Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Deiselvärmaren, hur får man loss den från torpedväggen?

  1. #1

    Deiselvärmaren, hur får man loss den från torpedväggen?

    Hej

    Gäller min SAAB 9-3 1.9TID (Z19DTH) SC -06

    Min dieselvärmare är trasig (eller fungerar dåligt rättare sagt) och jag tänkte byta "Strumpa", packningar och glödstiftet. (Detta tänkte jag göra själv)

    Förmodligen behöver jag även byta styrdonet och även nollställa för många starter av dieselvärmaren på en SAAB verkstad.

    Självaste reparationen vill jag göra själv dvs. strumpa, packningar och glödstift. Min nivå för att reparera bilar ligger lite över medel anser jag själv, jag brukar reparera det mesta själv. Men när det gäller dieselvärmaren så har jag ingen aning hur man får loss den från torpedväggen, hittar inga synliga muttrar eller skruvar (jag vill inte skruva i onödan i saker som inte har med värmaren att göra). Sitter den fasthakad i ett spår på torpedväggen? Sitter den fast med skruv/mutter? Sitter den fast från insidan av kupén dvs. bakom handskfacket? Hjälp mig!!!

    Finns det någon snäll och kunnig person som har lust att dela med sig av deras kunskaper hur man får loss värmaren från torpedväggen på bilen steg för steg? Jag har letat i forumet men ingen som nämner hur man får loss självaste dieselvärmaren...
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

  2. #2
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    159
    Det finns en genomgående skruv som ska lossas, ungefär mitt på värmaren. Sedan sitter ena sidan fast med låshakar (har för mig att det är den sidan närmast bilens högersida). Efter att du lossat skruven och hakarna ska du kunna vinkla ut och lossa värmaren, förutsatt att du lossat bränsleslang, kylslangar, avgasrör och kontakt.
    Bränsleslangen och klämma för avgasrör tas underifrån, resten ovanifrån.

    Bild och lite mer info finns här:
    http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=790031

    Du behöver en bränslekopplingstång för att få isär bränslslangen. Jag köpte en sådan här sats:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...r-3-st-191266/

    En slangklammertång för att få av vattenslangarna är också bra att ha.
    Senast redigerat av canard1971 den 2014-03-13 klockan 17:32. Anledning: TILLÄGG
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #3
    Shit asså! Det är så man blir tårögd Jag tror jag ska klara av att göra det här nu, med din beskrivning och länkarna till verktygen och sprängskissen (som är en extra bonus) bör jag garanterat få bort värmaren.

    Stort STORT TACK.
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

Liknande ämnen

  1. Läcker glykol från "någonting" som sitter mot torpedväggen?
    Av Macke3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 18:27
  2. Hur få loss bränslepump från tank på 9000CD?
    Av Bob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:27
  3. Ta loss fästplatta från medbringaren
    Av 90002.3power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 22:16
  4. Hur få loss generatorn från en 9000 CD?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •