Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad för stötdämpare på min Saab 9-3 Aero -06:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

    Vad för stötdämpare på min Saab 9-3 Aero -06:a

    Hej
    Sorry för det hårda rubriken. jag önskar svar , jag är helt färsk. Men vill ha en shysst saab på saab träffarna
    Jag måste byta stötdämpare på min Saab 9-3 Aero -06:a
    Vilka ska man ha för min typ av bil. Coilcovers är ju snygga men funkar dem i nordiskt klimat och är dem bra. Skulle vilja hs colivovers bara för snyggheten ingen bankörning. än iaf

    Sen tänkte jag byta avgassystem halv sats. är feritta det bästa ?
    Sen var jag sugen på Maptun eller BSR bättre?

    Det är en familjebil men jag vill bars hota upp den lite å vara snygg på träffarna

    Ge mig tips och vart jag ska köps sakerna och gärna bara svenska sidor.


    Tack på för hand
    Christian


    Fixat kass rubrik. Rubriken skall avspegla trådens innehåll. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-03-08 klockan 19:25.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Räckte inte den förra tråden?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...hjälp-önskas!
    blir bara rörigt om det skapas nya med samma innehåll & meningslösa rubriker

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Senast redigerat av Kocken30 den 2014-03-08 klockan 17:53.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Tyckte inte jag fick bra svar där av mina frågor. Vill gärna ha länkar och så. jag kan inte nått om det nämligen sorry. Men jag vill lära mig. ska radera den andra tråden.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540
    En fråga? Vad har bilderna med frågeställningen att göra??


    Svar på din fråga som påminner om det svar du fick i din andra tråd osm som du inte tyckte va bra:
    Skall du använda bilen som vardagsbil, glöm coilovers, de flesta är inte byggda för vare sig vinter eller vardagskörning.
    De slamrar o smäller dessutom generellt mer än en sänksats vid tex broskarvar o potthål. Livslängden är "sådär".

    Minst problem får du med en sats std sportchassi-dämpare (alltså det som sitter orginal på bilen).
    Sedan en sänksats av valfritt märke som är specad till ca 30-35 mm sänkning. Jag kör Eibach, det har funkat i alla år.
    HR har en 45 mm sats, då blir bilen jäkligt låg o fin, men en del upplever det som jobbigt...
    Visst, man kan sedan smälla dit koni eller bilsteindämpare, men det är överkurs tycker jag. Och man tappar vardagsbilkänslan.

    Vill du sedan ha mer lite muller, så kika på Simons, Maptun eller BSR. De mullrar lagom, men låter inte epa-traktor.
    Ferrita dånar rätt bra inne i bilen, speciellt i baksätet, på en SC. Trist att åka långt i en sån bil.


    Sedan tycker jag som så att skall du inte byta fälgar så skit i o sänka.
    Ser bara sunkigt ut att åka sänkt med original 17-tummare tycker jag...
    Men smaken är som baken.


    Köpställen:
    www.maptunparts.se
    www.speedparts.se
    www.bsrab.se
    www.mekonomen.se
    m.fl...
    Senast redigerat av perr den 2014-03-08 klockan 18:43.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Kocken30 Visa inlägg
    Tyckte inte jag fick bra svar där av mina frågor. Vill gärna ha länkar och så. jag kan inte nått om det nämligen sorry. Men jag vill lära mig. ska radera den andra tråden.
    Om du skriver lite tydligare vad du har & vad du är ute efter, så får du mest troligt bättre svar. Nu är det ganska röriga frågeställningar i båda trådarna, vilket gör att en & annan säkert drar sig för att svara. Så det hjälper förmodligen inte helt att starta flera trådar med "samma fråga" bara för man inte blev nöjd.

    Hur som...

    Men ska du ha justerbara coilovers som fungerar året runt & som håller, så finns det inte så många alternativ. H&R har dock ett kitt som fungerar utan att njurbälte behövs, det är baserat på Bilstein stötdämpare: http://www.bilmodecenter.se/hr-stall...79-c-2003.aspx Jag har detta på alla tre av mina 9-3SS/SC bilar. Normalt blir det väl att man justerar in en lämplig höjd & stuk, gör en 4-hjulsinställning, sen rör man inte det mer. Fin kvalitet & fungerar bra för dagligt bruk utan konstiga klonkljud. Men för att montera justerbara coils så får man vara beredd att det tar lite tid & tålamod att få det som man vill. Inget man gör på en fikarast med en rörtång.

    Gällande avgas så är Simons ett prisvärt rostfritt alternativ http://www.simons.se/Katalog/SAAB/SA...tem_9-3_03.htm De BSR & Maptun brandade systemen brukar vara tillverkade av Simons (såvida inget förändrats den senaste tiden).

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Okej lite klara svar här.
    Behöver nya stötdämpare, struntar i colcovers. Men bra stötdämpare. Behöver inte sänka bilen så mycket mer, Vilka dämpare, fjädrar och annat behöver man? Jag har familj som åker i bilen. Men jag vill ha ha stötdämpare, halvsats avgassystem är simons bättre då om man åker längre med familj i bak. sen är det maptun eller bsr vilken tycker ni är bäst för Aero V6:a ??!??

    länkar uppskattats. och sen kanske vart man kan lämna in den för att få det fixat? PM mog.


    Christian

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567
    En tråd per ämne räcker. Håll dig till din första tråd och kom ihåg att du inte kan tjata dig till svar bara för att du är otålig.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Funderar på svaret angående bättre dämpare som bilstein, blir den obekvämare när man har en bättre dämpare som är avvägd för en sänkt bil? Standard aerodämpare är ju avstämd för en fjäder med ett visst mått. Sätter du dit en sänksats som sänker ca 25 mm utifrån aerons chassi så måste väl originaldämparen jobba i "fel arbets område" mot normalt? Skulle gärna vilja veta er inställningar till detta. Har själv tänkt byta dämpare och montera HR fjädrar 30/35 på min Aero..
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Jag kan verkligen rekommendera ställbara gula Koni-dämpare. Blir inte stötigare än original såvida du inte skruvar dom i botten (hårdaste läget). HRs 30 mm-fjädrar passar utmärkt till dessa dämpare. Du kommer inte bli missnöjd.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Tänkte ev köra på bilsteins b8 dämpare, funderade på något ställbart ex coilovers men kände att det är olämpligt då det är en åretrunt bil.

    Hur skulle det funka om jag sänkte ner min aero 20/25 mm och införskaffade nya originaldämpare eller motsvarande eftermarknads?
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

Liknande ämnen

  1. Underkänd vid besiktning pga coilovers OG9-5
    Av skomars i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •