är det första du bör titta på.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Automaterna är visserligen rätt mycket törstigare än manuella, men det verkar ändå lite väl mycket. Var din gamla bil också en automat?
    Same shit

    Förvisso är denna en 2.3T med chip men med eller utan chip ska inte spela ngn roll.
    Jag har faktiskt tänkt tanken att det RINNER ut soppa. via soppafiltret?
    bensinfiltret sitter ju på höger sida, strax framför höger bakdäck där vi har känt en svag aning av bensindoft.
    Men färddatorn säger ju 19L/100Km så vettefan vad det kan vara.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Färddatorn har inte en aning om det läcker någonstans. Står det 19L per 100km i färddatorn, så har det bränslet passerat genom spridarna och in i motorn. Förbrukningen räknas nämligen ut baserat på spridarnas öppningstid.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Precis, så är det.

    Det luktar ju latent bensin i området där VHV sitter.

    - - - Uppdaterad - - -

    alright..
    Now we talking.

    När du skriver dessa saker så lyser ibland motorlampan och när felkoden skulle läsas av (mekaren raderade felkoden totalt) så sa han
    att det är för mager blandning! Det kan finnas en koppling till den höga bränsleförbrukningen.

    Han rekommenderade mig att spruta läckspray men han påpekade att hålet kan vara extremt litet.
    Jag har bytt lite slangar som går från VHV vid torpedväggen fram till framkant på motorn.
    Men det är ju svårt att lokalisera exakt vad eller vilka slangar som kan läcka.

    Syresensor och LMM? hur kontrollerar man att dessa fungerar som de ska?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Funderar lite på om det inte är lambdasonderna som felar.

    Lätt och byta hur som helst men en kostnad på ca: 1500 kr för att "kolla" om det hjälpte.

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Poker Visa inlägg
    Det luktar ju latent bensin i området där VHV sitter.
    Det är inte från bränsleavdunstningssystemet då? På tankventilationen sitter ett kolfilter som suger åt sig bränsleångor så de inte släpps ut i atmosfären. När man sedan kör med bilen så är det lite ventiler som kopplar om så att kolfiltret sugs ur av motorns vakuum när det behövs. Kanske någon av de slangarna har lossnat? Kolla på baksidan av spjällhuset! Om den slangen är lös så drar motorn in extra luft där som gör att den går magert.

    Lambdasond är också ganska rimligt fel. En gammal lambdasond brukar ge mager signal, vilket gör att motorstyrsystemet luras till att spruta in mycket mer bränsle än vad som egentligen behövs.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Ska kolla detta men lite bilder på var detta sitter vore kanon. eller vägledning.

    Lambda: man byter bägge två mao? inget före eller efter katalysatorn?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-03 klockan 12:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Det sitter bara en enda slang på baksidan av spjällhuset har jag för mig. Den är till bränsleavdunstningssystemet. Om du följer den så hittar du ett T-kors och en magnetventil. Slangen på andra sidan magnetventilen leder till kolkanistret.

    Den bakre lambdasensorn är bara för att diagnostisera katalysatorns funktion. Det är den främre som bestämmer bränsleblandningen så det är den du ska sikta in dig på.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-03 klockan 12:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Ok, ska byta bränslefiltret som är köpt sen innan och ska kolla upp detta noggrant, tyvärr hinner jag inte få hem lambdasonden då mekonomen vill allt från 1500-3000kr
    Det är alltså före katalysatorn mao där du skriver främre? Den man ser lite till höger om turbon?

    Det finns inte bara en utan 20 olika sorter.
    http://www.bildelaronline24.se/saab/...148/lambdasond
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-03 klockan 12:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Poker Visa inlägg
    Det är alltså före katalysatorn mao där du skriver främre? Den man ser lite till höger om turbon?
    Helt rätt.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Då blir det till att beställa en sådan från länken.

    500 kr är ju inga pengar fast nu märket heter denso.

    Tack för hjälpen
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-03 klockan 12:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Nope. jag går BET.

    Försöker beställa men det verkar finnas en hel del olika.
    vilken lambda ska jag ha till min bil? främre/före katalysatorn
    Det är en 2.3t, 170hk, B235E motortyp, automat, kombi av 2000, tillverkad 1999-06

    Vilket artikelnummer är det på denna
    Det finns bl.a. 0258006174 men den går till en b205e motor.

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Det är samma syresensor i B205E och B235E. Det är faktiskt väldigt få saker som skiljer de motorerna. Kolvar, vevstakar och vevaxel, annars är väl allt i princip identiskt?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    412
    Kruxet är att jag får olika artikelnummer på lambdasensorn.

    När jag går in på mekonomen och knappar in mitt regnummer finns denna att välja på.

    0 258 986 505
    http://www.mekonomen.se/bil/reservde...-ps898a45626sv
    1456 kr på mekonomen

    691.98 kr på bildelaronline24.se
    http://www.bildelaronline24.se/bosch/1149529



    På mekonomens webbplats skriver dom : Produkten är anpassad för vald bilmodell för 0 258 986505


    När jag sedan ställer en fråga till chatten på bildelaronline24.se dröjer det ett bra tag och hon skriver "nej, delen passar INTE till din bil"

    Hon skriver istället att jag ska ha 0 258 006 174 http://www.bildelaronline24.se/bosch/1149043
    0 258 006 174 finns inte att få tag på någon svensk sida t.ex mekonomen, meca m.fl.


    Så frågan är om någon här kan hjäpa mig i frågan om det skiljer sig i kontaktanslutningen? längden på kabeln? (går väl att skarva/löda), antalet trådar? (bägge har 4 trådar)
    Kvaliteten? (är den dyrare high-end, class a, super quality?)
    Senast redigerat av Poker den 2014-03-15 klockan 15:52.

Liknande ämnen

  1. Har NG9-3 B284 hög bensinförbrukning?
    Av Trooper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 21:28
  2. Bensinförbrukning OG9-5 B235E
    Av hucki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •