Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Diod i bälteslåsen lyser konstant 9000

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784

    Diod i bälteslåsen lyser konstant 9000

    Blir så otroligt nyfiken på detta:

    I min nyköpta 9000 är plastknappen som lösgör bältet lite trasig (den har ett hål) på förarstolen. Inuti bältesspännet sitter en grön LED som typ alltid lyser, utom när dörren är öppen. Vad har den för funktion??

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är ingen LED utan en liten lampa med en grön hätta. Hålet du har i knappen beror på att lampan bränt hål i själva knappen, inte helt ovanligt.
    Funktionen är väl rätt uppenbar? Det skall vara lätt att hitta hålet för att sätta på sig bältet, såklart!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Ja, men den lyser ju hela tiden... vare sig bilen är låst eller upplåst, tändningen på eller av... enda gången den slocknar är när man öppnar dörren. känns.. märkligt. SKA den fungera på det viset eller är det något fel?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Den skall lysa vid tändning till, och då hela tiden om jag minns rätt. Annars inte.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Känns betydligt rimligare. Undrar vilken säkring den kan tänkas gå på...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Kan det vara så att den tänds av "nyckel isatt"-funktionen, inte av "tändning på" (dvs den funktion som ballar ur när tändningslåset inte vill "ploppa upp" på 9-5 etc)? Tändningslåset kärvar lite på bilen, och ibland är det lite knepigt att få ur nyckeln.. ska låset "ploppa ut" när man tar ur nyckeln, som på ng900/9-3/9-5?

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Är det något annat som beter sig konstigt? I så fall kan det nog va en dålig tändlåskontakt som låskolven vrider på.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Centrallåset i förardörren beter sej konstigt också; kan det vara så att det är mikrobrytaren i låset som ger impuls till att tända bältesklämman?? Det skumma är att jag tycker det borde indikera "dörr öppen" i piktogrammet också om så vore fallet, men det gör det inte (för piktogrammet får väl signal från mikrobrytaren?)

    - - - Uppdaterad - - -

    (kan tillägga att jag löst problemet genom att helt sonika klippa kabeln till den lilla lampan. jag behöver den inte och vill bara inte att den ska ligga och dra ström hela tiden när bilen är parkerad...)

  9. #9

    Diod i bälteslåsen? Lyser konstant, Saab 9000 CSE

    Hej.

    Har en Saab 9000 CSE där det lyser i bälteslåsen, en litem grön diod, även när bilen är avstängd. Kommer jag ut på morgonen lyser de än.
    Ska dem göra det?

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    De ska lysa så du lättare kan ta på dig bältet, så de ska lysa oavsett om motorn är på eller ej. Minns inte om de faktiskt lyser hela tiden eller aktiveras vid dörröppning eller liknande. Vet dock det var en tråd för inte så länge sedan där denna diod diskuterades. Hittar den inte just nu...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11

    Red face

    Satan, skulle behöva veta om de verkligen ska lysa konstant. De lyser även om jag kommer på morgonen och tittar in i bilen, då ser jag det glöda där i bälteslåsen.
    Någon måste veta om de ska lysa 24/7?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-26 klockan 09:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Nu har jag inte ägt just någon av de årsmodellerna men jag röstar för att det funkar som på de äldre modellerna - att det bara ska lysa med tändningen på, inte konstant.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Tack för ditt svar, jag tror inte de heller ska vara på konstant. Men önskar jag kunde få svar hos någon har belysta bälteslås, slå slipper jag börja pilla i onödan.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-26 klockan 09:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. ABS lampan lyser konstant 9000
    Av csan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2017-08-20, 18:11
  2. ABS-lampa lyser konstant NG900
    Av classic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 15:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •