Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byte av bromsbelägg Saab 900 -95

  1. #1

    Byte av bromsbelägg Saab 900 -95

    Försöker byta bromsbelägg fram på min Saab 900, sexkantsskruvarna 7mm (bara att få tag på 7mm sexkantsnyckel var ju nästan omöjligt) på baksidan som jag ringat in med rött sitter som berg, när jag läser här står det längst ner som notering att man inte behöver lossa dessa skruvar: http://www.thesaabsite.com/FAQ--brak...t.html#linkbar
    Kan det stämma? Har ni annars något bra tips på hur man får loss dom? Jag har aldrig bytt detta själv förut.

    Bild på mitt bromsok:
    http://i57.tinypic.com/jfxiqe.jpg

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    356
    Medlem#
    3421
    Jo det är dom skruvarna som ska lossas,det är glidpinnar som som fäster oket.
    Om det sitter hårt kan man förlänga insexnyckeln lite så blir man "starkare"
    Lycka till..........

  3. #3
    Ja ok tack, jag hittade ingen insektsnyckel på 7mm trots att jag var på 4 olika ställen så jag har en 7mm bits med bitsförlängare och skiftnyckel att dra med men som sagt det är helt hopplöst att få loss.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mangetrader Visa inlägg
    Ja ok tack, jag hittade ingen insektsnyckel på 7mm trots att jag var på 4 olika ställen så jag har en 7mm bits med bitsförlängare och skiftnyckel att dra med men som sagt det är helt hopplöst att få loss.
    Bits? Det är väl nåt som snickare använder? Nej, det går ju inte.
    Som sagt, krafthylsa på Biltema 40 kr + ett ordentligt ledskaft.
    Signaturlös

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    26
    Bits och skiftnyckel är ingen höjdare. Hur stor skiftnyckel har du? Med en stor kanske det går, de skruvarna ska inte sitta speciellt hårt.
    A och O när man skruvar är att ha bra verktyg.
    Du skulle kunna testa att slå med hammare, det har hjälpt mig flera gånger.
    Senast redigerat av Paxwell den 2014-03-11 klockan 21:45. Anledning: Läste mer än första inlägget...

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Dom brukar sitta rejält, gäller att tänka till ordentligt också åt vilket håll man skall dra...

    Sen kan man ta hjälp av en skruvmejsel och trycka ut dom från insidan, ta en ficklampa och lys så ser du nog gängorna.

    Gör sen rent dom ordentligt, jag brukar ta smärgelduk.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Tack för svar, en sån hylsa med 7mm sexkant på är nog det enda som kan funka, Biltema är såklart enda stället jag inte har hyffsat nära till så det får bli när jag har tid att åka dit, borde inte Bauhaus ha nåt liknande?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    7mm är typiskt broms/bil relaterat så det brukar inte vara så lätt att hitta på andra ställen. De där skruvarna kan sitta en del som sagt men värt att poängtera är att man behöver inte dra dem för kung och fosterland. Då är det lättare nästa gång........de ska dessutom smörjas med siliconfett. Inget vanligt fett och definitivt inte kopparpasta.

Liknande ämnen

  1. Byte av bromsbelägg 9-5
    Av Ola0007 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 19:15
  2. Byte av bromsbelägg Saab 9-3 Aero
    Av BadBoyForLife i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 09:07
  3. byte av bromsbelägg saab 9000??
    Av marta_jag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •