Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skuren vattenpump 9-3 ttid 08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Skuren vattenpump 9-3 ttid 08

    Hej, på väg till fjälls tappade bilen ork, varning begränsad motorprestanda tändes samt därefter motorlampan,allt inom max 20 sek.
    Trampade ur och rullade av på avfart och stannade bilen.

    Hämtad av bärgare och hyrbil resten av veckan, konstaterat fel är skuren vattenpump som i sin tur knäckte nåt plasthjul som i sin tur knäckte kamremmen och 12 vippor krökta.
    Bilen har gått 10700mil och är fullservad.
    Vad gäller har jag nån möjlighet att få till nån hjälp från saab med detta.

    Bilförsäkringens maskinskada gäller 8år eller 10000mil...

    Tacksam för all hjälp jag kan få.
    clas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av nbole Visa inlägg
    Hej, på väg till fjälls tappade bilen ork, varning begränsad motorprestanda tändes samt därefter motorlampan,allt inom max 20 sek.
    Trampade ur och rullade av på avfart och stannade bilen.

    Hämtad av bärgare och hyrbil resten av veckan, konstaterat fel är skuren vattenpump som i sin tur knäckte nåt plasthjul som i sin tur knäckte kamremmen och 12 vippor krökta.
    Bilen har gått 10700mil och är fullservad.
    Vad gäller har jag nån möjlighet att få till nån hjälp från saab med detta.

    Bilförsäkringens maskinskada gäller 8år eller 10000mil...

    Tacksam för all hjälp jag kan få.
    clas
    Saab lär ju inte stå för nått då de inte finns längre.

    Har du tur kanske ditt försäkringsbolag kan göra en deal med detta.

    För övrigt är detta ett ganska vanligt förkommande fel, tempmätaren drog inte iväg lite för dig innan detta hände ?

    Tråkigt och dyrt....
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 167
    Tror få andra märken, ej konkursade, skulle hjälpt till... Finns försäkringsbolag som tar högre Miltal har jag för mig men hjälper tyvärr inte dig (men kanske någon annan).

    Konstigt nog verkar denna gräns inte nämnvärt påverka andrahandsvärdet.

    Med så avancerade bilar är idag är det nästan så att man antingen ska ha en riktigt billig bil eller en som har garantier och maskinskada kvar.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    Och jag fattar fortfarande inte varför folk köper miljövidriga dieselbilar? Detta kalas kommer kosta minst 2 kubikmeter bensin. Om du inte redan tvingats byta generatorn så kommer det snart också, och kostar ca 600 liter bensin vart 8.000-10.000:e mil. Årsskatten kostar ca 100 l bensin. Servicen kostar ett antal liter bensin extra. Partikelfiltret kommer troligen hålla några tusen mil till, sedan kostar det en kubikmeter bensin att byta. Vari ligger vinsten om man då kan köra ett par dl snålare med en effektfattig knattrande och illalusktande diesel? Även om det går jämnt ut, så vill man ju ha driftsäkerhet och om man har miljö-/hälsosamvete har man ännu en anledning i att skita i diesellobbyns framgångssaga. För min personliga del värdesätter jag också effekter på minst 300 hk, vilket inte låter sig göras i en 1.9 TiD. Så mitt tips när bilen blivit lagad, är att byta den mot en 9-3 Biopower och skaffa åtminstone ett steg 1 trim.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 084
    Medlem#
    1941
    Håller med dig Mr Tomtefar. Nu har jag förvisso en miljöklassad TTiD i samlingen. Men jag har ändå ännu inte fått ihop "Diesel" & "Miljövänlig" att fungera i samma mening. Det är två ord som är motpoler för varandra. Så många kringliggande stödsystem (som kan krångla) för att lyckas göra diesel lite mindre skadligt för naturen. Med politik funkar allt. Enda "direkta fördelen" är miljöklassningen som gör skatten lägre.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    Fast är skatten lägre än för Biopower? Där ligger den väl på ca 1.200 kr efter 5 år.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 084
    Medlem#
    1941
    Min miljöklassade TTiD4/180 MY11 får "Årsskatt, kr: 1182" enligt vad det står hos Transportstyrelsen just nu. Men det är några år kvar på skattebefrielsen så man vet ju inte vad som händer tills dess.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    I så fall är det ungefär lika på den punkten då, för biopower hade ju också 5 år skattefritt. Att sedan de flesta kör på bensin och inte E85 och därmed får "fusklåg" skatt är en annan sak. Fast som E85 framställs i dagsläget, så är det ju bättre att köra på bensin än på mat. E85 KAN vara miljövänligt, men då måste det framställas på rätt sätt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. Skuren kompressor
    Av Rc-scotten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 13:54
  3. Skuren vattenpump, 25000kr?
    Av Seddzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 20:44
  4. B234E skuren!?
    Av Mr E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •