Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 9-5 3.0 TiD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Saab 9-5 3.0 TiD

    Har alltid varit smått fascinerad av denna motor. Då farsan köpte en ny 9-5 som tjänstebil 2002 försökte jag få honom att välja denna, men gammal som han var redan på den tiden så var diesel big no. Istället blev det en 2.3t.

    Har aldrig kört någon själv, men har läst tester som klagat på hög förbrukning, höga avgasutsläpp och konstig effektkurva(helt död i botten och sedan ketchupeffekt). Någon som har mer erfarenheter?

    Sedan har vi ju problemen med sjunkna cylinderfoder som verkar drabba mer eller mindre alla exemplar! Eller finns det några undantag alls? Löstes det någon gång eller gäller det alla årsmodeller? Hur kunde man misslyckas så fatalt med att konstruera en motor? Drabbas andra bilar med samma motor av samma problem, eller är det unikt för 9-5?

    Hur kunde man göra dundertabben att inte erbjuda motorn med automatlåda? Diesel och automat är ju en välkänd och uppskattad kombination. De flesta av kunderna försvann säkerligen bara av detta.

    Sedan har man ju hört rykten om prototyper som körde ifrån aero och att man därför var tvungen att sänka effekten. Någon som kan bekräfta eller döda det ryktet? När började man jobba med projektet? Vad jag förstår fanns inledningsvis inga planer alls på någon diesel i 9-5.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Det lilla jag vet om den motorn är just de sjunkna fodren. Samt att ljudet är något alldeles speciellt! Den låter som en Scania-lastbil
    Att de sen inte fanns med automat skulle jag kunna tänka mig beror på att motorn var alldeles för kraftfull för de automatare SAAB hade på hyllan.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Ja, antingen vridmomentet eller att det inte gick att få ihop utrymmet på ett bra sätt med den kombinationen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det lilla jag vet om den motorn är just de sjunkna fodren. Samt att ljudet är något alldeles speciellt! Den låter som en Scania-lastbil
    Att de sen inte fanns med automat skulle jag kunna tänka mig beror på att motorn var alldeles för kraftfull för de automatare SAAB hade på hyllan.
    Nej, den låter inte som en modern diesel direkt. Ett väldigt hårt ljud. Men det är väl också just en lätt lastbilsmotor (från Isuzu??) i grunden vad jag förstår.

    Kan inte ha sålts många i Sverige heller, men nere på kontinenten har jag sett en hel hög.

    - - - Uppdaterad - - -

    Här har ni en film som visar hur den låter. Det är verkligen mer lastbil än bil över det :P

    http://www.youtube.com/watch?v=lvoi3yKlNRY

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Utrymmet borde gått att lösa, man fick ju ner en V6 med 6-växlad automat i en ng9-3

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Jo, det är ju sant. Men samtidigt så måste ju just den kombinationen passa med sina yttre format i just det tillgängliga utrymmet. Alla prylar har ju sina egenheter i form och utstickande delar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    518
    Enligt uttalanden i en gammal Teknikens Värld så fick inte automatlådan plats (högst antagligen: för dyrt att konstruera om), pss som att man inte lyckades kombinera diesel med haldex i 9-3X. V6-dieseln var väl en tillfällig lösning, man lär ju vid det tillfället ha vetat att GM-dieslarna var på väg in.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •