Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-3 98, vinande ljud kallstart

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Smile Saab 9-3 98, vinande ljud kallstart

    Hej!

    Vet inte om detta är rätt ställe på forumet, kan absolut ingenting om bilar. Köpte en begagnad saab 9-3 98 (cirka 25k km). Hade inga problem vid provkörningen. En vecka senare så märker jag när motorn har varit kall i 24 timmar så hörs ett "vinande" ljud i mindre än en minut när man kör. Påverkar inte bilkörningen för mig, men ytterst irriterande!

    Eftersom min bilkunskap är lika med noll så har jag googlat rundor, blir lite rädd när man läser om "oil sludge" men oljan ser bra ut när man kollar den, serviceboken är rutinerat genomförd, klarat alla besiktningar osv.

    Vad hade ni rekommenderat till en fattig student för att försöka åtgärda problemet?

    Tack för hjälpen

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är inte växellådan som viner då? Mycket vanligt på dessa bilar att växellådan viner när det är kallt, speciellt om man har dålig olja i den vilket de flesta har. Växellådsoljan byts tyvärr inte när bilarna lämnas in på service eftersom det inte finns med i serviceschemat.

  3. #3
    Är inte helt ovanligt att det tjuter i oljefiltret.
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Är inte helt ovanligt att det tjuter i oljefiltret.
    Och detta pga oil sludge....tyvärr. Hände mig på en 9000 men dum som jag var så insåg jag inte det förrän jag stod på E18 en kall januaridag med tvärnypt motor och tråget fullt av sludge och spån

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag har varit med om att det har tjutit från Bosch-oljefilter som suttit på en 900 med B202, bytte filtret och ljudet försvann direkt. Vet inte om det satt någon backventil eller nått i filtret som skapade ljudet?

    Kolla så du inte åker runt med för lite servoolja, då kan det vina fast oftast så brukar det låta mer när du vrider på ratten om det skulle vara felet.

  6. #6
    Behöver inte nödvändigtvis vara oil sludge utan det kan tjuta i filtret ändå, speciellt när det gått lite för lång tid sedan senaste servicen utfördes. Har haft det både på original och piratfilter.
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det är inte växellådan som viner då? Mycket vanligt på dessa bilar att växellådan viner när det är kallt, speciellt om man har dålig olja i den vilket de flesta har. Växellådsoljan byts tyvärr inte när bilarna lämnas in på service eftersom det inte finns med i serviceschemat.
    Hej! Jag kan inte höra något ljud inifrån bilen eller nära växellådan. Får veva ner rutan för att höra ljudet. Har försökt filma men svårt att få med ljudet. Ska pröva igen vid ett senare tillfälle och be någon köra bilen samtidigt som jag filmar.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Är inte helt ovanligt att det tjuter i oljefiltret.
    Förra ägaren påstods ha själv bytt filter/olja för några månader sen. Står även i min manual som du säger att det kan uppstå ljud i samband med oljebyte/filter. Det tar cirka en minut under körning för att få bort ljudet.
    Bytet ägaren gjorde står dock ej i serviceboken. Enligt den boken ska nästa byte inträffa cirka 30 000km (nuvarande är 25000)
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Och detta pga oil sludge....tyvärr. Hände mig på en 9000 men dum som jag var så insåg jag inte det förrän jag stod på E18 en kall januaridag med tvärnypt motor och tråget fullt av sludge och spån
    Usch det där lät inte särskilt skoj :/

    I min servicebok har där skett kontinuerligt byte av olja/filter av verkstäder, vet inte om detta skulle göra någon skillnad.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Behöver inte nödvändigtvis vara oil sludge utan det kan tjuta i filtret ändå, speciellt när det gått lite för lång tid sedan senaste servicen utfördes. Har haft det både på original och piratfilter.
    Hmm jag kanske inte ska lite på vad förra ägaren har sagt ang det senaste bytet. En fråga här, om jag skulle byta oljefilter/olja med billigare alternativ är det något som kan skapa problem vid senare tillfälle?


    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag har varit med om att det har tjutit från Bosch-oljefilter som suttit på en 900 med B202, bytte filtret och ljudet försvann direkt. Vet inte om det satt någon backventil eller nått i filtret som skapade ljudet?

    Kolla så du inte åker runt med för lite servoolja, då kan det vina fast oftast så brukar det låta mer när du vrider på ratten om det skulle vara felet.
    Har inte hört något när man vrider på ratten. Det är svårt att förklara ljudet, men det låter INTE när motorn är igång utan endast vid körning. Finns en video här, så låter inte min bil. Ljudet slutar helt när jag bromsar in bilen. Ljudet jag har låter som man backar.


    http://www.youtube.com/watch?v=gH0ztn1QzMQ <------- Poängen med denna videon är att min bil inte låter alls i närheten, måste starta från kall motor för att återskapa mitt "ljud"

    Uppskattar de snabba svaren man har fått på forumet. Tänker inte lägga ner alldeles för mycket resurser på detta eftersom vi pratar om en äldre bil. Om bilen klarar sig utan större problem under 3-4 år så blir jag glad.

    Men ska försöka under de närmsta dagarna att försöka få med ljudet på en film, så kan ni själva avgöra hur det låter. Ska även kolla oljefilter, växellåda, ventiler etc

    Tack så mycket
    Senast redigerat av saabgreen den 2014-03-12 klockan 13:03.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av saabgreen Visa inlägg
    Ljudet jag har låter som man backar.
    Ja, men då är det ju växellådan. När du säger att du inte hör något ljud "nära växellådan" så antar jag att du stannat, klivit ur bilen och lyssnat? Växellådan blir självklart tyst när bilen står still.

    Lyssna på en räserbil så förstår du vad jag menar. När den står still hör man bara motorljudet. När den kör iväg så hör man tjutet från växellådan.
    Här har du ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=9aP4e1F85zc
    Självklart ska inte din Saab låta så mycket, men lite tjut från växellådan på låga växlar i kallt tillstånd är normalt.

  9. #9
    Jag hade detta ljud på min saab 9-5, ungefär samma årsmodell.
    Lät dock "mitten av motorn"
    Bytade olja och oljefilter och det tystnade direkt.
    Jobbigt och högt ljud, jävligt pinsamt när man startade bilen utanför affären
    Född med alldeles för tung högerfot.
    blood,sweat and beers.

Liknande ämnen

  1. Vinande vid kallstart, samt oljedropp
    Av Ewolve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 21:14
  2. Vinande ljud kallstart vid färd
    Av Sammen i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 20:53
  3. [LÖST] Vinande ljud vid kallstart OG9-3 B2x5
    Av T Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •