Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: B234 kortis vs lång?

  1. #1

    B234 kortis vs lång?

    Sökte lite på ämnet men hittade inte riktigt vad jag ville ha så då starta jag ett nytt topic!

    Inom en så snar framtid som min plånbok tillåter har jag planerat att sätta ordentligt med sprätt på min gamla Kadett C, de med hjälp av en B234 motor. Men vad skiljer egentligen den äldre långa motorn från den nyare korta motorn? Har hört att kortmotorn ska vara mer stryk tålig, men vad skiljer egentligen?

    Målet är satt till 500hk++ och jag kommer nog dimensionera allt så högt jag kan. Så fort jag fått tag i ett block kommer de borras om, kanske tas upp lite i diameter också de beror på.. sense till så att alla kylningskanaler och smörjningskanaler inte är för trånga, troligen ta upp och räta ut på en del ställen också. Sen vikta och balansera allt och på med smidda kolvar, vet inte om stakarna måste bytas?

    Sen undrar jag lite över hur "feta" grejjer man behöver? När börjar man behöva porta toppen, och hur mycket? Om man kör med 2 sprut, dvs 8 spridare, så man bara har 4 igång för gatmappen hur stora ska man ha då? Nytt grenrör kommer de byggas iaf, hur är de på andra sidan med insuget? Kan ett nytt plenuminsug vara ide att snickra till? Sen eftersom jag gillar lite högre varv så kommer de troligen åka på ett MS också. Nya kammar är ganska självklart likaså större turbo och en större IC. Långt bort i drömmarna lurar nämligen 700hk...

    Tacksam för svar, mvh Johan.
    I skogen lurar en gammal bakhjulsdriven herk som ber om en stor hop vilda hästar att rita lakrits med

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Jag skulle säga B204 kort.

    Kortmotorerna pallar 500hk utan att sucka

    Toppen behöver inte heller portas, fråga Robban

    Men vid 500hk kan man ha det i tankarna, om man vill ha bra flöde.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Långt bort i drömmarna...... ?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Långt bort i drömmarna = När 500hk känns som för lite

    900 Power Så Du rekomenderar 2 liters maskinen före 2.3an? nån speciell anledning? Borde ju vara enklare att få ut effekt ur 2.3an.
    Och toppen flödar alltså tillräckligt för 500hk+... De låter ju bra
    Vad har 2 litersen för effekt orörd?
    I skogen lurar en gammal bakhjulsdriven herk som ber om en stor hop vilda hästar att rita lakrits med

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Cassius
    Långt bort i drömmarna = När 500hk känns som för lite

    900 Power Så Du rekomenderar 2 liters maskinen före 2.3an? nån speciell anledning? Borde ju vara enklare att få ut effekt ur 2.3an.
    Och toppen flödar alltså tillräckligt för 500hk+... De låter ju bra
    Vad har 2 litersen för effekt orörd?
    Därför man kan varva mer med B204an
    Blir mycket otrevliga bryteffekter i 2,3an.
    Lika enkelt att få 500hk ur en 2,0 men man får mindre vrid bara.

    Jag tror den har 185, men de får någon annan bekräfta
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Har också för mig att de är 185..

    men kan du utveckla "bryteffekter" lite? Och hur mycke mer ska 2.0an kunna varva?

    Sen kan jag ju ställa samma frågor angående 2.0an, hur stora saker ska man på med för att få ut 500hk, och om man då dimensionerar för 700+ så de enda som behövs efter de i princip är nya kammar och mer laddtryck och möjligen större spridare?

    Edit: kollade runt lite på www.fbt.se nu och de finns ju flera olika modeller av motorerna, inte nog med att de är turbo å inte utan de är olika hk inom turbo modellerna också. Vad skiljer dessa åt förutom hk antalet? Är de nått som är mer robust gjort i dom värre (troligen Aero) modellerna då?
    exempel:
    2.0T 150hk
    2.0T 185hk
    2.3T 170hk
    2.3T 200hk
    I skogen lurar en gammal bakhjulsdriven herk som ber om en stor hop vilda hästar att rita lakrits med

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Varför skulle 2,3 kort hålla bättre än 2,3 Långmotor?
    Visserligen är det lite bättre kanaler in men resten är ju knappast starkare vad jag vet..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Varför skulle 2,3 kort hålla bättre än 2,3 Långmotor?
    Visserligen är det lite bättre kanaler in men resten är ju knappast starkare vad jag vet..
    M.V.H.
    Skiljer inte kolvarna en del?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Cassius
    Har också för mig att de är 185..

    men kan du utveckla "bryteffekter" lite? Och hur mycke mer ska 2.0an kunna varva?

    Veven har 90mm i slag, och det är lite mycket när man snackar höga varvtal.

    8000rpm och mer, beror på vevstakar, kolvar, svänghjul, ventiler, tryckare, ventilfjädrar, kamaxlar, upphängningen till veven osv..

    Men 7000rpm brukar inte vara några som helst problem, sen finns de dom som varvar lika mycket med 2,3..



    Sen kan jag ju ställa samma frågor angående 2.0an, hur stora saker ska man på med för att få ut 500hk, och om man då dimensionerar för 700+ så de enda som behövs efter de i princip är nya kammar och mer laddtryck och möjligen större spridare?


    Njaa, vevstakar, kolvar, tryckare, ventilfjädrar, ventiler, kamaxlar, samt ny gördel till vevaxeln plus en massa mer, sen kan vi börja prata om 700hk.
    ? Är de nått som är mer robust gjort i dom värre (troligen Aero) modellerna då?

    Annan turbo (och spridare?) och annan programvara, ger 225hk, de motorerna heter B2*4R
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Så en 150hk 2 liters med nya stakar, kolvar, gördel, ventiler, tryckare, ventilfjädrar osv är lika lätt trimmad som en som i standard har 185hk, spridare och turbo måste ju hur som helst bytas..

    hmm känns svårt att välja nästan.. 1000 extra RPM eller mer vrid..

    Men för att gå från en sak till en annan då, var hittar man kammar, tryckare, gördlar osv till saab då? Kolvar och stakar vore bra att veta var man hittar också. Alltså, vilka bra trimfirmor finns till Saab? Gärna länkar
    I skogen lurar en gammal bakhjulsdriven herk som ber om en stor hop vilda hästar att rita lakrits med

  11. #11
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Cassius
    Så en 150hk 2 liters ....
    2.0 150hk=B205=

    2.0 154hk=B204=

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  12. #12
    aha, men 205an kom väl först i 9-3/9-5? Så tar jag en 2 liters ur en ng900 eller 9000 mellan 94 och 98 ska de vara rätt va?
    I skogen lurar en gammal bakhjulsdriven herk som ber om en stor hop vilda hästar att rita lakrits med

  13. #13
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Cassius
    Så tar jag en 2 liters ur en ng900 eller 9000 mellan 94 och 98 ska de vara rätt va?
    Japp !

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Varför skulle 2,3 kort hålla bättre än 2,3 Långmotor?
    Visserligen är det lite bättre kanaler in men resten är ju knappast starkare vad jag vet..
    M.V.H.
    Generellt får man större utböjning på veven ju längre den är. Det sägs att BMW har problem med detta i sina raka sexor av starkare typ. Kanske är detta en anledning till att man inte överladdar...då ökar ju ofta vridet och därmed flexningen av veven. Alltså klarar en V6 mer stryk än en rak sexa, men en rak sexa är helt utbalanserad och behöver ingen balansaxel. Pest eller kolera?

    Iofs har dom ju raka dieselsexor med en hel del vrid.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  15. #15
    Kom att tänka på en sak nu då jag letat lite priser..

    Vi säger att båda motor modellerna (B234 & B204, kortisar) pallar ca 500hk med orginal botten del, i alla fall 450. De utan portad topp också. 204 fixar att varva 1000RPM mer än 234an (cirkus) men 234 har mer vrid.

    Hur som helst så kommer insugstrattarna att byggas koniska och som de känns med ett spjäll per tratt och med plenumkammaren som ren tryckkammare (tror nån att detta är ren idioti så säg till, går ju alltid bygga ett vanligt plenum, detta var för att få upp gashastigheten) Jag tänkte mig 8st spridare, 4 större och 4 mindre, då använder man bara 4 vid gatkörning och alla 8 vid race(tänkte mig typ 4 org och 4st 5-600cc). Om man sedan sätter in kammen med 268 graders duration och 9,6mm lyft som jag såg på Maptun, bygger ett nytt grenrör och sätter en bra turbo på de och toppar de med hårdare ventilfjädrar och eventuellt mekaniska tryckare + en bra IC. Laddar såpass att man hamnar på ca 450-500hk. Hur stor skillnad i vrid mellan 2 liters motorn och 2,3an snackar vi om då? Är de rent _mycke_ eller är de bara vad man kan förvänta sig av 3dl mer i slagvolym?

    Mycket text, men för mig känns de ganska viktigt att veta :P
    I skogen lurar en gammal bakhjulsdriven herk som ber om en stor hop vilda hästar att rita lakrits med

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Insug är en hel vetenskap, men separata spjäll verkar overkill, ett 60mm spjäll räcker till 600hk (om inte mer)

    Ang. spridare så är jag tveksam, hur ska dom styras?

    MapTun tar överpriser köp direkt från Enem istället
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":5wqm1l3v
    Varför skulle 2,3 kort hålla bättre än 2,3 Långmotor?
    Visserligen är det lite bättre kanaler in men resten är ju knappast starkare vad jag vet..
    M.V.H.
    Skiljer inte kolvarna en del?[/quote:5wqm1l3v]

    De ser iaf likadana ut, lägre komp bara (8,5 istf 9).
    Dvs aningen djupare gryta.
    Stakar är ju samma och veven är ju knappast annan förutom lite anorlunda svarvad i transmissionsänden..
    Blocket är ju knappast tunnare, snarare tvärt om..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    900 Power: Vad sitter de för diameter på spjället i orginal på t ex en 2 liters 154 hästare då? Eller en 2.3a om du vet de...

    Hur jag tänkte att jag skulle få 8 spridare att funka var som följer: Man har en liten strömbrytare som slår av strommen till 4 av dom samt en "kran" som stoppar flödet till dom, i övrigt kör man i princip paralell kopplingar.

    Andreas De är alltså långmotorn som har lägre komp och troligen tjockare väggar?

    Lägre komp bore ju betyda att man kan ladda hårdare med 98 oktan, om man nu inte satsar på E85..

    Var ju nästan svårt de här.. blir inte lätt att bestämma sig för vilket block man ska gå på...

    Men frågan om vridet skulle jag gärna få besvarad om nån kan?
    I skogen lurar en gammal bakhjulsdriven herk som ber om en stor hop vilda hästar att rita lakrits med

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    [quote=Andreas Plars][quote="900 Power":2e1yh629]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":2e1yh629
    Varför skulle 2,3 kort hålla bättre än 2,3 Långmotor?
    Visserligen är det lite bättre kanaler in men resten är ju knappast starkare vad jag vet..
    M.V.H.
    Skiljer inte kolvarna en del?[/quote:2e1yh629]

    De ser iaf likadana ut, lägre komp bara (8,5 istf 9).
    Dvs aningen djupare gryta.
    Stakar är ju samma och veven är ju knappast annan förutom lite anorlunda svarvad i transmissionsänden..
    Blocket är ju knappast tunnare, snarare tvärt om..
    M.V.H.[/quote:2e1yh629]

    Då skiljer ju kolvarna
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Cassius
    900 Power: Vad sitter de för diameter på spjället i orginal på t ex en 2 liters 154 hästare då? Eller en 2.3a om du vet de...
    I närheten av 60mm.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Kolla kolvklassning från utsidan B234 lång
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 01:44
  2. Hur se skillnad på kolvar/stakar B234 kort vs. lång?
    Av E Larsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 02:18
  3. Längd på oljestickan till B234 lång?
    Av Ken-1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 22:36
  4. Kamdrev lång resp kortis?
    Av Aero4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 02:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •