Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vilka 9-5:or har den berömda vattenkranen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    19

    Vilka 9-5:or har den berömda vattenkranen?

    Hej!
    Jag har en 9-5:a (Aero -05) som tar lite (1L. på 6 mån.) kylarvätska. Efter lite läsning här på forumet så verkar det som värmekranen kan vara en stor kandidat till detta bekymmer. Sagt och gjort! Med guiden från Fix my Saab i ena handen och kranen i den andra dök jag in under huven för att byta den.
    Men där den ska sitta enligt guiden från Fix my Saab och enl. WIS var det tomt!
    Där av min fråga i rubriken, saknar min bil denna eller har Saab gömt den någon annanstans?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    23
    Medlem#
    9182
    Jag har samma fråga då min kärra drar en hel del vatten, typ 1 liter på 50 mil. Min Saab är en 9-5 2,3T Vector 2005. Har kollat efter denna ventil men hittar den inte. För mig så borde inte vara topplockspackningen heller eftersom jag nyligen har bytt både motor och turbo å det blev inte bättre.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    om ni har motorvärmare (blockvärmare) titta där den går in i motorn,dom har tydligen en förmåga att börja trycka ur sig där,inga mängder men tillräckligt för att behöva fylla på som ni beskriver,byte tätningsring ska hjälpa.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av topline Visa inlägg
    om ni har motorvärmare (blockvärmare) titta där den går in i motorn,dom har tydligen en förmåga att börja trycka ur sig där,inga mängder men tillräckligt för att behöva fylla på som ni beskriver,byte tätningsring ska hjälpa.
    Jag har ingen motorvärmare i min.
    Känner varm glykol lukt när den har gått en längre stund, men jag kan inte hitta nåt spår efter att skulle läcka någonstans!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Årsta, Stockholm
    Inlägg
    23
    Medlem#
    9182
    Min motorvärmare har blivit utbytt, tror det iaf. Den står med på fakturan från verkstaden som utförde motorbytet som en ny del. Ska undersöka saken lite närmre vid tillfälle.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD
    Av fredrikr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-09-26, 16:04
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •