Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 9-3 -08 biopower, kränger ålar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    10

    9-3 -08 biopower, kränger ålar

    Hejsan!
    Har en 9-3 -08 som är snart mer eller mindre okörbar!
    Har besiktiga den och inga anmärkningar fanns! bad han även slita och bända för att kolla med bussningar,
    Men inge fel konstaterades, var stumt och fint och inget flexande!
    Men bilfan kränger och ratten svänger med och bilen ålar sig.. Och väldigt mycket!
    Bytte nu till sommardäck, och jävlar vad det vart ännu värre!
    Har haft in den på fyrhjulsinst. Då den drog åt höger och fick det åtgärdat,
    Killen nämnde även han att den ålade lite, och han trodde att det kunde vara dags att byta fjäderbenet!
    Själva fjädrarna fram är bytta för ca 1000mil sedan

    Hjälp vad är fel med aset!?
    Med vänlig hälsning,

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    10
    Finns det inte någon som kan, eller vet vad som kan ställa till detta för mig??
    Med vänlig hälsning,

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Sommardäcken som gjorde det ännu värre, vad är det för dimension och fälgar och lufttryck?

    Låter ju ärligt talat som att det är några bussningar eller dämpare som är helslut.

    Var bor du och hur duktig är firman som gjorde hjulinställningen?

    För är det bussningar som är slut så kan man inte göra riktigt ordentliga inställningar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    960
    Först och främst. Ta reda på att alla bussningar är hela och fräscha samt topplagringar, styrleder och styväxelinfästning. Som ovan så går det ej att göra en bra inställning utan alla är hela.

    Är det på landsväg , rakt fram, filbyten eller kurvor som det upplevs. Lika åt höger/ vänster? Hur är den vid lite hårdare bromsning från typ 100 km/h ?

    Är hela bilen original?

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Har den alltid gjort så? Har du haft den länge eller är det en nyinförskaffad bil?

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Lägg upp en bild på dokumentet du fick med efter 4hjulsmätningen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    10
    Hej och tack för alla svar!
    Det är original 17" med 235 bredd.. Fyllde på lite extra med luft till 2,7bar nu på kvällningen och det hjälpte mycket!
    Firman som gjorde det tror jag på då dom tar in bilen igen imorgon och kollar på nytt.

    Det är när man kör på alla sorters vägar, och nästan i alla hastigheter.. Drar väl nästan lika mycket åt bägge håll..
    Åker jag på landsväg och släpper ratten så kan den gå rakt för att nästa sekund dra till i ratten och styra iväg själv..
    Händer väldigt lite men även på fin slät landsväg så sker det..
    Och jag får styra och hålla emot i ratten ganska mycket!
    Vid bromsning så går det bättre men den kan fortf dra lite åt ngt håll..

    Bilen är helt orginal,

    Skall be killen att kolla alla bussningar väldigt noga samt styrleder!
    Återkommer med utlåtande från honom imorgon, samt lägger jag upp bilder på hjulinst!

    God natt
    Med vänlig hälsning,

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Tryck i 3.0 i alla däcken.

    Vad är det för namn på däcken? Inte Nankang får jag hoppas.

    Fortfarande, vart bor du?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Låter helt klart som något inte står rätt till, så ska den inte uppföra sig.
    Ang. trycket i däcken så kan du utan problem gå upp lite till 2.9-3.0bar

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    10
    Hej!
    I Falun bor jag..
    Skall trycka i 3bar och se vilken skillnad det blir, det är bridgestone har jag för mig.

    Till saken hör den det att jag ej haft bilen speciellt länge, sen slutet av januari. Den var så här då också
    Dock var det mera snö så jag antog att det berodde på vädret, dock drog den till höger, och jag var tillbaka till försäljarna
    Men killen där var helt emot mig, han menade att vägar lutar och att saab är lite nervös i framvagnen, vilket jag vart lite små arg
    Över då jag har en saab 9-3 -99 som går bättre än denna nya!
    Men men, den försäljaren är endera helt värdelös på bilar eller så väldigt ohjälpsam!

    Skall höra vad killen säger där jag lämnade in den förut, blir nog annars att handla in en massa PF bussningar och
    Ett par bilstein b6!

    Dock ingen kul utgift efter ca 2mån ägande
    Senast redigerat av nisswe den 2014-03-11 klockan 09:55.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Okej, så du har nyligen blivit ägare till bilen. Det är inte så att bilen varit smälld tidigare. 'Niils' hade väl en sådan erfarenhet nyligen, köpte utan kännedom en smälld bil, som tydligen inte var rak & den gick inte att få rätt på. Så den fick han tillslut lämna tillbaka.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    10
    Kan vara en möjlighet.. Men då tycker jag att dom jag lämnade in bilen till för 4hjulsinst. Skulle se det..
    Sen tycker man att en bilförsäljare ska informera om det har varit någon skada. I bästa av världar!
    Mvh

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Att en bilsäljare informerar om eventuella skador, det är nog en högoddsare, skulle liksom inte tro att det sker.

    Den som gör hjulinställning behöver ju inte nödvändigtvis uppmärksamma att bilen är sned. Har man tur så kan ju vinklarna bli någerlunda rätt vid själva inställningen då bilen står still, men sen vid drift så skiter det sig ändå.

    Det kan ju vara värt att kolla bakåt med tidigare ägare.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    10
    Har nu kollat med tidigare ägare. Dom sa att de aldrig varit med om ngt med bilen förutom en styrled som behövdes byta. Annars har den gått bra!
    Hoppas att verkstaden kan se och hitta ngt

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Det är ju inte säkert tidigare ägare säger något så kolla med försäkringsbolagen istället, ditt nuvarande FB bör nog kunna se om det har varit ett ärende på bilen tidigare.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    10
    Redan kollat och dom kan inte lämna ut uppgifter om det.
    Men i detta nu så antar jag att familjen talar sanning om det!
    Mvh

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Hur är det med CarFax? Kan man få ut något vettigt där på Svenska bilar?

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Bara noterar att min ng93 cab beter sig väldigt olika med olika däck (samma dimension, olika märke). Jag hade dåliga (slutkörda) hankook (kan de hetat ventus prime?) som bilen var rätt spårkänslig/slingrig och bullrig med, kinadäck som bilen faktiskt gick bättre med (på vanlig väg utan att provocera) och nu sitter continental (kan det vara sport contact 3 eller 5 tror jag) som jag upplever vara mera neutrala. Lugnast går den med 16" nokian dubbfria vinterdäck...

    Jag kör annars og9-3 med 15" däck, så då är det mer svajigt men mindre spårkänsligt... har ingen annan riktig referens att köra ng9-3... (annat än sporadiska körningar med flera års mellanrum).

    Min far hade för länge sedan en og900 som alltid var orolig att köra, från han tog ut den (fabriksny) och varje service de första åren klagade han på detta och fick det uppmätt, sen tog morsan över den och då "gav vi nog upp" att gräva mer i det. En kompis till mig tog sedermera över bilen och den gick nog i graven som en av de vingligaste og900 som jag kört (och "vi" hade många sådana 900 på den tiden). Frågan är om man kan ha otur med sådana vinklar som man normalt inte justerar i 4-hjulsinställning, att nåt blivit fel i montering eller reparation (eller ikörning/kollision) eller olycklig toleranskedja och vinklarna helt enkelt är fel...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    10
    Kollat där också och det fanns inget att rapportera.. Dvs allt ok

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hade liknande på min bil. Bytte fjäderben, -lager, bakre bussning till länkarmar, stötdämpare bak och gjorde 4-hjulsinställning. Inget hjälpte. En dag märkte jag att ena framfälgen var varm, bromsoket kärvade alltså. Bytte ut ok och skivor fram och sen var bilen klippstabil. Allt är nu perfekt, bilen går spikrakt och är helt underbar. Så tips är att kolla oken fram!
    9-3 SC 1.9TID -06 (Såld)

Liknande ämnen

  1. 9-3/900 som ålar, råda bot?
    Av bargis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 00:28
  2. 9-5 2005 som kränger och spårar
    Av saab95biopower2005 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 18:53
  3. 900 og ålar sig
    Av JohannesL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 22:39
  4. Kränger
    Av roverv8 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •