Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bromspedal tjuter

  1. #1

    Bromspedal tjuter

    Jag bytte bromsskivor och belägg bak på min Saab 9-5 2.3t, 2003 för 2 månader sen. Det har fungerat bra fram tills för 5-6 dagar sedan. Då började det tjuta om bromspedalen när man trycker ner den när bilen är igång. Släpper man den låter det ingenting. Det susar även när bromspedalen inte är nedtryckt, avtar något när den är nedtryckt. Det spelar ingen roll ifall man står still eller bromsar inför ett rödljus.
    Jag har även ett "gung" när jag bromsar. Kan det vara dåligt luftade bromsar?

    Vore väldigt bra ifall något kunde hjälpa mig med detta problemet. Vill inte ha ett tjutande ljud

    AC'n är även avstängd, Bara motorn som är igång.

    Ljudfil:
    http://vocaroo.com/i/s1o8L7wq8kAN
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 564
    Citat Ursprungligen postat av Paudius Visa inlägg
    Jag bytte bromsskivor och belägg bak på min Saab 9-5 2.3t, 2003 för 2 månader sen. Det har fungerat bra fram tills för 5-6 dagar sedan. Då började det tjuta om bromspedalen när man trycker ner den när bilen är igång. Släpper man den låter det ingenting. Det susar även när bromspedalen inte är nedtryckt, avtar något när den är nedtryckt. Det spelar ingen roll ifall man står still eller bromsar inför ett rödljus.
    Jag har även ett "gung" när jag bromsar. Kan det vara dåligt luftade bromsar?

    Vore väldigt bra ifall något kunde hjälpa mig med detta problemet. Vill inte ha ett tjutande ljud

    AC'n är även avstängd, Bara motorn som är igång.

    Ljudfil:
    http://vocaroo.com/i/s1o8L7wq8kAN
    Väldigt svårt att höra tycker jag ....

    Vanliga fel är bromsservot att det läcker igenom.
    Ibland kan även motorgången bli dålig pga luften försvinner ut genom bromsservot.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Jag har ingen dålig motorgång, Det susar i motorrummet, Kanske är bromsservon som har gett upp då? Nog bäst att lämna in den, för det ger jag mig nog inte på att byta
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 564
    Citat Ursprungligen postat av Paudius Visa inlägg
    Jag har ingen dålig motorgång, Det susar i motorrummet, Kanske är bromsservon som har gett upp då? Nog bäst att lämna in den, för det ger jag mig nog inte på att byta

    Allt går

    Just bromsservo är väl att kalla n----rjobb tyvärr.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Du kan kolla en enkel sak som hände mig. Det stora svarta täckskyddet som sitter över insugsrören hade skavt ett hål på vakuum röret som löper till broms servot. Det skapade ett visslande ljud.
    det finns en bulletin från Saab ute om detta fel.Kan vara värt att kolla.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  6. #6
    Jag får ta o kolla alla slangar och täckskyddet ifall det är någon skada, Innan man ger sig på bromsservon
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  7. #7
    Jag har kollat på alla kablar, men inget jag kan se är skadat. Jag har luftat alla bromsar, Bromspedalen känns lite svampig, tar långt ner. När man trycker den i botten låter det inget. Men släpper man upp den lite är pipande ljudet där och även ett susande ljud. Kan det vara bromsservon eller huvudcylindern? Inget fel på bromsbeläggen, skivorna eller Oken.

    Hoppas det är någon som har haft detta problemet och kanske har någon aning
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 467
    Medlem#
    6973
    Bromsservot.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Är du säker på att det är bromsservon? Jag lyssnade idag vid bromsservon och huvudcylinder och där hörs ett susande ljud. Bara att byta bromsservon alltså?
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

Liknande ämnen

  1. Stum Bromspedal 9-5 -02
    Av bluerider i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-13, 22:57
  2. Viberande bromspedal.
    Av Freeboo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 09:23
  3. [LÖST] Vibration i bromspedal OG9-3
    Av Bjoca i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 17:43
  4. Stum bromspedal
    Av AnkieGlader i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •