Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Sommardäck 9-5

  1. #1
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172

    Sommardäck 9-5

    Börjar planera för köpet av sommardäck nu. Det ska vara 235/45-17 enligt boken. Det jag vill ha är ett däck med bra totalekonomi, bra våtegenskaper, inte spårar och låter lite i just den rangordningen. Totalekonomin är väll resultatet av livsläng, rullmotstånd och pris. Funderar på Nokian hakka black som den lokala däckhandlaren rekomenderade. Kommer det uppfylla mina krav eller finns det något bättre val?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Och JAG skulle direkt byta till 225 som är fullt tillräckligt på våra bilar och billigare.

    Michelin Primacy om din handlare kan ge dig ett bra pris.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Funkar det bra på 7,5 fälgar?
    Michelin kostade ett par hundra mindre per däck. Glömde fråga om det var primacy 3.

  4. #4
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    235-sulor kommer spåra, så mycket kan jag säga. Desto bredare desto mer spårvilliga blir dom. Däcktillverkarna tillsammans med EU har tagit fram en standard för rullmotstånd och våtegenskaper. Samma tabell som för energiåtgång du t.ex ser på nya kylskåp.
    Hakka Black har våtgrepp A, men rullmotstånd E, db 72... Michelin Primacy 3 Våt A, Rull C, db 69 . Dunlop Sport BluResponse däremot har Våt A och Rull B db 69, samma med Pirelli Cinturato P7 blue men med db 71. Ett exempel här http://infosite.se/Dack/591858/Dunlo...45%20R17%2094W
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Funkar det bra på 7,5 fälgar?
    Michelin kostade ett par hundra mindre per däck. Glömde fråga om det var primacy 3.
    Japp, drar mindre soppa och spårar mindre som sagt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    235-sulor kommer spåra, så mycket kan jag säga. Desto bredare desto mer spårvilliga blir dom. Däcktillverkarna tillsammans med EU har tagit fram en standard för rullmotstånd och våtegenskaper. Samma tabell som för energiåtgång du t.ex ser på nya kylskåp.
    Hakka Black har våtgrepp A, men rullmotstånd E, db 72... Michelin Primacy 3 Våt A, Rull C, db 69 . Dunlop Sport BluResponse däremot har Våt A och Rull B db 69, samma med Pirelli Cinturato P7 blue men med db 71. Ett exempel här http://infosite.se/Dack/591858/Dunlo...45%20R17%2094W
    Synd att dom inte märker med livslängd också. Då hade det varit lätt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hur stor skillnad kan det göra på bränsleförbrukningen mellan ett däck märkt B och E? Vad gör det i rena pengar under däckets livslängd?

  7. #7
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    När det gäller bränsleåtgång.
    Rolling resistance is the main key factor in measuring the energy efficiency of a tyre and has direct influence on the fuel consumption of a vehicle. A set of tyres of the green class "A" compared to a "G" class can reduce fuel consumption by 7,5% of a passenger car; even more for trucks.
    'D' Grading is not used in rolling resistance grading for Passenger Cars and Light Trucks while it is used for Heavy Trucks
    När det kommer till livslängd så tvistar de lärda fortfarande.. Men, och inte avsiktligt göra mer reklam än nödvändigt för Infosite, men de har något de kallar för däckbibeln.. Där kan man sysselsätta sig en stund.
    http://infosite.se/TyreBible
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  8. #8
    Du ska se till att inte köpa ett däck med tydligt pilformat mönster, eftersom såna inte funkar bra med bakvagnen på 9-5, slits fort och ojämt.

    Val av däck beror väl sen på hur du använder bilen, många däck i 45-profil är rätt avancerade högfartsdäck som skjuter lite över målet för vardagsbilisten. Jag har kört min förra bil, en V70, på Landsail LS988 (kostar 523 kr/st i den dimensionen och har rating C i rullmotstånd och B i våtgrepp) i ett par år och dom har funkat helt felfritt.
    Senast redigerat av kingback den 2014-03-12 klockan 13:24.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    När det gäller bränsleåtgång.

    När det kommer till livslängd så tvistar de lärda fortfarande.. Men, och inte avsiktligt göra mer reklam än nödvändigt för Infosite, men de har något de kallar för däckbibeln.. Där kan man sysselsätta sig en stund.
    http://infosite.se/TyreBible
    Då borde det skilja ca 1500kr mellan ett däck märkt B och ett E under däckens livslängd(4000mil).

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag har dessa i 225/40-18. Grymme nöjd! Tysta, spårar inte, suveräna vattenegenskaper, bra grepp, samt riktigt prisvärda för att vara märkesdäck i premiumklass.


    Nokian zLine 225/45 ZR17 94Y XL . 1027kr/st
    http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=R-232887

    Detta är samma däck som Hakka Black, fast billigare, då deras nordiska väggaranti (Hakka Skydd) inte ingår i zLine . Men varför betala dubbelt upp för att få med en garanti som ändå har allt för många undantag.

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Behöver ja köpa nya däck i sommar så ska ja slå till på dessa.
    http://www.bythjul.com/dack/goodyear...ce/#item=52480

    69db, A betyg i våt egenskaper, och B i bränsle ekonomi.
    Om man nu ska lita på den nya EU märkningen.

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2014-03-12 klockan 16:48.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Ja de var ju bra värden.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Behöver ja köpa nya däck i sommar så ska ja slå till på dessa.
    http://www.bythjul.com/dack/goodyear...ce/#item=52480

    69db, A betyg i våt egenskaper, och B i bränsle ekonomi.
    Om man nu ska lita på den nya EU märkningen.

    Mvh
    Men med 94 väl?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Behöver ja köpa nya däck i sommar så ska ja slå till på dessa.
    http://www.bythjul.com/dack/goodyear...ce/#item=52480

    69db, A betyg i våt egenskaper, och B i bränsle ekonomi.
    Om man nu ska lita på den nya EU märkningen.

    Mvh
    Ja fast i 17" är dom märkta C i bränsle.

    Hur är det med belastningsindex. Det föreslagna good year däcket i 225/45-17 har belastningsindex 91. Dom flesta verkar vara 94 och ibland är dom 97. Finns det några för/nackdelar med ett högre belastningsindex?
    Hastighetsindex påverkar väll också en del antar jag. Är det bättre att välja ett däck med lite lägre klassning ex V istället för Y?

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Men med 94 väl?
    Ja har en sedan som väger 1650 med mig i och halvtank och kör aldrig med någon speciell last så 92 funkar utmärkt för mig.

    Vet inte hur dom där EU märknings testerna går till lr vem som gör dom men man kanske inte ska lita till 100% på att dom stämmer ute på vägen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Våran -04 Sedan är inskriven som 94.

    900T8:

    Om jag bodde i Arvidsjaur som du verkar så skulle jag satsa på premiumdäck.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Jo det står 94 för min bil med men det är ju räknat för att klara totalvikten, då ja vet att ja aldrig kommer köra bilen med maxlast så kvittar det för mig

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    då ja vet att ja aldrig kommer köra bilen med maxlast så kvittar det för mig
    Är det inte som så att lastindexet gäller vid däckets klassade maxfart under en viss tidsperiod, eller nått i den stilen? Så med våra max 120km/h kan man väl således tagga ner utan att spränga något, sålänge man ligger inom rimliga gränser ...

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Är det inte som så att lastindexet gäller vid däckets klassade maxfart under en viss tidsperiod, eller nått i den stilen? Så med våra max 120km/h kan man väl således tagga ner utan att spränga något, sålänge man ligger inom rimliga gränser ...
    Lastindex påverkar mer än däckens förmåga att bära vikt.
    Med lågt lastindex får man mjuka däcksidor som ger ett tyst däck som saknar sidostabilitet. En tung bil riskerar att orma sig fram längs vägen. Många som monterar vissa billiga däck på 9-5 råkar ut för detta.
    Med högt lastindex får man styvare däcksidor som ger ett däck med bättre sidostabilitet men med lite högre ljudnivå.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #20
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Är det inte som så att lastindexet gäller vid däckets klassade maxfart under en viss tidsperiod, eller nått i den stilen? Så med våra max 120km/h kan man väl således tagga ner utan att spränga något, sålänge man ligger inom rimliga gränser ...
    Jo så kan det vara.

    Räknar man lite och bortser från max hastighet.
    9-5a vi säger 1700kg tjänstevikt för att det ska bli enkelt.
    Viktfördelning 60/40
    Framaxelns vikt blir 1020
    Bakaxeln 980

    Så per hjul fram blir 510kg tittar man då på belastningsindex så kan man gå ner så lågt som 85 men då är det ju precis på gränsen.

    Men som sagt man ska välja ett däck med ett så högt index som möjligt för bättre stabilitet.

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2014-03-12 klockan 20:53.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •