Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ng9-3 turbomätare på max vita fältet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    ng9-3 turbomätare på max vita fältet

    Hejsan, har haft min "nya" begagnad Saab 93 2,0t sportcombi- 06 i en vecka nu. Var ute en sväng och finåkte nu ikväll, ingen racerkörning alls. När jag sedan skulle till och stänga av bilen så reagerade jag på att turbomätaren visade på max på den vita skalan, inte på det röda. Är detta normalt när man står stilla? Är lite nojig då jag redan har fått vara inne på verkstad för att byta packboxentill styrservo pumpen.

    Tack på förhand!


    Ändrat rubriken till det som tråden huvudsakligen handlar om. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-03-12 klockan 21:28. Anledning: Dåli rubrik

  2. #2
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    5132
    Antar att du menar när du bara står och tomgångsgasar? Om du kör så visar mätaren högre?

    Turbomätaren i T8 visar inte själva laddtrycket utan mängden luft som bilen begär.
    Då detta är begränsat på stillastående bil samt växel 1 så bör allt vara i sin ordning.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ja bilen står på tomgång. fast ska den verkligen visaren stå på max på det vita fältet? Sedan när jag stänger av bilen så sjunker inte visaren heller så som bensinmätaren till exempel, utan står kvar på samma nivå som när motorn var igång. Är helt ny på saab och turbo, så jag vet inte vad som är normalt. Anledningen är att man är lite nojig att det är mer fel på bilen än vad som redan är åtgärdat!

  4. #4
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    5132
    Ja det är jag rätt säker på att min gör med.
    Eftersom visaren visar begärd luftmassa och inte själva trycket, och bilen kommer inte att begära några större mängder luft när den inte har nån last.
    Du kan även testa att ge max på 1an och 2an, vill minnas att styrsystemet stryper luftmassan på dessa växlar med vilket gör att du inte heller då kommer att få visaren att gå särskilt högt.

    Om visaren står kvar i mitten eller inte har jag faktiskt inte tänkt på, det får nån annan svara på...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tack ändå! Ska väl sägas att jag har automatväxellåda. Annars så är jag sjukt nöjd över mitt köp och ångrar endast att man väntade så länge till att köpa Saab!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hejsan alla! Skulle köra min son till skolan idag, och då visar turbomätaren samma värde som igår när jag stände av bilen. sedan när man gasar iväg så sticker nålen iväg förbi det röda fältet någon centimeter, nästan så att den börjar nosa på bensinmätarfältet.detta kan ju ändå inte vara riktigt. kan det vara så att mätaren har kuggat över inne i instrumentpanelen? får nog uppsöka en saabverkstad för att kolla med dem!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452
    Det du beskriver är helt normalt. När du har belastning på maskinen så ska den glida upp mot det röda fältet. Står du på tomgång / utan växel i och "torrgasar" så ska nålen inte röra sig jättemycket, inget att oroa dig för alls, spar dina verkstadspengar!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Jo, men jag tycker det upplevs konstigt att nålen står på max utav det vita fältet när man startar motorn när den stått stilla. och sedan när man brummar iväg upp till 50km/h förbi det röda fältet och till och med 1 cm över alltså i ingenmansland. för ett par dagar sedan så visade nålen på ungerfär hälften utav det vita fältet (givetvis så åkte den ju upp och ner lite grann beroende på hur man gasade). Förhoppningsvis så är jag väl bara rädd att ha blivit lurad utav säljaren.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452
    Går den över det röda fältet så bör du nog kolla upp det.. om det inte är så att bilen är trimmad?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Det ska den inte vara vad jag vet!

  11. #11
    Om mätaren står i slutet av det vita fältet på tomgång och går in på rött, och t.o.m. utaför rött, vid körning är det något som är fel. Troligtvis har mätaren, eller styrningen av mätaren, tappat bort "noll-läget" så att hela skalan har förskjutits. Jag har hört om liknande problem tidigare men jag kan inte komma ihåg hur man fixar problemet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Jag har haft motsvarande problem, men med tempmätaren. I mitt fall hjälper det att koppla bort batteriet och göra bilen strömlös i några sekunder.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Japp, fick det tipset på verkstan oxå, körde hem och kopplade bort batteriet i några minuter sedan var felet avhjälpt!

Liknande ämnen

  1. Turbomätare
    Av Fawlty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 00:00
  2. ang saab 9-5 aero 00-, laddar bara halva oranga fältet.
    Av RickhardBLE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 19:13
  3. Död turbomätare
    Av eri223 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •