Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ng9-3, troligen kortslutning p.g.a polvänt batteri

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    ng9-3, troligen kortslutning p.g.a polvänt batteri

    Hej!

    Mitt batteri dog till min 93 SS 2004 igår, varav jag har ett batteri till min Jeep som står i samma garage...i alla hast glömde jag att batteripolerna är kopplade annorlunda och drog på +terminalen (närmast torpedväggen) på negativa polen osv....det blev en rätt kraftig gnista...batteriet åkte bort direkt såklart

    När jag väl fick ett ordentligt batteri o kopplade in det så startar bilen ordentligt men radion är tvärdöd, även c-låsen verkade inte fungera men hoppade igång senare.

    Kan jag ha kortslutit något? Och isåfall hur undersöker jag det? Vet ju att ICM har amp1 under stolen, O-BUS som skickar information osv...så är ju rätt "omfattande". Eller kan man ha haft tur o en säkring som brast bara?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Det är väl brukligt att på styrenheter göra så att de tål polvändning, överspänning, esd etc men tveksamt hur bra saab lyckades...

    Minns att jag läst om detta tidigare, och här är tråden. http://forum.saabturboclub.com/showt...3-03-elproblem

    Hoppas du klarat dig från nåt uppbrunnet...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Det är väl brukligt att på styrenheter göra så att de tål polvändning, överspänning, esd etc men tveksamt hur bra saab lyckades...

    Minns att jag läst om detta tidigare, och här är tråden. http://forum.saabturboclub.com/showt...3-03-elproblem

    Hoppas du klarat dig från nåt uppbrunnet...
    Inget luktade bränt och får inga knasiga felkoder eller meddelanden allts, allt annat fungerar förutom att det ger ju inget ljud när man använder blinkers osv

    Men tanken är alltså att grejerna ska klara överspänning? Nu var detta enbart en kortis och inget längre men ändå.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av andre.m Visa inlägg
    Eller kan man ha haft tur o en säkring som brast bara?
    Det beror ju på om någon säkring gått eller ej. Kollat säkring 14?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Det beror ju på om någon säkring gått eller ej. Kollat säkring 14?
    Nej, har inte kollat något utan bara kört hem bilen och parkerat den, då hela problemet hände kl 3 på natten var jag rätt bitter blir att kolla imorgon istället! Tänkte mer få lite tips och kanske varningar vad jag kanske har förstört i samband med detta.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av andre.m Visa inlägg
    Inget luktade bränt och får inga knasiga felkoder eller meddelanden allts, allt annat fungerar förutom att det ger ju inget ljud när man använder blinkers osv

    Men tanken är alltså att grejerna ska klara överspänning? Nu var detta enbart en kortis och inget längre men ändå.
    Nu handlar det inte om vare sig överspänning eller kortslutning, utan om regelrätt polvändning, och uppenbarligen har något gått sönder.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Varningsdekalerna under huven och i närheten av batteriet om att inte polvända batteriet är väl där av anledning.. - saker riskerar att gå sönder om man gör så...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Nu handlar det inte om vare sig överspänning eller kortslutning, utan om regelrätt polvändning, och uppenbarligen har något gått sönder.
    Jo, men som sagt - det vet jag ju om så.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Varningsdekalerna under huven och i närheten av batteriet om att inte polvända batteriet är väl där av anledning.. - saker riskerar att gå sönder om man gör så...
    Det var mörkt, kl var typ 02 och jag hade ett fungerande batteri från min jeep så det var såklart inte så bra att inte kolla så polerna var samma men nu går det inte att göra något åt i efterhand.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Det mesta verkar ju ha klarat sig, har inte märkt något som inte fungerar förutom just radion. Om säkringen nu är hel - hur felsöker man vidare där ifall det är AMP1 eller om det är själva ICM enheten? ICM måste väl giftas in om man byter ut den o då kan jag likaväl skaffa en ICM2 och då behöver man väl bara chassinummer från gamla bilen för att gifta in den till min, eller?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    ICM behöver inte giftas in. Däremot kanske den behöver reservdelsprogrammeras, alltså att konfigurera den med rätt inställningar för typ av förstärkare, antal högtalare, om det finns navigering etc. Detta görs också med Tech2. Har man tur så har den nya ICM:en ungefär samma inställningar som den tidigare och det funkar hyffsat även utan programmeringen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Och AMP1 kräver ingenting alls? Bara montera bort och dit med en ny då?

    Går det att mäta sig fram till vilken som kanske inte fungerar? Eller kan TECH2 hjälpa?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Man borde kunna se om icm eller radio inte svarar alt ger felkod med tech 2
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av andre.m Visa inlägg
    Det var mörkt, kl var typ 02 och jag hade ett fungerande batteri från min jeep så det var såklart inte så bra att inte kolla så polerna var samma men nu går det inte att göra något åt i efterhand.
    Jag skrev inte så för att förebrå dig utan för att bemöta hållet som tråden var på väg med att "lite kortslutning och överbelastning klarar den". Kortslutning innebär kortfattat att man kopplar ihop + och - med varandra. Det klarar säkringarna oftast av. Men när man kopplar - och + omvänt så försöker man istället tvinga strömmen helt fel väg. Bland annat diodbryggan på generatorn brukar inte uppskatta den typen av experiment. Så kolla också att den laddar riktigt efteråt så det inte är något sådant som får enheterna att lägga av.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •